וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסנקורן: "אתם מקריבים את שלטון החוק"; לוין: "עליך למלא את תפקידך"

עודכן לאחרונה: 9.9.2020 / 18:34

עימות חריף התקיים במליאה בין שר המשפטים ליו"ר הכנסת ברקע הכוונה לקדם את הצעת סמוטריץ' לבדיקת ניגודי העניינים של השופטים. "לא נוותר בנושא", טען ניסנקורן. "חובתך להיות הראשון שדורש בדיקה", אמר לוין. "אתם עושים שימוש מכוער במות אבו אל-קיעאן", תקף שר המשפטים

בווידאו: עימות בין שר המשפטים ליו"ר הכנסת/צילום: ערוץ כנסת

שר המשפטים אבי ניסנקורן תקף היום (רביעי) במליאת הכנסת את יו"ר הכנסת יריב לוין על כך שהוא מתכוון לקדם בשבוע הבא את ההצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח"כים נוספים להקמת ועדה לבדיקת ניגודי העניינים של השופטים. "ההצעה הזו כשיש קואליציה עם כחול לבן זו שבירת כלים וכללים, ככה רואה את זה כחול לבן וככה רואה את זה בני גנץ", אמר ניסנקורן ברקע הקריאות בליכוד להקמת ועדת חקירה ממלכתית לעניין ההתנהלות בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אתם צריכים להחליט אם אתם בשותפות או במאבק מתמשך", אמר ניסנקורן. "לא מייצרים קרע בצורה כזו בנושא של שמירה על שלטון החוק, בירור נושאים בבית המשפט, אלא דברים שהם בליבת האמונה של כחול לבן. ההסתה הפרועה היא בלתי נתפסת, ובלתי נתפס שאתה כאחד המובילים של הליכוד ובתפקידך מתבטא ככה ללא תיאום עם כחול לבן. לא נוותר בנושא הזה".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו במליאת הכנסת  לצדו של יריב לוין  9 בספטמבר 2020. יונתן סמיה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
עימות במליאה. לוין וניסנקורן, היום/אתר רשמי, יונתן סמיה, דוברות הכנסת

לוין השיב לניסנקורן ואמר כי "כשעולה נושא שמטריד ציבורים עצומים, דברים שמוגדרים על ידי ראשת מח"ש עצמה כחשדות לעבירות פליליות חמורות חובתנו שהדברים ייבדקו כפי שצריך ולעומק. ועמדתנו חדה וברורה: חייבים לבדוק את הדבר הזה. שותפות היא לא שאנחנו עושים כל מה שאתם רוצים אלא שגם אתם נענים לדברים שחשובים לנו".

לוין תקף מכיסא יו"ר הכנסת את ניסנקורן ואת הפרקליטות והמשטרה: "אם זה קורה כך בתיקו של אדם אחד זה לא נעצר שם, מי יודע אם לא יושבים בבתי הסוהר אנשים רק על כך שזכויותיהם נרמסו והם נאלצו להודות בדברים שלא עשו או חמור מכך עדים שנאלצו להעיד דברים שאינם אמת. חובתך לברר את הדברים האלה להבטיח שהדברים האלה ייבדקו וייחקרו. חובתך להיות הראשון שדורש את הבדיקה, לא לחסום אותה".

שר המשפטים תקף את חברי הליכוד ואמר כי "אתם לוקחים את כנסת ישראל למסע הרתפקאות מכוער נגד הדמוקרטיה ושלטון החוק. זה שימוש מכוער במקרה מוות של לפני כמה שנים", אמר בהתייחסו להריגתו של יעקוב אבו אל-קיעאן שעליה התנצל נתניהו אתמול. נתניהו התנצל בפומבי על התקרית באום אל-חיראן בינואר 2017 שבה הוצג אבו אל-קיעאן כמחבל על לא עוול בכפו.

נתניהו התייחס לחשיפת העיתונאי עמית סגל בחדשות 12, בה נטען לטיוח חקירות משטרה דוגמת פרשת הירי באל-קיעאן, כדי לא לפגום בחקירות ראש הממשלה. לטענת נתניהו, כשלי המשטרה בחקירת האירוע באום אל-חיראן מצביעים על הטייתה הפוליטית של המשטרה.

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן במהלך נאומו במליאת הכנסת לצד קריאות מצד שר הדיגיטל והסייבר ח"כ דודי אמסלם. יונתן סמיה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אתה שפוט של היועמ"ש". אמסלם/אתר רשמי, יונתן סמיה, דוברות הכנסת

ניסנקורן טען בהמשך כי השר דוד אמסלם מנע את כינוס ועדת שרים לחקיקה לפני שלושה שבועות בגלל נושאים שקשורים לתיקי נתניהו. "זו זילות של הכנסת וזילות של המדינה, אתם מקריבים את שלטון החוק".

אמסלם השיב כי "אתה שפוט של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, מה שהוא אומר לך אתה עושה, אתה לא מבין את תפקידך כשר המשפטים. אתה מגן עליהם רק בשם הפריטטיות כי רוב חברי הכנסת לא מקבלים את זה, אבל אתה רואה את תפקידך כנושא כליו של מנדלבליט. התפקיד שלך שהם ימשיכו לחקור את ראש הממשלה ובשקט".

רוב המתקפות על ניסנקורן הגיעו מהח"כים והשרים של הליכוד, ח"כ אסנת מארק הוצאה מהמליאה בעקבות קריאות הביניים שלה. ניסנקורן השיב לדברים, ואמר כי בהמשך היום יתן התייחסות מסודרת לנושא אום אל-חיראן.

"הנושא של תיקי נתניהו יתברר בבית המשפט המחוזי, שם המקום לברר את זה, אני לא מתכוון להתייחס לתיקים האלה. יש פה ניסיון להעביר את הדיון בתיקי נתניהו מבית המשפט לכנסת ישראל ולמשפט ציבור. הניסיון לקחת את הפרקליטים, החוקרים והשופטים ולהפוך אותם לנאשמים לא ילך".

ניסנקורן הדגיש כי "אין סיכוי שוועדת חקירה כזו תקום, כי אנשים לא יתנו לזה יד. כחול לבן לא תיתן לזה יד. אם אתם חשבתם שכניסה לקואליציה המשמעות שלה שאנחנו צריכים לתת לכם על מגש של כסף פגיעה בשלטון החוק אז לא הבנתם למה התעקשנו על תיק המשפטים. לא יכול להיות שאחרי ההארכה של התקציב אתם ממשיכים את ההשתלחות".

"המערכות האלה מושחתות עד היסוד"

השר אמסלם המשיך במתקפה על מערכת אכיפת החוק, בדיון של הכנסת על שורה של הצעות חוק מהאופוזציה שנועדו לאסור בחירה של נאשם בפלילים כנשיא המדינה. אמסלם עלה להשיב בשם הממשלה על ההצעות והחל לפרט שורה של מחדלים לכאורה ואי סדרים לכאורה בפעילות צמרת המשטרה בשנים האחרונות, בהם החקירות נגד מפקד להב 433 לשעבר רוני ריטמן ופרשת אום אל-חיראן.

"זה יכול להיות פרק בסדרה 'מנאייכ'. מדבר על מערכת יחסים של תן וקח, להבנתי זה שוחד בין מנדלבליט שי ניצן ואלשיך. הם מקבלים את תיקי נתניהו בשקט, אלשיך מקבל את ראשו של ראש מח"ש אורי כרמל, והם מינו בובה בשם קרן בר מנחם", אמסלם אמר והאשים את פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן בטיוח המחדלים.

הצעות חוק של האופוזציה שנועדו לאסור בחירה של נאשם בפלילים כנשיא המדינה, הוגשו ברקע ההערכות במערכת הפוליטית שראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי להתמודד בבחירות הבאות לנשיאות שיתקיימו באביב 2021 . הצעות החוק, של ח"כ מרב מיכאלי (העבודה), יואב סגלוביץ' (יש עתיד תלם) ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הן תיקון לחוק יסוד נשיא המדינה וקובעות שאדם שעומד כנגדו כתב אישום פלילי או הורשע בפלילים - לא יוכל להציג את מועמדותו או לכהן כנשיא המדינה.

הכנסת דחתה ברוב של 37 מול 30 את הצעות החוק. רוב חברי כחול לבן נעדרו מהמליאה, פרט לשרה עומר ינקלביץ, יו"ר ועדת הכנסת ח"כ איתן גינזבורג וח"כ הילה שי וזאן שהצביעו נגד ההצעות עם הקואליציה.

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד במהלך מליאת הכנסת 26 באוגוסט 2020. דוברות הכנסת- יהונתן סמייה, אתר רשמי
ממשלת ישראל מתעסקת רק בתיקי נתניהו.לפיד/אתר רשמי, דוברות הכנסת- יהונתן סמייה

אמסלם הוסיף כי "יש פה אירוע דרמטי, המערכות האלה מושחתות עד היסוד. יש אנשים שאמונים על החוק אבל הם מעל הכול אז אף אחד לא בודק אותם. שר המשפטים חושב שכל תפקידו להגן עליהם, שר המשפטים מבלבל את המוח כי גם הוא כנראה בקנוניה. אתם מושכים את זה לחקירות נתניהו, יש פה דבר איום ונורא שקורה, ולכם הכי חשוב להפיל את ראש הממשלה".

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הגיב במליאה לדבריו של אמסלם ואמר כי "עמד פה שר המשפטים ואמר לא נתעסק כל היום בתיקי נתניהו, ואז התעסקו כל היום בתיקי נתניהו. בכל העולם יש משבר אחד, משבר קורונה והכלכלה, בישראל יש שני משברים - משבר קורונה כלכלה ומשבר נתניהו - משבר חוקתי, משפטי, משבר שקרני ועברייני, שמנהל את משבר הקורונה והכלכלה. בחוץ נמצאים אנשים שהולכים לסגר בחגים, שההורים שלהם מתים, וממשלת ישראל מתעסקת רק בתיקי נתניהו".

ח"כ מיכאלי, אחת ממגישות הצעות החוק למניעת כהונה של נאשם בפלילים בנשיאות, אמרה במליאה כי "מהרגע שיש לנתניהו כתבי אישום, הוא מתעסק רק בזה, הוא בלתי ראוי, בלתי סביר, בלתי הגון ואפילו בלתי יעיל, טענה במליאה. "נתניהו בטח לא יכול להיות ראש ממשלה ובטח לא יכול להיות נשיא. ראש ממשלה צריך להיות נקי מחשדות כדי שהציבור תוכל להאמין לו על הדברים שהוא עושה כי היום הציבור לא מאמינה שהוא עושה משהו בשבילם. ביבי הוא פשוט בלתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully