וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון קבע: על ביהמ"ש לבחון אם גלריה פונתה מטעמים פוליטיים

בחודש מרץ דחה בית המשפט המחוזי את טענות העמותה המפעילה את גלריית ברבור בשכונת נחלאות בי-ם כי הפינוי נעשה מטעמים פוליטיים, ולא בשל הצורך במבנה לגן ילדים. הגלריה פונתה זמנית, בעמותה ערערו על המהלך, והעליון קיבל חלקית את הערור. "הישג אדיר לחופש הביטוי"

צילום: מתוןך דף הפייסבוק של מירי רגב, עריכה: יאיר דניאל

בית המשפט העליון קיבל אתמול (ראשון) חלקית את הערעור של העמותה המפעילה את גלריית ברבור בשכונת נחלאות בירושלים, וקבע כי על בית המשפט המחוזי לבחון את טענות העמותה כי העירייה פינתה אותה ממניעים פוליטיים. זאת, לאחר שעתירת עמותת בר קיימא לבית המשפט לעניינים מנהליים נדחתה על הסף מבלי לבקש את תגובת העירייה. "השתלשלות העניינים... מעלה שאלה בהתייחס לטענת העירייה כי הטעם היחיד לפינוי הגלריה היה הצורך במבנה לגן ילדים", ציין השופט עוזי פוגלמן בפסק הדין.

הגלריה פעלה במבנה של העירייה בשכונת נחלאות במשך שנים רבות, אך לאחר שאירחה הרצאה של "שוברים שתיקה" הגישה העירייה בשנת 2017 תביעת פינוי נגדה. במשך זמן ממושך התנהלו הליכים משפטיים בנושא, ובמהלך תקופה זו גם ניסתה העירייה למנוע אירועים שונים בגלריה כמו השקת ספר על הנכבה ומפגש על טקס הזיכרון המשותף לישראלים ופלסטינים.

בחודש מרץ דחה בית המשפט המחוזי את טענות עמותת בר קיימא המפעילה את הגלריה כי הפינוי נעשה מטעמים פוליטיים ולא בשל הצורך במבנה לגן ילדים, וקבע כי עליה להתפנות עד חודש אפריל. הגלריה פונתה ועברה לפעול במקום פרטי, אולם בעמותה המשיכו בהליכים המשפטיים וערערו. בית המשפט העליון קבע בעקבות זאת כי על בית המשפט המחוזי להורות לעירייה להגיב לטענות בדבר מניעים זרים, וכן הטיל על העירייה הוצאות משפט בסך 5,000 שקלים.

גלריית ברבור, ירושלים. אמיל סלמן, הארץ', מערכת וואלה! NEWS
עיריית ירושלים תשלם הוצאות משפט בסך 5,000 שקלים. גלריית ברבור/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ'

"דחיית עתירה מינהלית על הסף טרם קבלת תגובה מקדמית וקיום דיון מוקדם בעתירה שמורה לאותם מקרים מובהקים בהם ברור כבר בשלב הראשוני כי אף אם טענות העותרים תתבררנה כנכונות, לא תקום עילה להתערבות שיפוטית", ציינה השופטת יעל וילנר בפסק הדין.

השופט פוגלמן כתב: "להשקפתי...עלה בידי המערערים להעביר את הנטל לעירייה לבסס את טענתה בדבר השיקול הבלעדי שעמד לשיטתה בבסיס ההחלטה, בכתב תשובה, שעל הגשתו יורה בית המשפט ובגדרו יתייחסו המשיבים למכלול האירועים האמורים ויתמכו התייחסותם זו בתצהירים מתאימים".

חבר מועצת עיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו, שמלווה את הגלריה, אמר כי "מדובר בהישג אדיר לחופש הביטוי ,לגלריית ברבור וגם לי אישית כמי שמלווה את הגלריה. התאכזבתי שמשה ליאון בחר להיכנע ללחצי גורמי ימין ולהמשיך בדרכו של ברקת. אני מקווה שלאחר פסק הדין יחזור בו מהחלטתו, ואם לא שבית המשפט יורה על השבת הגלריה למקומה. פסק הדין מוכיח את החשיבות של בית משפט העליון חזק ועצמאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully