וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגיה תחזיר את השן של מנהיג קונגו שנרצח לעיני כוחותיה

פטריס לומומבה, מנהיגה הדמוקרטי הראשון במדינה, הוצא להורג ב-1961 על ידי מורדים שהיו תחת פיקוח בלגי וגופתו בותרה והומסה. כחלק מבחינה מחודשת של פשעיה של בלגיה במושבה שלה לשעבר, בית משפט הורה להחזיר את השן למשפחתו - אף שכלל לא בטוח שהיא אכן שלו

בווידאו: מסיבת עיתונאים של בנו של ראש הממשלה הראשון של קונגו/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בית משפט בבלגיה קבע כי שן שנלקחה מהמנהיג הראשון של קונגו, פטריס לומומבה, צריכה לחזור למשפחתו - 60 שנים לאחר שהתנקשו בו מורדים שהיו תחת פיקוח של קצינים בלגיים. השן הוחרמה משוטר בלגי שהודה כי לקח אותה בזמן שעזר להיפטר מהגופה של לומומבה, שחוסל ב-1961. הממשלה הבלגית, סוכנות הביון האמריקנית CIA וסוכנות הביון האמריקנית MI6 היו מעורבות גם כן במעשה.

אריק ואן דויס, דובר מטעם התביעה הפדרלית הבלגית, אמר שהשן תוחזר לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, מושבה בלגית לשעבר. השופט תיאר את ההחזרה כמחווה סימבולית, משום שאין שום "ודאות מוחלטת" שאכן השן הייתה של לומומבה. "לא נערכה אף בדיקת DNA, זה היה הורס את המחווה", אמר.

ג'וליאנה אמאטו לומומבה, בתו של המנהיג, קראה ביוני האחרון לבלגיה להחזיר את "שרידיו של פטריס אמארי לומומבה לארץ של אבותיו".

פטריס לומומבה. AP
בתו קראה לבלגיה להחזיר את שרידיו. פטריס לומומבה/AP

לומומבה, שהיה מנהיג כריזמטי אך לא יציב, מילא תפקיד מפתח בקרב לעצמאות של קונגו. הוא נבחר באופן דמוקרטי להיות ראש ממשלה ימים, לפני שארצו קיבלה עצמאות מבלגיה ב-30 ביוני 1960.

לומומבה נפל במהירות קורבן ליריבויות המלחמה הקרה ולמאבקי כוחות פנימיים, כשהסדר קרס במדינה החדשה וקבוצות מורדים במחוז קטנגה העשיר במינרלים דרשו להתנתק ממנה. בכירים במערב דאגו שמא לומומבה, שהיה ידוע כאימפולסיבי ולא צפוי, יעדיף את ברית המועצות ויאפשר למוסקבה גישה למשאבים חשובים מבחינה אסטרטגית, כמו אורניום.

לומומבה הורד מכיסאו, נכלא, עונה ולבסוף הוצא להורג על ידי כיתת יורים. 40 שנה לאחר מכן, בלגיה הכירה בכך שהיא נושאת באחריות המוסרית למותו. ה-CIA החזיק בזמנו תכניות להתנקשות בפוליטיקאי בן ה-35.

טקס השבעת פיליפ, מלך בלגיה. יולי 2012. רויטרס
הביע "חרטה עמוקה" על מעשי האלימות בקונגו. המלף פיליפ/רויטרס

בשנת 2000 הודה מפקד המשטרה הבלגית, ז'רארד סוואטה, כי הוא ביתר את גופתו של לומומבה והמיס את השרידים בחומצה. בסרט תיעודי שהוקרן באותה שנה בטלוויזיה הגרמנית, סוואטה הראה שתי שיניים ואמר שהן שייכות למנהיג הקונגולזי.

ב-2016 הגיש האקדמאי הבלגי לודו דה וויט תלונה נגד בתו של סוואטה לאחר שבמהלך בריאיון לעיתון הראתה שן זהב וטענה כי היא הייתה שייכת ללומומבה. זה קרה כחלק מבחינה מחודשת ורחבה של מעשי השלטון הבלגי האכזרי והנצלני בקונגו, שגרם לסבל ומוות של מיליונים.

ביוני, בזמן שהרפובליקה הדומקרטית של קונגו ציינה את יום השנה ה-60 לעצמאותה, פיליפ, מלך בלגיה, הביע "חרטה עמוקה" על מעשי האלימות שנעשו בקונגו בזמן שלטון הבלגים, אך למרות זאת הוא לא התנצל עליהם.

תובעים בלגים בודקים כעת אם הם יכולים להגיש אישומים נגד האנשים החשודים במעורבות בהריגתו של לומומבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully