וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ עם החרדים והתרחישים הקודרים: מאחורי ישיבת קבינט הקורונה הקשה

3.9.2020 / 19:00

שרים שהשתתפו בישיבה הגדירו אותה סוערת, בצל המתיחות בין דרעי וליצמן לגמזו וההיערכות לאפשרות של הטלת סגר כללי בקרוב. כמה מהשרים תמכו בקריאתו של אחד המומחים להטיל סגר מיידי, ובתום הישיבה אמרו כי אם הנתונים לא ישתפרו - ישראל תלך בסבירות גבוהה לסגר בראש השנה

בוידאו - תדרוך פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו/צילום: לע"מ

ישיבת קבינט הקורונה היום (חמישי) היתה אחת הקשות שהתקיימו מאז תחילת הגל השני של המגיפה, כך לפי חמישה שרים ופקידים בכירים שהשתתפו בישיבה. לדבריהם, שתי סיבות גרמו לאווירה הקשה בישיבה - המתיחות הרבה בין השרים החרדים לממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו והתחושה של שרים רבים כי סגר כללי במדינה הוא עניין של ימים.

בשלב מוקדם יחסית בישיבה העויינות כלפי הפרופסור גמזו שניכרה היטב בכותרות העיתונים החרדים התפוצצה. שר השיכון יעקב ליצמן ביקש את רשות הדיבור ואמר כי הוא לא מוכן שגמזו ייקח חלק בצוות השרים שמטפל במתווה הטיסות לאומן עד שלא יתנצל על מה שליצמן הגדיר כ"הכפשות נגד החסידים שהביאו לעליה באנטישמיות נגדם באוקראינה".

החלת הסגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הטלת סגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה, בחודש יולי/ראובן קסטרו

לפי שרים שהשתתפו בישיבה ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב ואמר לליצמן כי תהיה ישיבה של צוות השרים לענייני אומן וגמזו ישתתף בה. ליצמן שב ואמר כי אינו מוכן שגמזו יהיה מעורב בנושא. נתניהו גיבה שוב את גמזו. "מי שצריך מבחינת משרד הבריאות וגורמי המקצוע להיות בישיבה כזו ישתתף בה", סיכם נתניהו את הוויכוח הקצר שהעיד על המתח הרב.

אירוע נוסף בישיבה הראה עד כמה השרים החרדים הגיעו אליה טעונים על רקע העובדה שחלק משמעותי מהיישובים והערים האדומות הן חרדיות. שר החינוך יואב גלנט טען בישיבה כי העלייה בתחלואה בזמן החופש הגדול מעידה על כך שההדבקות לא מתרחשות במערכת החינוך. השר זאב אלקין שדיבר כמה דקות אחריו טען כי הנתונים דווקא מחזקים את הטענה שיש הדבקות במערכת החינוך כיוון שלפני שבועיים התחדשו הלימודים במוסדות הלימודים החרדיים. השר אריה דרעי הביע מחאה על דבריו של אלקין וטען כי הנתונים דווקא מספרים סיפור אחר שמצביע על כך שעיקר העלייה בתחלואה שמייחסים לחרדים היא בכלל בשכונות הפלסטיניות במזרח ירושלים.

עוד בוואלה!

גמזו: אנחנו במלחמה, יש סיכוי סביר לסגר במהלך החגים

לכתבה המלאה

מי שהשמיעו את ההערכות הקודרות ביותר בישיבה היו המומחים החיצוניים. הפרופסור רן בליצר אמר כי יש לנקוט בצעדים משמעותיים "מיד עכשיו". הוא תמך בהצעה לסגר על 30 ערים ויישובים "אדומים" בלבד אך ציין כי ללא אכיפה מאסיבית יש להיערך לסגר כולל.

ד"ר ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית היה חריף הרבה יותר. "הסיכויים שהסגר על 30 ערים ויישובים אדומים יביא לבלימת המגיפה לא גבוהים", הוא אמר. "יש סיכון שזה יביא דווקא לעליה במספר החולים הקשים. אין סיבה להמתין וצריך ללכת לסגר כללי מיד".

השר יובל שטייניץ שהיה החריף ביותר מבין שרי הקבינט תמך גם הוא בסגר כללי באופן מיידי. השרים דרעי וליצמן הצטרפו לשטייניץ, בין השאר בשל העובדה שחלק גדול מ-30 הערים והיישובים "האדומים" הינם חרדים.

ממונה הקורונה גמזו נמצא תחת ביקורת הולכת וגוברת מתוך הקבינט - ולא רק מצד השרים החרדים. אחד משרי קבינט הקורונה, שביקש לשמור על עילום שם, ציין כי בששה השבועות שגמזו בתפקיד כמעט ולא בוצעו צעדים לבלימת המגיפה ולא הוטלו הגבלות ולכן הגענו לנתוני התחלואה הגבוהים הנוכחיים.

מיקי זוהר ויובל שטייניץ בהכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
החריף ביותר מבין שרי הקבינט, שטייניץ/ראובן קסטרו

גמזו מצידו ביקש מהשרים לגבות את תכניתו להטלת סגר על 30 יישובים בלבד. הוא גם קיבל את הגיבוי הזה. למעט השרים ליצמן ודרעי כל שרי קבינט הקורונה הצביעו בעד מתווה גמזו. עם זאת, רשימת היישובים הסופית תוכרע רק במוצ"ש על בסיס נתוני התחלואה של היומיים הקרובים והשרים יאשרו אותה במשאל טלפוני.

נתניהו שסיכם את ישיבת הקבינט אמר לשרים כי אינו בטוח מה משמעות נתוני התחלואה הגבוהים של היממה האחרונה והאם הם אכן משקפים עליה מעריכית בתחלואה או שמדובר שנתון חריג שיתאזן בהמשך. "אם זה ימשיך ככה והנתונים ימשיכו לעלות נצטרך לפעול מיידית (ולהטיל סגר). אם תהיה רגיעה יהיה לנו יותר זמן לפעול (בלי סגר כולל)", אמר נתניהו.

בסיום הישיבה הנחה נתניהו להציג בישיבת הקבינט ביום חמישי הבא תכנית לסגר כולל. שרים בקבינט הקורונה אמרו כי אם הנתונים בשבוע הקרוב לא ישתפרו - ישראל תלך בסבירות גבוהה ביותר לסגר כולל בראש השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully