וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: בחריין תספוג נקמה קשה מצד עמה והפלסטינים בשל ההסכם עם ישראל

עודכן לאחרונה: 12.9.2020 / 20:20

משמרות המהפכה הזהירו את הנסיכות, שרוב אזרחיה שיעים, כי אלו יתקוממו נגדה בעקבות ההחלטה לנרמל את היחסים עם ישראל. בבחריין מאשימים את איראן בחימוש מתנגדי המשטר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. חיזבאללה: "בגידה גדולה בפלסטינים"

בווידאו: נתניהו מעדכן על הסכם השלום עם בחריין/צילום: לע"מ

משמרות המהפכה של איראן הזהירו היום (שבת) כי בחריין תספוג "נקמה כואבת" מצד אזרחיה שלה והפלסטינים בעקבות הסכם הנורמליזציה עם ישראל. "השליט המוציא להורג של בחריין צריך להמתין לנקמה קשה מצד המוג'האדין הרוצים לשחרר את אל-קודס ואת האומה האסלאמית הגאה של המדינה הזאת", נכתב באתר הרשמי של משמרות המהפכה.

בחריין נשלטת על ידי בית מלוכה סוני, אך רוב אזרחיה שיעים והחשש שלה מאיראן חיזק את יחסיה עם ישראל, שנותרו לאחרונה מאחורי הקלעים. מוקדם יותר היום גינה משרד החוץ של איראן את בחריין ואמר כי החלטתה לנרמל את היחסים עם ישראל, בהמשך לאיחוד האמירויות הערביות, היא "מבישה". "מעתה, מנהיגי בחריין יהיו שותפים לפשעים של ישראל, המהווים איום על ביטחון האזור והעולם המוסלמי", נכתב בהודעת משרד החוץ.

מאז המהפכה האסלאמית באיראן בשנת 1979, שליטי בחריין האשימו אותו בהעברת כלי נשק לחמושים באי. איראן מכחישה זאת. הרוב השיעי בבחריין באשים את הממשלה בכך שהיא מתייחסת אליהם כאל אזרחים סוג ב'. השיעים הצטרפו לפעילים דמוקרטים בדרישה לחירויות פוליטיות ב-2011, כשמחאת "האביב הערבי" פשטה ברחבי המזרח התיכון. בסופו של דבר, כוחות מסעודיה והאמירויות סייעו בדיכוי המחאה.

טיל משוגר במהלך תרגיל של צבא איראן במפרץ עומאן, 9 בספטמבר 2020. רויטרס
"מנהיגי בחריין יהיו שותפים לפשעי ישראל". המנהיג העליון של איראן, חמינאי/רויטרס

בהמשך לאיראן, חיזבאללה אמרו כי זאת "בגידה גדולה" בעם הפלסטיני ותקפו את "המשטר הרודני בבחריין". הארגון השיעי הלבנוני אמר כי הנסיכות במפרץ הפרסי, שבשטחה שוכן בסיס אסטרטגי של הצי האמריקני, הסכימה לכינון יחסים מלאים עם ישראל למען וושינגטון.

לקולות המתנגדים להחלטתה של בחריין לכונן קשרים דיפלומטיים עם ישראל הצטרפה הלילה גם טורקיה. אנקרה הגיבה בזעם להודעת הנסיכות על נרמול היחסים, בטענה שהיא פוגעת בהגנה על המאבק הפלסטיני.

בהצהרה שפרסם משרד החוץ הטורקי, נכתב כי הצעד מעודד את הכיבוש הישראלי, וכי המדינה מגנה אותו בתוקף. "זה יעודד את ישראל להמשיך בפעולותיה הבלתי לגיטימיות בעניין פלסטין, ואת מאמציה להפוך את הכיבוש של אדמות פלסטיניות לקבוע", נמסר.

הודעה זו באה בהמשך להסתייגויות קודמות של טורקיה מהחלטות של מדינות ערביות ומוסלמיות לכונן יחסים עם ישראל, כחלק מהקו התקיף שמוביל נשיא המדינה, רג'פ טייפ ארדואן, נגד ישראל, ועמידתו הנחרצת לצד הפלסטינים.

עוד בוואלה!

עם שלטון סוני ורוב שיעי, בחריין רואה באיראן איום קיומי

לכתבה המלאה
פלסטינים שורפים תמונות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה במחאה נגד הסכם הנורמליזציה. רצועת עזה, 12 בספטמבר 2020. רויטרס
פלסטינים שורפים את תמונותיהם של נתניהו, טראמפ ומלך בחריין. רצועת עזה, היום/רויטרס

עם ההכרזה על כוונתה של בחריין לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, יצאה הודעת גינוי גם מצדם של הפלסטינים. בלשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן פרסמו הודעה בה כינו את ההסכם בין "בגידה בסוגיה הפלסטינית, בירושלים ובמסגד אל-אקצא, ומתן לגיטימציה לפשעי הכיבוש הישראלי נגד הפלסטינים" מצדה של בחריין.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי הודיע כי הוא מחזיר את השגריר הפלסטיני במנאמה להתייעצויות ברמאללה, כאות מחאה על ההסכם עם ישראל. באש"ף אמרו כי זו "בגידה בסוגיה הפלסטינית", ובג'יהאד האסלאמי טענו כי "ההסכם הציוני-בחרייני הוא הוכחה כי מלך בחריין וממשלתו פועלים לפי הנחיות והוראות אמריקניות".

בחמאס מסרו כי זו ההתעקשות "ליישם את 'עסקת המאה' שמחסלת את הסוגיה הפלסטינית". על פי ההודעה מטעם הארגון, "מה שעשתה בחריין עם הציונים הוא בושה, המהווה נסיגה מדינית ומפלה של שליטי בחריין. זהו איום אמיתי על ביטחון האזור והעולם הערבי לצד הפגיעה בסוגיה הפלסטינית". חמאס אף הזהיר כי "כל מה שנובע מהסכמים האלה לא מייצג את עמנו ואומתנו, והתגובה עליו תהיה מאבק תוך שימוש בכל האמצעים".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יועצו הבכיר ג'ארד קושנר וסגן הנשיא מייק פנס בהצהרה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבחריין. 11 בספטמבר 2020. רויטרס
"פריצת דרך היסטורית". טראמפ בהצהרה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבחריין, אתמול/רויטרס

לצד הגינויים על ההסכם, היו גם מדינות שבירכו על המהלך. דוברת משרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות אמרה כי יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין יתרמו ל"שלום וליציבות האזור". גם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בירך בחשבון הטוויטר שלו על ההסכם.

מנגד, שר החוץ של ירדן, איימן ספדי, מתח אתמול ביקורת על ישראל. "על ישראל להפסיק את כל נהליה שמערערים את פתרון שתי המדינות, ולסיים את הכיבוש הבלתי חוקי של האדמות הפלסטיניות", אמר.

את ההודעה על הכוונה לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבחריין מסר אמש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זאת, לאחר שיחה טלפונית בין הנשיא , ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה. מהבית הלבן נמסר כי שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, יחתום בבית הלבן בשבוע הבא עם נתניהו על הצהרת שלום בין ישראל לבחריין במשותף עם איחוד האמירויות הערביות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully