וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל העומס על המעבדות, 16 אלף דגימות קורונה כמעט והושמדו

18.9.2020 / 6:00

אלפי בדיקות קורונה ניצלו לאחר שהוחלט על סגירת עמדות דרייב-אין שיצרו עומס על המעבדות. לדברי גורמים, הבדיקות הופכות לפסולות כעבור 72 שעות במקררים, וכי העומס נבע בשל הענקת תכנית הרמזור ציונים גבוהים לרשויות לביצוע יותר בדיקות - ובכך לא יהפכו לערים אדומות

בווידאו: פרויקטור הקורונה בתדרוך לתקשורת/צילום: לע"מ

ברגע האחרון נמנעה השמדת 16 אלף דגימות לבדיקת קורונה, לאחר שהוחלט על סגירתם של 20 עמדות דרייב-אין לאיסוף דגימות מאזרחים - כך נודע לוואלה! NEWS. על פי גורמי מקצוע, המהלך "הציל את הדגימות ברגע האחרון", משום שהיו הופכות לבלתי ניתנות לבדיקה אחרי 72 שעות, והוא עתיד להקל על המעבדות להתרכז באבחונים, מבלי שייווצר עליהן עומס מיותר.

לדבריהם, ההחלטה התקבלה על ידי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ומפקד מפקדת אלון בפיקוד העורף, תא"ל ניסן דוידי, לאור העומס הגדול והביקוש הרב של אזרחים להיבדק בעמדות דיגום הדרייב-אין - גם אם הם חסרי סימפטומים.

גורם מקצועי שבקיא בפרטי התהליך הסביר מדוע נוצרו אותם עומסים במתחמי הבדיקה שהוקמו על ידי מפקדת אלון, האמונה על גדיעת שרשרת ההדבקה. "במסגרת הפריסה הרחבה מאד של מתחמי דרייב-אין בכל הארץ על ידי מפקדת אלון הגיעו אזרחים להיבדק". לדבריו, הנבדקים הגיעו בהמוניהם "לא משנה אם הייתה להם הפנייה או לא, אם היו להם סימפטומים או לא, או אפילו אם הם סתם עברו ברחוב".

מתחמי דרייב אין לבדיקות קורונה בשיתוף פיקוד העורף. דובר צה"ל
16 אלף בדיקות ניצלו מהשמדה. בדיקת קורונה בעמדת דרייב-אין/דובר צה"ל

לטענתו, תכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה, פרופ' גמזו, עודדה ראשי רשויות לדחוק בתושביהם לגשת להיבדק בכדי להימנע מלהפוך לעיר אדומה. "לפי תכנית הרמזור, ככל שראש הרשות יעשה יותר דגימות, כך הציון שלו יהיה יותר גבוה ובהתאם הוא ימנע מלהפוך לעיר אדומה. ראשי הרשויות פשוט פנו לאזרחים ועודדו אותם באמצעות פליירים ואמצעי המדיה השונים ללכת להיבדק. זה קרוב וזה בחינם".

בהערכת המצב היומית התריעו גורמי משרד הבריאות כי אם לא תיעצר הנהירה לעמדות הדרייב-אין, יגבר העומס על המעבדות, והן ייאלצו להשליך לפח אלפי דגימות של אזרחים, שהופכות לבלתי ניתנות לבדיקה לאחר 72 שעות במקררים. הגורמים דרשו את שיטת הציונים לערים בתכנית הרמזור, ובכך למנוע צווארי בקבוק בעמדות הדיגום.

"אם עד אז היו לנו בממוצע 8,000 עד עשרת אלפים דגימות בשבוע, פתאום קפצנו ל-20 אלף דגימות", הסביר הגורם. "ואז נוצר מצב שיש איסוף של דגימות יותר ממה שהמעבדות יכולות לבדוק, ולכן התקבלה החלטה במשרד הבריאות להעביר את הדגימות למקררים".

עוד בוואלה!

מספר החיילים שיסייעו באכיפת המגבלות יוכפל; דיונים על פריסת מערך הבדיקות

לכתבה המלאה
בדיקות קורונה בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
אם לא תיעצר הנהירה לעמדות, יגבר העומס על המעבדות. בדיקות קורונה בטייבה/ראובן קסטרו

אתמול בערב התקיימה ישיבה נוספת בין הפרויקטור גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות לוי ותא"ל דוידי, במהלכה אושרה תכנית הפעולה של עמדות הדרייב-אין לשבוע הבא, שהיקפה יעלה ככל שייכנסו יותר מעבדות למערך בדיקת דגימות הקורונה. התכנית תהיה מבוקרת ומפוקחת כדי לוודא שלא ייווצר עומס על המעבדות שיביא לזריקת דגימות.

על פי ההערכות, בתוך כשבועיים יכנסו לפעולה שתי מעבדות נוספות, שאת שירותיהן שכר משרד הביטחון בהתאם למכרז. לזה יצטרף רכש של קופות החולים בתחום המעבדות והכשרת כוח האדם המתאים, מה שיאפשר הגעה ל-100 אלף בדיקות ביום כבר בחודש נובמבר. "מדובר ביכולת שאין להרבה מדינות בעולם", הסביר גורם ביטחוני שחשוף לפרטי תהליך הרכש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully