וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2.4 מיליון חוזרים ללימודים: "השנה קשה במיוחד, מקווים שתעבור בקלות"

שנת הלימודים תשפ"א נפתחה בהתרגשות גדולה במרבית חלקי הארץ, לאחר שבועות רבים של דיונים בנוגע לאופן שבו יתקיימו. 140 אלף תלמידים נשארו בבתיהם בערים האדומות. בביתר עילית פתחו את הלימודים בניגוד להנחיות, אך בעירייה מכחישים. "ננסה להוציא את המיטב מהמצב"

בווידאו: פתיחת שנת הלימודים/צילום: יותם רונן, שי מכלוף, רוני כנפו, יואב איתיאל ולע"מ

2.4 מיליון תלמידים שבים הבוקר (שלישי) לבתי הספר והגנים. למרות המציאות החדשה שמתווה נגיף הקורונה, התרגשות גדולה מלווה את ההורים והתלמידים כאחד עם פתיחת שנת הלימודים תשפ"א. במוקדים רבים ליוו ההורים את ילדיהם ביום הראשון ללימודים, שצפויים להתקיים השנה במתכונת מיוחדת. כ-140 אלף תלמידים בערים המוגדרות אדומות בשל מצב התחלואה בהן נשארו בבתים עד לדיון בנושא ביום חמישי.

"רב הנסתר על הגלוי השנה", סיפר ערן בן זאב, מורה לתיאטרון זה תשע שנים ומחנך בכיתה י"ב 6 בבית הספר המושבה שבזכרון יעקב. "אני חש שאני לא יודע יותר מהתלמידים. אני מבין שיש לי תפקיד בלנסות להרים ולעודד, ואף להבין מה הדברים הטובים שאפשר לסחוט מהשנה הזו". הוא אף הוסיף בחיוך: "אני מניח שתוך שבוע שבועיים יימצא החיסון לקורונה ונחזור כמו גדולים".

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקוה 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"מקווים שהשנה נמצא פתרונות". בית הספר שפר בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

מירב קסלר, מנהלת תיכון "המושבה" בזכרון יעקב, סיפרה על פתיחת שנת הלימודים ל-1,100 תלמידיה, והתייחסה לחשש מפני חולים מאומתים. "לילדים הכי טוב לצאת מהבית, כמה שיותר, וזה מה שנותן לי את הכוחות והנחה אותי בבניית המערכת", אמרה. "קודם כל אני אוהבת את העבודה שלי, אוהבת את הצוות, אוהבת את הילדים. זה נותן הרבה כוחות. כל הזמן חושבת עליהם, על מה הכי טוב לצוות ומה הכי טוב לתלמידים. אני מפחדת שייכנס לי אחד מאומת ואז ידביק את כולם ונצטרך לשנות הכל. מורה שייכנס לי לבידוד יישאר בבית אבל הכיתות שלו צריכות להמשיך ללמוד וצריך למצוא גם להן פתרון".

יסמין קרפוביץ', שתחל את לימודיה בכיתה י"ב בבית הספר, מספר כי למרות הקושי - חבריה מנסים לשמור על ההנחיות. "אנחנו בכל זאת תיכוניסטים, אף אחד לא יכול ליישם ב-100%, אבל מנסים כמה שיותר בהתחשב במצב".

חברתה יובל גיל, ציינה כי היא וחבריה מאוכזבים מעט שדווקא בשנתם האחרונה ללימודים - הקורונה משבשת את חגיגות הסיום. "לנו לא יהיה נשף ולא יהיו טיולים, אין ספק שזה מאכזב", אמרה. "אני מקווה שיימצאו פתרונות כמה שיותר מהר".

עוד בוואלה!

חוזרים ללימודים בשגרת הקורונה: שנת הלימודים נפתחת תחת מגבלות וסימני שאלה

לכתבה המלאה
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקוה 1 בספטמבר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
מתרגלים למציאות חדשה. בית הספר שפר בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

בבית הספר היסודי גיל רבין בשדרות נפתחו היום הלימודים לצד החשש מהסלמה ביטחונית. למרות זאת, התלמידים התייצבו בבית הספר בניסיון לשוב לשגרה. "לא הצלחנה להירדם בלילה מההתרגשות", אמרה ורד חנגלי, מנהלת בית הספר. "יש אווירה חגיגית והפנינג של ממש. היה חשש מבלוני התבערה ואז שמענו אתמול בלילה על הסכם רגיעה אז קצת נרגענו. מספיק לנו עם הקרונה אנחנו ממש לא צריכים גם את העניין הביטחוני. חלק מהורים בשדרות עברו ימים לא קלים עם הבלונים ועם המגיפה בקיץ האחרון. אנחנו מקווים שיהיה שקט ובריאות".

חגית, אם לילד בבית הספר סיפרה כי בנה התרגש מאוד לקראת פתיחת שנת הלימודים. "אנחנו פחות חוששים מהמצב הביטחוני שאנחנו רגילים אליו, ויותר מהקורונה", אמרה. לעומת זאת, דימה גרויסמן, שליווה גם הוא את ילדיו לבית הספר טען כי מראות הבלונים שנתלו בחצר המבנה העלו שוב את החשש משיגור בלוני תבערה. "דווקא מזה אני יותר מודאג", אמר.

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר רבין בשדרות 1 בספטמבר 2020. שי מכלוף
"מקווים לחזור לשגרה אחרי קיץ קשה". ביה"ס גיל רבין בשדרות, היום/שי מכלוף

הורים מתגודדים בפתיחת שנת הלימודים בכיתה א'

בווידאו: התגודדות הורים בכיתה א' בבית ספר בגבעתיים/עריכה: ניר חן

רגינה, מנהלת בית הספר יגאל אלון בגבעתיים סיפרה כי בעקבות המתווה החדש בית הספר הורחב ל-40 כיתות. "אנחנו מקבלים עוזרי הוראה שרובם אנשים מיוחדים, יש לנו מורה לקרקס, מורה לתאטרון ומורה לגינה קהילתית וחקלאית", סיפרה. "האתגר הכי גדול שלנו השנה הוא שמירה על הבריאות. האתגר השני הוא פדגוגי. אני חושבת שקיבלנו הזדמנות לייצר תוכנית לימודים חדשה".

היא סיפרה כי הצוות החינוכי יידאג לשמור על קשר עם התלמידים, שיגיעו רק שלוש פעמים בשבוע לבית הספר. "בכל פעם ננסה להביא אותם יותר לבית הספר", אמרה. על סוגיית התלמידים בסיכון שאינם יכולים להגיע לבית הספר אמרה: "נשלים להם את החומר לא נזנח אותם. אין פתרון מוסדר של משרד החינוך אבל המורות שומרות על קשר".

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקוה 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"חלק נרחב מהלימודים בזום". פתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

תלמידים רבים סיפרו כי יצטרכו להתרגל למצב החדש. "זה ממש מוזר - חצי כיתה במקום אחד וחצי כיתה במקום אחר", אמר הראל יוסף פור, תלמיד כיתה ח'. "אני מאמין שנלמד בזום, השאלה היא כמה. בחודש מרץ התחלנו ב-10:00 וסיימנו ב-19:00, השיעורים היו מגוונים וזה היה אחלה".

"מצטרפים אלינו תלמידים חדשים שלא נכיר אותם, שגרת הפיצולים הזו מוזרה", הוסיף לי וסרלין, חבר מכיתתו. "אנחנו הולכים ללמוד שלושה ימים בשבוע והשאר מהבית וזה נורא קשה. אנחנו עולים לתיכון, וצריכים את החומר. זה נורא קשה שנלמד רק שלושה ימים בבית ספר".

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר אלון בגבעתיים 1 בספטמבר 2020. יותם רונן
"פותחים תחת מגבלות". בית הספר יגאל אלון בגבעתיים, היום/יותם רונן

בבית הספר התיכון לבנות בצור באהר, התגייסה תלמידה לשעבר כדי לסייע לצוות החינוכי. היא התייצבה בפתח בית הספר ודאגה לחלק מסיכות מי שחסר, והתלמידות חתמו על הצהרות בריאות. מנהלת בית הספר גדיר בשאר סיפרה כי נערכו זמן רב, והתלמידות יגיעו חמישה ימים אך במשמרות בין 11:30-08:00 כיתות ט' ו-י', ואחר כך י"א ו-י"ב". "השנה קשה ורוצים להצליח ויש לנו כוח ומקווים לשנה בריאה", אמרה.

"אני כל כך שמחה לראות שהתלמידות התגעגעו", הוסיפה יועצת בית ספר, אנראם אחסאן. "אם יש משהו טוב בקורונה זה כנראה שהתגעגעו להיות פיזית בבית הספר. זה משמח שכל הכיתות כבר מלאות, לפי הקפסולות".

פתיחת שנת הלימודים בביה"ס בצור באהר 1 בספטמבר 2020. רוני כנפו
"רוצים להצליח". בית הספר בצור באהר, היום/רוני כנפו

איאם, ליוותה את נכדתה בת השבע לבית הספר היסודי בכפר וסיפרה כי במשך חצי שנה היא לא היתה בבית הספר. "כולם פוחדים, אבל אני יודעת שילדים יותר חסינים לקורונה. אני שמחה שהיא הולכת אבל גם מפחדת, היא אוהבת ללכת לבית הספר. בדרך כלל כשלא הולכים לבית ספר הולכים לים ומבלים, אבל בגלל הקורונה היו כל הזמן בבית". נכדתה הוסיפה: "אני שמחה לחזור לבית הספר, לראות את החברים".

פתיחת שנת הלימודים בביה"ס בצור באהר 1 בספטמבר 2020. רוני כנפו
חלוקת מסיכות בכניסה. צור באהר, היום/רוני כנפו

בבית הספר החקלאי כדורי שבגליל התחתון נפתח מכלול לימודים חדש לתלמידי כיתות י' ו-י"א. התלמידים יעסקו במשך חצי יום בחקלאות ובחצי השני בלימודים עיוניים. לרגל פתיחת שנת הלימודים, התלמידים ערכו מסע ושחזרו את התמונה ההיסטורית בבניין בית הספר בו למדו יצחק רבין, יגאל אלון, חיים גורי ועוד רבים.

"השנה הזאת היא הזדמנות גדולה עבורנו", אמר רועי בר אילן, מנהל בית הספר. "זו שנה שנוכל ליישם בה הרבה דברים שחלמנו עליהם, דוגמת הפיכת התלמיד ללומד עצמאי, כתות קטנות 'כמו בסקנדינביה'".

פתיחת שנה בביה"ס כדורי 1 באוגוסט 2020. -, אלי אשכנזי
התלמידים ערכו מסע. בית הספר החקלאי כדורי בגליל, הבוקר/אלי אשכנזי, -

אחת הסוגיות המרכזיות שעמדו בלב ההיערכות לשנת הלימודים היא ליווי הילדים בימי ההסתגלות. שר החינוך יואב גלנט נכנע ללחץ, והורי תלמידי הגנים וכיתה א' הורשו ללוות את ילדיהם בהתאם להנחיות שאושרו במשרדי החינוך והבריאות ונוכחות מצומצמת בכיתות. למרות זאת, בבית הספר בגבעתיים הורים רבים נכנסו לכיתה בניגוד להוראות והמורים ביקשו מהם לעזוב.

כמו כן, הורים רבים דיווחו כי על תקלות באפליקציית משרד החינוך המשמשת לחתימה על הצהרות בריאות. "כל בית ספר משתמש האפליקציה אחרת, אין אחידות בהגשת הצהרות הבריאות", אמר חיים, אבל לשלוש בנות בשלושה בתי ספר שונים במרכז. "הדבר מאוד מסורבל וישנם עומסים גדולים, פתאום אפליקציה אחת לא עובדת ואז צריך להתעסק עם השנייה. זה מאוד מסורבל ולא נגיש".

בניגוד להנחיות - ביתר עילית פתחה את הלימודים; העירייה: "בעיר אין לימודים"

בניגוד להנחיות קבינט הקורונה, בביתר עלית פתחו את מערכת החינוך. זאת, למרות שהעיר מוגדרת כ"עיר אדומה". ראש העיר,, מאיר רובינשטיין, אמר למשרד החינוך כי רק לפני יומיים עירו הוגדרה "ירוקה", ולכן הוא לא מבין כיצד המצב השתנה והוא מחכה להבהרות בנושא. עם זאת, בהודעה רשמית מטעם דוברות העירייה נמסר כי בעיר אין לימודים, והרשות נוהגת לפי ההנחיות.

"שמרו על הסקרנות"

פוליטיקאים רבים ובכירים בשירות הציבורי הגיעו למוסדות החינוך כדי ללוות את התלמידים ביומם הראשון ללימודים. שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ ביקר בכיתה א'1 עם המחנכות טל וסשה בביה"ס "לב" המכיל בחדרה, בו ילדים עם ובלי צרכים מיוחדים. "אנו עושים כל שביכולתנו לבנות עבורכם עתיד טוב ובטוח במדינת ישראל, אתם תלמדו, אנחנו נדאג לשאר", אמר. "שמרו על הסקרנות שבעיניכם והכי חשוב - הסתכלו תמיד סביב, הושיטו יד, החברים שילוו אתכם כל החיים הם אלה שתכירו כאן".

שר הבריאות יולי אדלשטיין ערך סיור בתי ספר באפרת וגוש עציון. במהלך הביקור הוא התייחס לסגירת בתי הספר בערים האדומות ואמר כי "ההחלטה היא לבריאות הציבור - לא ענישה". אדלשטיין ציין כי פתיחת שנת הלימודים היא "הצלחה גדולה ששנת הלימודים נפתחה ב-95%. צריך לחיות בצל הקורונה ולא מקובלות עלי הגישות של 'אין קורונה' או של 'לסגור הכל'".

"קיבלנו החלטה לא פשוטה - לפתוח את מערכת החינוך בישראל למרות השתוללות הנגיף. לא בכל המדינות בעולם התקבלו החלטות כאלה, אבל הצורך להחזיר את הילדים למערכת החינוך ולתת להורים להמשיך לעבוד היו לנגד עינינו. צריך לחיות בצל הקורונה, לעשות הכל לדכא את הנגיף, לשטח את העקומה ולזכור שהקורונה עדיין כאן", הוסיף.

בני גנץ בבית ספר המכיל "לב" חדרה ברקע פתיחת שנת הלימודים 1 בספטמבר 2020. שלומי גבאי
"אתם תלמדו, אנחנו נדאג לשאר". גנץ בחדרה, הבוקר/שלומי גבאי

הממונה על המאבק בנגיף הקורונה בישראל, פרופ' רוני גמזו, ביקר הבוקר בבית הספר "רביבים" בחולון שבו למד בילדותו, ואליו הוזמן על ידי ראש עיריית חולון, מוטי ששון. "באתי לכאן לאחל לכם שנת לימודים פורייה ומוצלחת. הכי חשוב להמשיך ללמוד ובמקביל לשמור על עטיית מסיכות ושמירת מרחק", אמר גמזו לילדי בית הספר. "ילדים מנצחים את הקורונה, כי הם שומרים על אבא ואמא ועל סבתא וסבא".

פרופ' רוני גמזו, מנהל "מגן ישראל", במהלך ביקורו בביה"ס "רביבים" בחולון 1 בספטבר 2020. -, אתר רשמי
"ילדים מנצחים את הקורונה". גמזו בבית הספר "רביבים" בחולון, היום/אתר רשמי, -

332 בתי ספר ו-716 גנים נותרו סגורים הבוקר בעקבות גילויי תחלואה. 962 אובחנו כחולים מתוכם 339 הם עובדי הוראה. כ-5,519 (מתוכם 1,613 עובדי הוראה) נדרשו לבידוד. באלו שהחלו לפעול היום, הוצב בכניסה מדחום, ובכל כיתה הוגדרה עמדת היגיינה לחיטוי ידיים ומטליות לניקיון משטחים. לעובדי ההוראה חולקו מסיכות רב-פעמיות. בנוסף, מערך הניקיון השוטף יתוגבר, ובמרחבי מוסדות החינוך יתלו שלטים עם מידע על התנהגות בריאה.

שעות ספורות לפני פתיחת הלימודים הוסר איום ההשבתה של גני הילדים וכיתות א'-ב', אך באופן זמני. הסתדרות המורים והמדינה הגיעו להבנות עד 24 בספטמבר, כשלאחר מכן ייתכן ושביתה שוב תעמוד על הפרק. איך תתנהל שנת הלימודים ומה צפוי לתלמידים ולמורים? כל התשובות.

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקוה 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
עמדות היגיינה בבתי הספר. פתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

עיקרי מתווה החזרה ללימודים

  • גני הילדים - יפעלו במתכונת מלאה
  • כיתות א'-ב' - יפעלו במתכונת מלאה
  • כיתות ג'-ד' - ילמדו במתכונת מלאה, עד 18 תלמידים בכיתה
  • כיתות ה'-ו' - מתווה למידה מרחוק ובמוסדות (עד 18 תלמידים) לפחות יומיים בביה"ס
  • כיתות ז'-י"ב - מתווה למידה מרחוק ובמוסדות (עד 18 תלמידים) לפחות יומיים בביה"ס
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקוה 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
שילוב לימודים בקפסולות. פתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

במסגרת מתווה "לומדים בביטחון" של משרד החינוך, אופן הלמידה בכל שכבת גיל יתנהל באופן שונה ובשילוב בין כיתות מלאות וקפסולות, לצד למידה מרחוק. יחד עם זאת, בתי ספר שקיבלו אישור ממפקח המחוז יוכלו לפעול במתכונת שונה, כמו למידה במרחבים פתוחים, הוספת כיתות לימוד או למידה במשמרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully