וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דורות לא זכו": הביקור הנדיר במבצר הצלבני שנאסר לכניסת מטיילים

4.9.2020 / 21:31

מבצר עתלית, ביתה של שייטת 13, מוגדר כשטח צבאי סגור מאז קום המדינה. במהלך השבוע חברי מליאת מועצת חוף הכרמל בו הוא שוכן ביקרה בו לראשונה, כחלק משיתוף הפעולה הנרקם בין השייטת לקהילה

צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS, עריכה: עמית שמחה

הכניסה אל מבצר עתלית, המצוי בתחומי הבסיס הצבאי המצוי במקום, אינה חופשית לציבור כ-70 שנה, מראשית ימי המדינה. אולם, בשבוע שעבר נערך בו ביקור נדיר, על ידי חברי מליאת מועצת חוף הכרמל, שבתחומה נמצא המבצר.

מבצר עתלית הוא ביתה של שייטת 13, יחידת הקומנדו הימי של צה"ל, הכפופה ישירות למפקד חיל הים. מאז תפס החיל את המקום הוא מוגדר כשטח צבאי סגור, ועל כן דורות של תושבים החיים בסביבה מכירים את מראה המבצר מבחוץ - אך מעולם לא זכו לבקר בו. לאורך השנים התיר צה"ל כניסה למבקרים כאלה ואחרים, ובהם חברי משלחות ארכיאולוגיות שאף ביצעו במקום חפירות, אך ככלל, תושבים ואף נבחרי ציבור אינם יכולים להיכנס אליו.

חברי מליאת מועצת חוף הכרמל בביקור היסטורי במבצר בעתלית. 04 בפסטמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
ביתה של שייטת 13. חברי מועצת חוף הכרמל בביקור במבצר בעתלית/אתר רשמי, אתר רשמי

מבצר עתלית נבנה ב-1218, והיה מקום מושבם של אחרוני הצלבנים שישבו בארץ ישראל, לפני שנטשו את ממלכתם והפליגו אל מעבר לים. זהו אחד מהמבצרים הצלבניים הגדולים ביותר באזור. במאות השנים שחלפו מנטישתו, בלו ונהרסו חלקים מהמבנה, בין היתר כתוצאה מרעידות אדמה. נזקים נוספים נגרמו משימוש משני באבני המבצר במפעלי בנייה עותמאניים בעכו ובחיפה - תהליך שנמשך עד סוף המאה ה-19. החל משנות ה-50 של המאה הקודמת, משמש המבצר כחלק מבסיס הקומנדו הימי.

עד לפתיחת שערי האתר לציבור הדרך עוד ארוכה, אם בכלל תתממש. אולם כעת, במסגרת שיתוף פעולה ההולך ונרקם בין השייטת לבין המועצה האזורית, נפגשו חברי המועצה ומפקדה, אל"מ ד', בתוך הבסיס. במסגרת הביקור, סיירו חברי המועצה בחלק ממתחמי הבסיס ובחדר ההנצחה והגיעו עד למבצר עצמו, שם רשות העתיקות מבצעת עבודות שונות גם בימים אלה. "זה יום שמסמל שינוי בשיח שלנו על יחסי צבא- קהילה-חברה", בירך על המפגש ראש המועצה, אסיף איזק.

המסע המשותף

מפקד חיל הים והשייטת בעבר, אלוף (במיל') רם רוטברג, בעצמו תושב חוף הכרמל, מוביל את שיתוף הפעולה עם המועצה. בין היתר, נרקמים פרויקטים משותפים בתחומי החינוך והנוער, חברה וקהילה, מורשת והנצחה ועוד. אחד הנושאים שעל הפרק נוגע לפעילות חינוכית לנוער בשיתוף "עמותת עטלף" של יוצאי היחידה.

השבוע, עם פתיחת שנת הלימודים, התקיים כבר מסע שטח משותף ללוחמי שייטת 13 ותלמידי ותלמידות י"ב של המועצה האזורית. מסע הזריחה שהתקיים ביום פתיחת שנת הלימודים יחד עם רוטברג ואיזק יצא ממחנה המעפילים בעתלית, המשיך לחוף המבצר ומשם התקדמו הלוחמים לבסיס והתלמידים לבית הספר, היישר לפתיחת השנה. בקרוב תתחיל לפעול תכנית מנהיגות לנוער, שתכלול גם הכנה לצה"ל ולשנת שירות, הרצאות, סדנאות, סדרות שטח ברחבי הארץ ועוד.

על פי התכניות, המועצה האזורית חוף הכרמל תקצה קרקע בסמוך לבסיס השייטת, ומבנה האנגר שהותיר עליה הצבא הבריטי ומיועד לשימור ישוקם בעלות של למעלה מ-20 מיליון שקלים מכספי העמותה, וישמש כמוזיאון ומרכז מורשת של השייטת. בנוסף, יוקם אגף ייעודי לפיתוח מרכז למנהיגות וחינוך, בשיתוף פעולה צמוד של אגפי המועצה האזורית חוף הכרמל, שישמש בין השאר את הנוער במועצה, ויהיה פתוח גם לאירוח בני נוער מכלל רחבי הארץ.

לפרויקט שותף גם מנכ"ל "עמותת עטלף" רני גיל, ורוטברג מדגיש כי העמותה תוביל את הפרויקט על פי רוח השייטת, תוך עשייה חברתית ציבורית למען תושבי המועצה ולמען מנהיגות אזרחית וחברה טובה יותר.

מפקד חיל הים לשעבר רם רוטברג עם ראש מועצת חוף הכרמל אסיף איזק מובילים מסע זריחה קצר ללוחמים ותלמידי י"ב ממחנה המעפילים לבסיס השיטת, משם החיילים הלכו לבסיס והתלמידים לבית הספר לפתיחת שנת הלימודים. 04 בפסטמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
מפקד חיל הים שלעבר עם ראש מועצת חוף הכרמל עם הלוחמים והתלמידים במסע לבסיס השייטת/אתר רשמי, אתר רשמי

"כמי שמכיר היטב את השייטת ואת אנשיה, וכמובן כתושב המועצה שחוף הכרמל היא ביתו, אני שמח ונרגש מההזדמנות הטמונה בחיזוק החיבור והקשר בין היחידה למועצה", אמר רוטברג. "אין לי ספק שכל הצדדים לא רק ירוויחו מהחיבור הזה, אלא שכולנו - אנשי היחידה, המועצה והקהילה - נהיה אזרחים טובים יותר למדינת ישראל".

ראש המועצה איזק מסביר כי הביקור בא בעקבות שנה של קשר שהלך ונבנה עם שייטת 13 ככל שיותר ויותר פרויקטים משותפים לשני הגופים יצאו אל הפועל. "אני אישית רואה חשיבות גדולה בכך שהשייטת, כיחידה צבאית, תיפתח אל הקהילה שבתוכה היא נמצאת, תכיר אותה ותשתף איתה פעולה - ולהיפך", אמר איזק לוואלה! NEWS, "זו בדיוק המשמעות הפרקטית של 'עם בונה צבא בונה עם'".

עוד שכן המכיר את המבצר היטב הוא תושב מושב כרם מהר"ל הסמוך: חבר כנסת, ראש שב"כ ומפקד חיל הים והשייטת בעצמו לשעבר, עמי איילון. גם הוא מברך על ההתפתחות. "מדובר באחד האתרים הצלבניים החשובים בארץ", אמר. "זו הנקודה האחרונה אליה התנקזו בסוף לפני שעזבו את ארץ ישראל. גם כשהייתי מפקד חיל הים וניסיתי לקדם את פתיחת המבצר, סברתי שזה נכס היסטורי לאומי וגם עולמי. מדינת ישראל בעבר לא היתה בשלה בעבר, והיום יש למהלך כזה הרבה יותר פתיחות. זה מחייב כמובן היערכות, על מנת לאפשר לשייטת לבצע את הפעילות שלה שחלקה לפחות דיסקרטי ובאותה עת לשחרר את כל צפון המפרץ ואזור המבצר עצמו לציבור הרחב".

מפקד חיל הים לשעבר רם רוטברג עם ראש מועצת חוף הכרמל אסיף איזק מובילים מסע זריחה קצר ללוחמים ותלמידי י"ב ממחנה המעפילים לבסיס השיטת, משם החיילים הלכו לבסיס והתלמידים לבית הספר לפתיחת שנת הלימודים. 04 בפסטמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"רואה חשיבות גדולה בכך שהשייטת תיפתח אל הקהילה". הלוחמים והתלמידים במסע לבסיס השייטת/אתר רשמי, אתר רשמי

איילון הוסיף כי "יש צורך גם בהשקעות אולי אף פרטיות, לשחזור המבצר שהולך ומתפורר. אלה דברים שמדינת ישראל באמצעות רשות העתיקות ידעה ויודעת לעשות בעכו ובקיסריה ואין סיבה שלא תדע לעשות גם בעתלית". על מה שנחבא שם מהציבור אמר: "זה חוף מדהים, הנמל הפיניקי הישן מצפון למבצר הוא אחר החופים המוגנים ביותר טבעית לאורך חופיה של ארץ ישראל, מפרץ שמגן מרוחות דרום מערביות המביאות את הסערות הקשות ביותר בחורף של ישראל. גם הנמל הפיניקי עצמו למרות ששקע הוא אתר מדהים. כל ביקור במבצר עצמו הוא חוויה, זה אחד המקומות היפים ביותר בארץ. יש שם אולמות הרבה יותר גדולים מאשר בקיסריה. חלקים בנויים וחלקם תת-קרקעיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully