וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיר הצפופה בישראל מגדילים את כמות הבדיקות ומבקשים: תנו לנו להפעיל את מערכת החינוך

3.9.2020 / 7:00

בני ברק עשויה להפוך לעיר אדומה שפירושה שורת הגבלות, אולם בעירייה מנסים להילחם בכך. לקראת ההכרעה בקבינט הקורונה, טוענים הגורמים כי הם פעלו היטב נגד התחלואה - אך מבטיחים לקבל כל החלטה: "זו טעות להסתכל עלינו כמקשה אחת"

בווידאו: הכנות לראש השנה באומן/צילום: שרוליק וולס

בני ברק צפויה להיכנס החל מהיום (חמישי) לרשימת הערים האדומות, שעליהן יחולו שורה של הגבלות חדשות, מסגירת מערכת החינוך ועד לעוצר בשעות הלילה. העיר פתחה שלשום את מערכת החינוך שלה, מאחר שסווגה כעיר כתומה, אלא שמאז היא כבר הפכה לאדומה על פי נתוני ה"רמזור". במקביל, גם כמה שכונות בירושלים צפויות להיות מוכרזות כאדומות.

בעיר כבר עובדים על הגדלת מספר הבדיקות. זאת על מנת לשנות את היחס בינן לבין המאובחנים, אחד מהמרכיבים של ציון העיר לפי תכנית הרמזור, ולהחזיר את בני ברק להגדרה כתומה. מערכת החינוך בעיר המשיכה לפעול, מאחר ולפי הנתונים היא כבר הייתה במצב של "עיר אדומה", אך היא תיכלל ברשימת ההגבלות, במידה ותאושר ההגדרה בקבינט הקורונה היום. בין ההגבלות שצפוי ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו להציג בפני השרים: סגירת מערכת החינוך, סגירת עסקים, קניונים, שווקים, סגירת מקומות עבודה שבהם יש שירות עבודה פרונטלי ועוצר בשעות הלילה. הממשלה תחליט אלו מההגבלות יוטלו על העיר.

על פי נתוני משרד הבריאות נכון לאתמול בבוקר, בבני ברק ישנם 10,256 בני אדם שאובחנו כחיוביים בנגיף הקורונה, מתוכם 981 חולים פעילים. מדובר בכ-49 חולים פעילים לכל עשרת אלפים תושבים, מה שהעלה את בני ברק לרמת "עיר אדומה".

מתפללים בבני ברק, 10 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"לא רואים סיבה לסגור". מרכז העיר בני ברק, בעיצומו של סגר הקורונה בחודש אפריל/ראובן קסטרו

בראיון לוואלה! NEWS שנערך השבוע, הביע עו"ד משה מורגנשטרן, מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק, התנגדות למהלך הזה, והסביר כי להשאיר את הילדים בבית רק יגדיל את רמת התחלואה בעיר. "בני ברק הספיקה בן לילה לדלג ברמה ולהיחשב כעיר אדומה, למרות עבודה קשה של אנשי העירייה יחד עם האלוף רומי נומה כדי להוריד את רמת התחלואה", סיפר מורגנשטרן.

הוא הסביר כי בוצעו בתקופה האחרונה בדיקות נוספות, שעדיין לא שוקללו במערך הנתונים, מה שיכול להחזיר את בני ברק לסיווג כ"עיר צהובה" לפני ההחלטה בקבינט הקורונה מחר בערב, לכן הוא מקווה שבני ברק תרד מן הפרק כ"עיר אדומה" ומערכת החינוך תוכל להמשיך לפעול. עם זאת, גם אם העיר תהיה אדומה, מורגנשטרן טוען כי הוא מקווה שבקבינט הקורונה יראו את העבודה הקשה שנעשתה בעיר כדי להוריד את התחלואה ויבינו שכדאי להשאיר את מערכת החינוך בעיר פתוחה.

"עדיין עושים אצלנו בדיקות, זה הפרמטר המרכזי שהפך אותנו מכתומים לאדומים, אחוזי הנדבקים ביחס לנבדקים", הבהיר מורגנשטרן. "במצב התחלואה אנחנו פחות מאשר לפני 31 באוגוסט, אז הוגדרנו כעיר כתומה. הנקודה היא שכמות החיוביים בבדיקות עלתה משמעותית". בנוסף, הוא טען כי "היום קיבלנו סוף סוף אישור ממשרד הבריאות לעשות אלפי בדיקות בעיר, כדי להבין מה מצב התחלואה בה. אנחנו די סמוכים ובטוחים שיהיו הרבה אנשים שיצאו שלילים בבדיקה, ולכן אחוז הנדבקים ירד".

"אנחנו עושים הרבה מעבר למה שהמדינה מבקשת ביחס לקורונה"

מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק המשיך ותיאר את המצב בעיר. "אנחנו לא רואים סיבה לסגור את מערכת החינוך. אצלנו הבנים החלו ללמוד לפני עשרה ימים ולא הייתה התפרצות של ילדים שהדביקו ילדים אחרים, מערכת החינוך שלנו לא התחילה לפני יומיים", הבהיר. "אנחנו עובדים לפי קפסולות, עשינו כנס הסברה למנהלים, אסרנו כניסה של הורים לבתי ספר והם שומרים בצורה קפדנית על הכללים", הוסיף מורגנשטרן.

אבל במצב כזה ערים אחרות שנחשבות לאדומות לא יסכימו שיסגרו את מערכת החינוך שלהם, אבל את שלכם ישאירו סגורים.

"אני יודע שבני ברק מטפלת בקורונה ברמה מעוררת השתאות לפי מה שאומר משרד הבריאות, יש לנו עשייה בלתי הגיונית, ברמה של האח הגדול. אנחנו יודעים כמה חולים יש בכל בניין ובניין, פיתחנו שיטת מקל וגזר, יש הסברה, אנחנו דואגים לשמירה על הכללים בבתי הספר, בבתי הכנסת. אני לא אומר על עיר אחרת ולא נותן ציונים, כי בני ברק שומרת על הכללים, אנחנו יותר מחמירים מכל המדינה", הסביר מורגנשטרן את עמדתו נגד סגירת מערכת החינוך. "אנחנו עושים הרבה מעבר למה שהמדינה מבקשת".

ראש עיריית בני ברק הרב אברהם רובינשטיין, הפרוייקטור רוני גמזו והאלוף רוני נומה סיירו בישיבות בבני ברק, 25 באוגוסט 2020. ללא, אתר רשמי
"לא להנציח מצב של מדגרת קורונה בבתים". פרופ' גמזו בביקור ישיבות בבני ברק/אתר רשמי, ללא

ההגבלות על עיר "אדומה" שצפוי פרופ' גמזו להציג לשרים:

  • סגירת מערכת החינוך
  • סגירת עסקים, קניונים ושווקים
  • סגירת מקומות עבודה שבהם יש שירות עבודה פרונטלי
  • עוצר בשעות הלילה

יחד עם זאת, הבהיר מורגנשטרן כי אם המדינה תקבל החלטה אחרת לגבי בני ברק, הם יצייתו לה. "אנחנו עושים מה שאומרים לנו, אם יגידו לנו לסגור אז נסגור, לא נלך ראש בראש עם משרד הבריאות, נלך יד ביד", הוסיף. "אני יכול להסביר שאני חושב שלאור הפעילות של העירייה, בהחלט אפשר להגיד 'למרות שהיא אדומה, אני לוקח את הסיכון'".

מעבר לכך, לטענתו, "אנחנו מוציאים את כל החולים למלון, חצי מכמות החולים הם במלון. אנחנו תופסים אותם יחסית מוקדם, עושים באמת פעילות מדהימה. אם נקבל על זה פרס שישאירו את מערכת החינוך פתוחה בעיר, זה לא יהיה בלתי סביר".

מורגנשטרן טוען כי "סגירת בתי הספר תהווה פגיעה נוראית ברמת הלימודים של הילדים, הם לא למדו בצורה מסודרת ורגילה למעשה מפורים, הם גמרו חודשיים של חופש". הוא הדגיש כי "להחזיר אותם הביתה זאת פגיעה חינוכית וגם פגיעה כלכלית. בני ברק ספגה מכה קשה, ולהגיד להורים שברמה סוציו-אקונומית נמוכה, 'אל תלכו לעבודה' או 'תסגרו את החנויות שלכם', זאת גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה".

עוטים מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה בבני ברק 13 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"עושים כל מאמץ כדי לא להגיע ל'עיר אדומה'". בני ברק, במהלך סגר הקורונה/ראובן קסטרו

סיווג יישובים לפי רמת תחלואה:

  • כל יישוב יקבל ציון בין 10-0 על רמת התחלואה
  • הסיווג ייקבע בהתאם לציון, אחת לשבועיים
  • יישוב שממוצע ציוניו יהיה מעל 7.5 - יוגדר "אדום"
  • יישוב שממוצע ציוניו יהיה בין 7.5-6 - יוגדר "כתום"
  • יישוב שממוצע ציוניו יהיה בין 6-4.5 - יוגדר "צהוב"
  • יישוב שממוצע ציוניו יהיה מתחת ל-4.5 - יוגדר "ירוק"

גם הרב אליהו דדון סגן ראש עיריית בני ברק, הסביר כי הם עושים ויעשו הכל עד לדקה ה-90 כדי להשאיר את מערכת החינוך בעיר פתוחה. לדבריו, הישיבה בבתים רק תגביר ותעלה את רמת התחלואה, מכיוון שבני ברק היא עיר צפופה וההזדמנות ללכת לבתי הספר מאווררת את הבתים. "אנחנו בדמדומים בין כתום לאדום, אנחנו עושים כל מאמץ כדי לא להגיע לשם, אבל גם אם נגיע ל'עיר אדומה', אז הרצון שלנו בגדול זה להמשיך את הלימודים כסדרם, כי האלטרנטיבה שיש לנו היא להשאיר את התלמידים והתלמידות בבתים, וזה בעצם להנציח מצב של מדגרת קורונה בבתים".

המגבלות שיוטלו על ערים "אדומות":

  • כניסה ויציאה מהיישוב לעובדים חיוניים בלבד
  • יציאה מהבית לצרכים חיוניים בלבד ולטווח של 500 מטר
  • עוצר לילי בין השעות 22:00-05:00
  • סגירת עסקים

"זאת עיר של 210 אלף תושבים, שיושבים על 7,000 דונם - העיר הכי צפופה בארץ", המשיך דדון בתיאור המצב. "המשמעות של ילד שיושב בבית עם 12 ילדים אחרים היא הדבקה. אין ספק שעצם זה שהילדים הולכים לבתי הספר זה משחרר את הבית, ולכן אנחנו צריכים ללכת על המהלך הזה", הוסיף.

"כמובן, שאם תהיה החלטה אחרת אנחנו נקבל אותה, אנחנו לא מעל החוק. אנחנו צריכים להפעיל את כל הלובי החרדי ולהסביר את זה. אני חושב שזה טעות שלוקחים את כל הערים האדומות כמקשה אחת, ודנים את כולם באותו דין", הוסיף דדון. "לכל עיר יש מאפיינים שונים, לבני ברק יש מאפיין חד וברור של מקום צפוף עם משפחות ברוכות ילדים, לכן צריך להבין שהיא שונה".

תחלואה יומית בשבוע האחרון

  • חמישי: 3,150
  • רביעי: 2,183
  • שלישי: 2,180
  • שני: 1,102
  • ראשון: 898
  • שבת: 1,831
  • שישי: 2,068

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully