וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסנקורן לנציב הביקורת על הפרקליטות: בדוק את הטיפול בפרשת אום אל-חיראן

13.9.2020 / 12:07

שר המשפטים ביקש מדוד רוזן לבחון את התנהלות הפרקליטות ומח"ש ביחס לחקירת מותו של יעקוב אבו אל-קיעאן, שנורה בזמן פינוי המקום והוצג לשווא כמחבל: "הדיווחים העלו סוגיה חברתית כאובה לסדר היום". בנוסף, הכריז על הקמת צוות שיגבש פתרונות למפוני הכפר

בווידאו: משפחת אבו אלקיעאן מצפה לביקור נחומים ופיצוי/צילום: שי מכלוף ויותם רונן, עריכה: איתי עמרם

שר המשפטים אבי ניסנקורן פנה היום (ראשון) לשופט בדימוס דוד רוזן, המשמש כנציב הביקורת על הפרקליטות, וביקש ממנו לבחון את אופן טיפול הפרקליטות ומח"ש בעניינו של יעקוב אבו אל-קיעאן, שנורה למוות במהלך פינוי אום אל-חיראן, והוצג כמחבל אף שלא הייתה כל ראיה לכך.

בנוסף, הכריז ניסנקורן במשותף עם שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ על הקמת צוות משותף לבחינת הטיפול במפוני הכפר, מתוך שאיפה לגבש עבורם פתרונות קבע.

יעקוב אבו אל-קיעאן. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
יעקוב אבו אל-קיעאן/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

ניסנקורן הסביר כי הדיווחים האחרונים על הפרשה "עוררו שאלות בנוגע להתנהלות הפרקליטות ומח"ש בקשר לאל-קיעאן והעלו סוגיה חברתית כאובה וחשובה לסדר היום". אולם, לצד זאת, הוא הדגיש כי לא יסכים למתקפות "נטולות רסן" על מערכת החוק.

"בתקופה שבה שלטון החוק נתון תחת מתקפה יום-יומית ונטולת רסן, שכל מטרתה לייצר דה-לגיטימציה לשומרי הסף, עלינו לבור את הבר מן התבן על מנת להמשיך ולשפר את המערכת", אמר ניסנקורן, "הבדיקה המקצועית תסייע לחזק את המערכת ואת אמון הציבור בה. אבל אסור להתבלבל: כל ניסיון לקשור את האירוע הטראגי באום אל-חיראן לתיאוריות קונספירציה שקריות הוא תלוש ומחפיר, ובינו לבין בירור ענייני אין כל קשר".

"במקביל, עלינו להבטיח שלצד הבדיקה המערכתית, יוכלו מפוני הכפר לשקם את חייהם באופן מיטבי", הדגיש. "לכן, יחד עם שר הכלכלה, אשר מופקד גם על רשות הבדואים, החלטתי להקים צוות בראשות מנכ"לי משרדינו, שיבחן כיצד ניתן לסייע בפתרון הקשיים הביורוקרטיים והכלכליים עמם מתמודדים מפוני אום אל-חיראן".

עוד בוואלה!

"קראו לו מחבל רק בגלל שהוא ערבי, מי שאמור להגן עלינו - רצח אותנו"

לכתבה המלאה

האירוע שהצית את פרשת אום אל-חיראן אירע בלילה שבין ה-17 ל-18 בינואר, ב-2017, אז הגיעו כוחות משטרה גדולים לכפר הבדואי בדרום הארץ, כדי להוציא לפועל צווי פינוי והריסה, ובמקום התפתחו עימותים.

במהלך העימותים, נדרס למוות השוטר רס"מ ארז לוי. אל-קיעאן, הנהג הדורס, נורה למוות על ידי שוטרים. לאחר האירוע אמרו במשטרה כי אל-קיעאן הוא פעיל בתנועה האסלאמית וכי יש לו קשר לדאעש. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מיהר למסור לאחר האירוע כי "מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי".

כחודש לאחר מכן, בפברואר, נחשפו ממצאים ראשוניים מחקירת מח"ש, שהעלו כי לפי סרטונים מזירת האירוע, אבו אל-קיעאן נסע במהירות נמוכה יחסית, וכנראה לא ניסה לדרוס את השוטרים, אלא להימלט מהם.

הממצאים סתרו בחלק מהמקרים עדויות שנגבו מהשוטרים, שהעידו כי אל-קיעאן נסע במהירות גבוהה. אולם, פרקליט המדינה, שי ניצן, התעקש שלא לקבוע האם אל-קיעאן היה מחבל או לא, ושמר על עמימות בנושא. "בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו", אמר ב-2018.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully