וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה סנקציות על שני שרים לשעבר בלבנון המקורבים לחיזבאללה

9.9.2020 / 0:17

כחודש אחרי האסון בביירות, ממשל טראמפ הודיע כי שר לשעבר עלי חסן חליל ושר התחבורה יוסוף פינאיונס השתמשו בעמדותיהם כדי לעזור כלכלית לארגון השיעי ולגרוף כספי ציבור לכיסיהם. "עומדים לצד אזרחי לבנון בקריאותיהם לרפורמות"

בווידאו: חסן נסראללה מתייחס למתיחות בגבול לבנון/מתוך טוויטר

ארצות הברית הטילה אמש (שלישי) סנקציות על שני שרים לבנונים לשעבר בשל קשריהם לחיזבאללה. שר האוצר, סטיב מנוצ'ין, אמר כי שר האוצר לשעבר עלי חסן חליל ושר התחבורה יוסוף פינאיונס לשעבר הוכנסו לרשימה השחורה.

"השחיתות פשתה בלבנון, וחיזבאללה ניצל את המערכת הפוליטית כדי להפיץ את השפעתו השלילית", אמר מנוצ'ין בהצהרה. "ארצות הברית עומדת לצד אזרחי לבנון בקריאותיהם לרפורמות ותמשיך להשתמש בכוחה נגד מי שמדכא אותם ומנצל אותם".

במסגרת הסנקציות, כל נכסיהם של שני השרים לשעבר בארצות הברית, אם יש כאלו, יוקפאו. על אזרחים אמריקנים נאסר לקיים עמם עסקים, וייתכנו סנקציות משניות על אלו שמעורבים עסקית עם אותם שני שרים לשעבר.

חיזבאללה הפך לכוח החזק ביותר בלבנון, 15 שנה אחרי ההתנקשות בראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי. הסנקציות הוטלו על השניים בעקבות האסון בנמל ביירות בחודש שעבר, כש-2,750 טונות של אמוניום חנקתי התפוצצו אחרי שנים רבות שבהן הוחזקו בתנאים לא בטוחים במחסן. כ-190 איש נהרגו, יותר מ-6,000 נפצעו וחלקים גדולים מהעיר נחרבו. המשבר הכלכלי החריף, והמדינה נמצאת על סף קריסה.

שר האוצר הלבנוני, עלי חסן במהלך פגישתו עם שר ההסברה ג'מאל ג'ראח 24 בספטמבר 2019. AP
השיג הקלות בסנקציות לחיזבאללה. שר האוצר לשעבר עלי חסן חליל/AP

וושינגטון האשימה את פינאיונס בקבלת "מאות אלפי דולרים" מחיזבאללה בתמורה לטובות פוליטיות, ובכך שהוא שימש את הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן והבטיח שחברות בבעלותו יזכו במכרזים ממשלתיים באמצעות כספי המדינה.

משרד האוצר אמר כי פינאיונס עזר לחיזבאללה להשיג גישה למסכים רגישים הקשורים לטריבונל המיוחד ללבנון, שחקר את רצח אל-חרירי והרשיע פעיל חיזבאללה בחודש שעבר בהתנקשות, ובהיותו "איש קשר" של חיזבאללה לאליטה הפוליטית.

עלי חסן חליל, שהיה שר האוצר עד תחילת השנה, הואשם בכך שהעביר כספים עבור חיזבאללה תוך התחמקות מהסנקציות האמריקניות על הארגון המוגדר בארצות הברית ארגון טרור. וושינגטון טוענת כי חליל השתמש בתפקידו כשר האוצר כדי להשיג הקלות בסנקציות לחיזבאללה, וכי הוא דרש עמלה אישית שתשולם לו ישירות מחוזים ממשלתיים.

חייל מכוח יוניפי"ל בלבנון, לצד שלטי תעמולה של חיזבאללה. רויטרס, רויטרס
חייל יוניפי"ל לצד כרזות של של חיזבאללה ושל אמל בדרום לבנון/רויטרס, רויטרס

דייוויד שנקר, בכיר במחלקת המדינה האחראי על המזרח התיכון, אמר כי שני השרים היו מעורבים "בשחיתות שאפשרה לחיזבאללה לפעול בלבנון". לדבריו, זהו מסר לכל הגורמים בלבנון, וכי צפויות סנקציות נוספות בקרוב.

הוא וגורמים אמריקניים בכירים סירבו להגיב כשנשאלו אם הבאים בתור עשויים להיות ג'בראן בסיל, חתנו של הנשיא מישל עאון שעומד בראש הסיעה הנוצרית הגדולה ביותר בפרלמנט, ונגיד הבנק המרכזי של לבנון, ריאד סלאמה. בחודש שעבר דווח בוול סטריט ג'ורנל כי ארצות הברית מתכננת להטיל עיצומים על שניהם.

מוהנד האגה עלי, עמית ממרכז קרנגי במזרח התיכון, אמר כי המהלך האמריקני נועד לשלוח מסר לממסד הפוליטי בלבנון.

גורמים אמריקניים אמרו כי וושינגטון מתואמת עם צרפת בנוגע ללבנון, אך הם השמיעו ביקורת על פגישתו האחרונה של הנשיא עמנואל מקרון עם פוליטיקאים בלבנון, בהם נציג של חיזבאללה. "אנחנו לא מאמינים שצריך להיפגש עם הארגונים או עם האנשים האלו, או לעשות להם לגיטימציה או כל דבר אחר", אמרו. "עם זאת, אנחנו חושבים שליוזמה הצרפתית יש הרבה היבטים חיוביים".

מקרון, שלחץ על הפוליטיקאים להקים ממשלה חדשה במהירות, מוביל את המאמצים הבינלאומיים לשיקום לבנון אחרי עשורים ארוכים של שחיתות שלטונית, שהובילה למשבר החמור ביותר שלה מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully