וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלבול בערים "אדומות" ומורים בסיכון: הקשיים בפתיחת שנת הלימודים

1.9.2020 / 23:25

ביום החזרה החגיגי למוסדות החינוך נרשמו תקלות ואתגרים בעקבות מתווה הקורונה והשפעות הנגיף. בחינוך המיוחד טרם נמצאו פתרונות לסייעות המשלבות ולהסעות, וגם מורים ותלמידים המתגוררים ביישובים עם תחלואה גבוהה או נמצאים בסיכון נאלצו להישאר בבתים

בווידאו: פתיחת שנת הלימודים/צילום: יותם רונן, שי מכלוף, רוני כנפו, יואב איתיאל ולע"מ

שנת לימודים מורכבת ומאתגרת נפתחה היום (שלישי) ברחבי הארץ בצל מגיפת הקורונה. המשבר, לצד גורמים נוספים, השפיעו על שלל היבטים: מערכת החינוך בערים "האדומות" כלל לא נפתחה, הידבקות אנשי צוות הובילה לסגירת מוסדות נוספים, ואפילו תלמידי החינוך המיוחד, שאמורים ללמוד כרגיל כמעט בכל מצב של תחלואה, נפגעו לאחר שהגבלות שונות הפכו את יום הלימודים למסובכת במיוחד מבחינת ההורים.

כך, היום הראשון לשנת הלימודים תשפ"א נפתח כש-140 אלף תלמידים מ-23 ערים אדומות נותרו בבתיהם, ו-352 בתי ספר ו-716 גנים נותרות סגורים. בסך הכול, 962 תלמידים ועובדי הוראה חלו בקורונה, ו-5,519 הוכנסו לבידוד. מחוץ לאזורים האדומים, ארבעה בתי ספר בבת ים, ירושלים, אום אל-פחם ורהט נסגרו בגלל תחלואה, ותשעה בתי ספר נוספים ברחבי הארץ נותרו סגורים בגלל סיבות אחרות, כמו דרישה של הורים לפטר את מנהל בית הספר, או תלונות של התושבים מול המועצה.

ללא קשר למשבר הבריאותי, על פתיחת שנת הלימודים בלוד העיב הרג שריפה אבו מועמר, מחנכת כיתה י"א בתיכון החברתי דרור, כנראה מכדור תועה שפגע בה שעות ספורות לפני פתיחת שנת הלימודים. בעקבות האירוע נסגרו גם שלושה גני עירייה, שבהם לומדים רבים מילדי שתי חמולות שנמצאות בסכסוך.

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
פתיחת שנת הלימודים בבית הספר שיפר בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

הבעיה: הבלבול בנוגע לערים האדומות

לילה לפני פתיחת שנת הלימודים, בקבינט הקורונה החליטו שלא לפתוח את מערכת החינוך בערים "האדומות". מי שלא קיבל את ההחלטה הזאת, שהתקבלה פחות מ-12 שעות לפני פתיחת שנת הלימודים, היה מאיר רובינשטיין, ראש עיריית ביתר עלית, שהורה על פתיחת מערכת החינוך בעיר, בניגוד להנחיות קבינט הקורונה. לדבריו, רק יומיים קודם לכן העיר שלו סווגה כירוקה, והוא נאלץ לשמוע על כך שינוי הסיווג מהתקשורת, וכי הוא מחכה להבהרות מצד משרד הבריאות על ההחלטה. עם פרסום ההחלטה ולחצי משרד הבריאות, בעירייה הודיעו כי הלימודים יבוטלו בכל זאת, והורים נאלצו לשוב אל בתי הספר כדי לאסוף את ילדיהם.

ההחלטה לגבי הערים האדומות נדחתה עד לבחינה מחודשת של המצב ביום חמישי - אז יוחלט האם לקיים ברשויות הללו סגר מורחב.

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
שנה מורכבת ממילא. תלמידות בבית הספר שיפר בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

הבעיה: טרם נמצא פתרון לסייעות המשלבות

ההגבלות השונות יוצרות מצב אבסורדי, המכריח את הסייעות המשלבות - שמגיעות לתווך את הלמידה מרחוק לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בכיתות משותפות עם ילדים שאינם כאלה - ואת הורי התלמידים לשהות יחד בבתים בזמן הלימודים.

לפני תקופת הקורונה, הסייעת המשלבת הייתה מלווה את התלמידים בכיתה. כעת, לאור ההגבלות, על פי הנחיית משרד החינוך, הורה לילד בכיתות ה'-ו' ומעלה מחויב להישאר בבית בעת ההגעה של הסייעת. על פי אלו"ט וארגונים נוספים שמסייעים למשפחות, הדבר מחייב הורים רבים להישאר בבתים ולא לצאת לעבודה.

"הדרישה של משרד הבריאות שההורה יישאר בבתים היא שערורייתית", אומר מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות באלו"ט, "ההורה צריך לבחור, אם ללכת לעבודה או להישאר בבית. למה שהוא יפסיד עבודה? הוא ממילא הפסיד הרבה שעות עבודה בכל תקופת הקורונה. הסייעת המשלבת יכולה להגיע לבית ולעזור לתווך את החומר, אם ההורה נשאר בבית אז למה הוא צריך את הסייעת?".

לדבריו, מכתב בנושא נשלח לשר החינוך יואב גלנט, המבקש לאשר שסייעות משולבות יוכלו להגיע לבתים של תלמידים בהסכמה גם ללא נוכחות של מבוגר. "עם הקורונה התלמידים המשולבים נופלים בין הכיסאות", אמר.

הבעיה: ההסעות לתלמידים המשולבים

בעיה נוספת ממנה סובלים התלמידים המשולבים נוגעת לביטול ההסעות. נוהל של מנהל אגף ההסעות במשרד החינוך פוטר את הרשויות מלהסיע תלמידים לחצי ימי-לימוד. כך נוצר מצב שאם תלמיד משולב לומד בקפסולה מ-12:00 עד 15:30, לפי המתווה הוא לא זכאי להסעה, ותלמידים אלו צריכים למצוא דרך עצמאית להגיע לבית הספר.

לקראת פתיחת שנת הלימודים בבית הספר פסגות על שם חיים גורי, ראש העין, 31 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
מתכוננים לפתיחת בית הספר ע"ש חיים גורי בראש העין/ראובן קסטרו

הבעיה: חוסר המענה להורים ולגננות בקבוצות סיכון

פתיחת שנת הלימודים עמדה בסכנה לאור איומי הסתדרות המורים והגננות להשבית את העבודה עד למציאת פיתרון הולם למעל 2,000 עובדי הוראה הנמצאים בקבוצת סיכון לחלות בקורונה. אף שהשביתה נדחתה, לאחר שהסתדרות המורים והמדינה הגיעו להסכמות זמניות שיעמדו בתוקף עד ל-24 בספטמבר - כאשר המגעים בין הצדדים יימשכו לאורך השבועות הקרובים - פיתרון כולל עבור המורים הללו עדיין אינו נמצא באופק.

במסגרת ההבנות בין הצדדים, הוחלט כי המורים יצאו לחל"ת בהתאם למתווה המוסדר בלבד. במסגרת המתווה, עובדי הוראה בסיכון יוכלו לצאת לחל"ת ולקבל דמי אבטלה, תוך זכאות להפרשות לפנסיה במידה והם יוכרו כעובדים בסיכון. וכן, יוקם מערך של רופאים תעסוקתיים על ידי משרד החינוך, שיבחן את הבקשות של עובדי ההוראה.

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקוה 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

עוד סוכם כי המדינה תקצה 30 מיליון שקלים נוספים לטובת מיגון עובדי ההוראה בסיכון, ויוקצו מכסות פרישה לעובדי הוראה הנמצאים בסיכון. הצדדים ימשיכו לדון בפרטי ההסכמות, וייקבע דיון תזכורת בבית הדין ב-24 בספטמבר, וההסתדרות לא תוכל להשבית את מערכת החינוך עד להודעה אחרת של בית הדין.

במקביל, למרות פניות חוזרות ונשנות למשרד החינוך, טרם נמצא פתרון לתלמידים שהם או בני משפחתם נמצאים בסיכון. מסתמן כי הם יצטרכו להישאר בבתיהם ולהסתמך על הקשר עם המורה, או עזרה מחבריהם לכיתה. במשרד החינוך לא נערך מיפוי למספר התלמידים שצפויים להישאר בבית מסיבה זו במהלך שנת הלימודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully