וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: משטר מדורו ביצע פשעים נגד האנושות בוונצואלה

17.9.2020 / 9:47

צוות חוקרים קבע כי כוחות הביטחון אחראים לעינויים והוצאות להורג ללא משפט של מתנגדי משטר, בהוראת השליט הסוציאליסטי או בידיעתו. בקראקס מכחישים ואומרים כי הם משתפים פעולה עם חקירה נפרדת של האו"ם. פומפאו: "מקווה שזה ישנה את המדינוית כלפי המשטר"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ממשלתו של נשיא ונצואלה ניקולס מדורו אחראית להפרות זכויות אדם שיטתיות, כולל מעשי הרג שרירותיים ועינויים, המהווים פשעים נגד האנושות - כך קבעו חוקרים של האו"ם. לפי הדוח, יש ביסוס להאמין שמדורו ושרי הפנים וההגנה שלו הורו או תרמו לביצוע הפשעים שנועדו להשתיק את האופוזיציה מאז 2014.

לפי פרנסיסקו קוקס, אחד מחברי צוות החקירה של האו"ם, יש בידיהם מידע המצביע על כך שהנשיא הסוציאליסטי הורה לראש שירותי הביון SEBIN לעצור את מתנגדיו ללא צווים משפטיים. הדוח מתבסס על יותר מ-270 ריאיונות עם קורבנות, עדים, גורמי ממשל לשעבר ועורכי דין, ומסמכים חשאיים. בין העדים ראש שירותי המודיעין הלאומי לשעבר גנרל כריסטופר פיגורה, שדבריו אומתו.

החוקרים קבעו כי מרבית ההוצאות להורג הלא חוקיות שביצעו כוחות הביטחון וסוכנים ממשלתיים לא נחקרו במדינה, שבה שלטון החוק והמוסדות מפורקים. הם אמרו כי רשויות אכיפת החוק המקומיות ובית המשפט הפלילי הבינלאומי, שפתח בבדיקה מקדמית בנוגע לוונצואלה ב-2018, צריכים לשקול העמדות לדין. החוקרים אמרו כי הם ישתפו את שמות המעורבים שיש בידיהם וזוהו בידי הקורבנות, הכוללים 20 קצינים מ-SEBIN ו-25 קצינים מסוכנות המודיעין הצבאית DGCIM. החוקרים קראו לממשל לפרק את כוחות המשטרה המיוחדים הידועים בשם FAES.

נשיא ונצואלה מדורו בתרגיל צבאי בוולנסיה, 27 בינואר 2019. רויטרס
הדיכוי התגבר אחרי ההפגנות ב-2018. מדורו וכוחות צבא/רויטרס

החוקרים מצאו עוד כי יש סיבות מבוססות להאמין ששירותי המודיעין זייפו או שתלו ראיות על קורבנות. בין היתר, הוזכר שמו של חבר הפרלמנט פרננדו אלבן, שלטענת המשטרה התאבד ב-2018, אך לפי מפלגתו הוא נרצח. בנוסף לכך, המומחים אמרו כי קצין הצי רפאל אקוסטה ככל הנראה מת מעינויים במהלך מעצרו בידי המודיעין הצבאי בשנה שעברה.

צוות המומחים, שהוקם על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם כדי לחקור הפרות זכויות אדם שבוצעו במדינה מאז 2014, לא קיבל גישה לוונצואלה. יותר מחמישה מיליון בני אדם -כשישית מכלל האוכלוסייה - ברחו מהמדינה בשל המשבר הפוליטי, הכלכלי וההומניטרי שלה.

עוד בוואלה!

20 שנות מאסר נגזרו על אמריקנים שהודו בסיוע לניסיון הפיכה בוונצואלה

לכתבה המלאה

חורה ואלרו, שגריר ונצואלה לגופי האו"ם בז'נבה, אמר ביום שלישי כי הממשלה משתפת פעולה עם חקירה נפרדת של נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, במיוחד בכל הנוגע לביקורים בבתי הכלא. הוא גינה את הסנקציות האחרונות שהטילה ארצות הברית על המשטר, שלדבריו "גורמות סבל ומוות". ארצות הברית, יחד עם עשרות מדינות אחרות, מכירות בראש האופוזיציה חואן גוואידו בתור המנהיג הלגיטימי של ונצואלה.

שר החוץ של ונצואלה, חורחה ארסה, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי משטר מדורו משתף פעולה עם חקירתה של בצ'לט וכי הדוח "מלא בשקרים, הוכן מרחוק ולא בצורה שיטית" וכזה שממשיך ב"לעשות פוליטיקה עם זכויות אדם ולא פוליטיקה של זכויות אדם".

בארצות הברית, שר החוץ מייק פומפאו אמר כי הדוח "יוצא דופן". בתדרוך טלפוני עם כתבים, הוסיף פומפאו: "אני מקווה שיהיה לכך השפעה על כל ממשלה שחושבת על המדיניות שלה ביחס למשטר מדורו".

הדוח מצא כי שירותי ביטחון המדינה הגיבו בצורה קשה להפגנות האופוזיציה, שגברו אחרי שמדורו הכריז על ניצחונו בבחירות ב-2018 שאינו מוכר על ידי עשרות מדינות. מדורו עדיין נהנה מתמיכתן של רוסיה, סין, קובה ואיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully