וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהנפט יזרום לים: נובל אנרג'י ומתנגדי החברה בתרגיל משותף ויוצא דופן

7.9.2020 / 3:34

החברה האמריקנית והמועצה האזורית חוף כרמל פועלות בשיתוף פעולה ראשון מסוגו לתרגול תכניות החירום של נובל, מפעילת אסדת לוויתן, להתמודדות עם שפך נפט בים. זאת, כחלק מתכנית של היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה. "יש לשמור על מוכנות לאיום זיהומי"

.

תרגיל בהתמודדות עם שפך שמן בים ובחופים החל הלילה (שני) דרומית לקיבוץ שדות ים בחוף הכרמל. התרגיל כולל שיתוף פעולה ראשון מסוגו לתרגול תכניות החירום של חברת נובל אנרג'י, מפעילת אסדת לוויתן, והמועצה האזורית חוף הכרמל, והוא מתקיים כחלק מתכנית התרגילים של היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה.

בפעילות זו לראשונה מבצעים יחד תרגול אנשי החברה האמריקנית עם המועצה האזורית, כשבתרגיל משתתפים מתנדבים תושבי האזור, שחלקם שותפים להתנגדות ולהפגנות כנגד פעילות החברה בים וביבשה.

לידי וואלה! NEWS הגיע התרחיש שמופיע בפקודת התרגיל. במסגרתו, "כלי שיט המבצע עבודות טכניות בקו הגז החדש הפיל הלילה רכיב כבד על צינור הקונדנסט המוביל מאסדת לוויתן לחוף וקוטע אותו באופן מלא, בקו הגז נגרמה פגיעה במבנה הצינור אך ללא דליפה של גז. משאבות הזרמת הקונדנסט באסדה מופסקות לאחר עשר דקות וכלל נפח הצינור ונפח הזרמת הקונדנסט במשך עשר דקות בספיקה מלאה זורמים לים מעומק 65 מטר".

עוד נכתב בתרחיש שיתרגלו הכוחות: "כ-1,500 חביות קונדנסט השוות לכ-240 מ"ק דלק, זרמו לים לאחר הפסקת פעילות ההזרמה. על פי תחזית המודל השפך צפוי לזהם מקטע חוף של שלושה קילומטרים בתחום המועצה האזורית חוף הכרמל. המודל חוזה כי הפגיעה הראשונה של הקונדנסט בחוף תתרחש בשעה 07:15".

אסדת לוויתן. אלבטרוס, צילום מסך
שת"פ ראשון מסוגו. אסדת לוויתן/צילום מסך, אלבטרוס

בתרגיל זה המועצה האזורית חוף הכרמל תמלא את התפקיד של מנהל האירוע בכל הנוגע לפעולות התגובה בשטחה ותקבע את סדר העדיפויות ואסטרטגיות הפעולה בחופיה. חברת נובל אנרג'י תעמיד לרשות מנהל האירוע את יכולותיה בכל הקשור לניהול וטיפול בזיהום בחוף. עוד משתתפים בתרגיל איגוד ערים שרון כרמל, רשות הטבע והגנים, מתנדבי חירום ים והיחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, תגיע לצפות ברגעי השיא של התרגיל. לדבריה, "חשוב שנהיה ערוכים לתרחישים שונים, כדי לשמור על בריאות הציבור והסביבה. על אנשי המשרד להגנת הסביבה להיות המיומנים ביותר בניהול ובהנחיית התגובה המהירה לטיפול בתקריות זיהום הים בשמן. נתרגל את הצוותים שלנו ואת כל הגורמים הפועלים בים, כולל חברות העוסקות בשינוע דלקים ורשויות מקומיות חופיות, כך שכולם יהיו ערוכים לתרחישי זיהום חמורים. תגובה מהירה ונכונה תמזער נזקים אם חלילה תתרחש תקרית זיהום ים וחופים".

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, שהוא גם יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל, אמר כי "הדאגה לאיכות הסביבה ואיכות חיי התושבים לא מתחילה בקו החוף, אלא כבר בים - זה התחיל עם הסכם הניטור הרציף שנחתם, וממשיך גם בתרגיל הזה, כמוהו מתוכננים לנו נוספים". הוא הוסיף כי הוא רואה חשיבות עצומה לשיתוף הפעולה בין כל הגורמים שלקחו חלק בתרגיל: "כולם נרתמו על מנת שבסופו של דבר, במקרה שנצטרך להתמודד עם דליפה כמו זו שאנחנו מתרגלים היום, נדע לשתף פעולה, לתקשר ולקבל החלטות ביעילות, לאגד משאבים ולהגיע לתוצאות מיטביות".

התרגיל מדמה את אחד מתרחישי האימה שמתנגדי אסדות הגז מזהירים מפניהם זה שנים, תוך שהם חוזרים ומציינים שאירועי זיהום מדליפות נפט בים מתרחשים ברחבי העולם כמעט על בסיס יומי. מדינת ישראל ערוכה באופן חלקי לטיפול באירועי דליפה ממכלית, אוניית משא או טיפול באסון קידוח בים התיכון.

מפת תרגיל נגיד זיהום המים, נובל אנרג'י ומועצת חוף הכרמל, 7 ספטמבר 2020. צ, צילום מסך
"כלי שיט הפיל רכיב כבד על צינור הקונדנסטה". האזור בו נערך התרגיל במועצת חוף הכרמל/צילום מסך, צ

בשנת 1998 התקבלה אמנם החלטת ממשלה שבעקבותיה נוסחה על ידי המשרד להגנת הסביבה ובשיתוף הוועדה הבין-משרדית, "התכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן" (תלמ"ת), אבל מכיוון שעד היום, 22 שנה לאחר מכן, היא טרם תורגמה לחוק, כלל הגופים והרשויות בישראל עדיין לא מצויים ברמת מוכנות. למרבית הרשויות המקומיות ולמפעלים לאומיים, כגון חברת חשמל, קיימות תכניות מוכנות ותגובה לאירועים אלו (תכניות חירום מקומיות), אולם, יש צורך בתוספת כוח אדם מיומן וזמין שישפר את המענה האפקטיבי בזמן אמת במקרה של דליפה או זיהום ימי או חופי.

אריק רוזנבלום, מנכ"ל עמותת אקואושן העוסקת יותר מ-15 שנה בשימור הסביבה הימית, שישתתף בתרגיל, אמר: "אחד מהלקחים שניתן ללמוד ממשבר הקורונה, הוא עד כמה חשוב להיערך ולהגיע מוכנים למצבי חירום". לדבריו של רוזנבלום, שעמותתו הכשירה מאות מתנדבים מרחבי הארץ למענה מידי במקרה של דליפה או זיהום ימי בנפט, "התפתחות הפעילות הימית בתחומי קידוח הגז והנפט יוצרת איום זיהומי שעל מדינת ישראל להיערך אליו בהתאם. כיום, על אף הפעילות הרבה והמבורכת של המשרד להגנת הסביבה מדובר בפתרון חלקי".

"אין סכנה לאירוע שפך בו החופים יצבעו בשחור"

בחברת נובל אנרג'י מברכים על תרגיל משותף ראשון עם המועצה האזורית חוף הכרמל. "הצוותים שלנו עוברים תרגולים שוטפים לטיפול באירוע כזה אחת לכמה חודשים, בים וביבשה. אנחנו ממשיכים כל העת להיות מחויבים לשמירה על הבטיחות והסביבה, כך פעלנו עד כה וכך יהיה גם בעתיד", אמר לוואלה! NEWS גורם בכיר בחברה. "אנחנו ערוכים לסייע גם לרשות המקומית לפרוס מערכי חסימה וטיפול על החוף בהתאם לצרכיה ובקשתה, זאת בהתאם לנהלים שהגדיר המשרד להגנת הסביבה".

בנובל אנרג'י ביקשו להדגיש כי "אסדת לוויתן משמשת להפקת גז טבעי ולטיפול בו. היא איננה מכילה נפט כבד. כלומר, אין סכנה לאירוע שפך שעלול להביא לכך שהחופים יצבעו בשחור, ואין סכנה שבעלי החיים ייפגעו במעטה סמיך שיפגע בהם". עוד ציינו כי "ניתן למנוע את הגעת החומר לחוף. על האסדה, ובצינור ממנה לחוף, ישנה כמות קטנה יחסית של קונדנסט, שהוא דלק מעובה וקל שנמצא באופן טבעי בגז. כמות הקונדנסט במתקני האסדה קטנה מהכמות שנמצאת במנועיהן של ספינות בינוניות וגדולות שנעות בים בכל עת. מערך הטיפול המיומן שלנו ערוך לחסום תנועה של חומר כזה ולטפל בו במקרה הצורך".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", לא השתכנע ואמר בתגובה: "ניסיון התמודדות עם שפך קונדנסט מאסיבי בקרבת החוף הוא פאתטי, בדומה לניסיון להתמודד עם פליטת כדור מטווח אפס - התמודדות כזו אינה אפשרית והפגיעה תהיה בוודאות קטלנית או לפחות אנושה". לדבריו, "הקונדנסט יכה בחופינו, בשל מרחקה הזעום של האסדה מהחוף, וינדף את החומרים האורגניים הרעילים שבו היישר לפרצופי התושבים, שכן הוא נמהל בעמודת מי הים ומתנדף בהכותו בחוף. זו תהיה מכת מוות להתיישבות לאורך החופים שלנו, לבסיסי הצבא ולמוסדות החינוך הקרובים". ספיר הוסיף כי "הדבר הנכון לעשותו ויש לעשותו מיד הוא לעצור מיידית את פעולת אסדת לוויתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully