וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגו הבנות לרגיעה בין חמאס לישראל ברצועת עזה בתיווך קטאר

גיא אלסטר, יפעת רוזנברג, יניר יגנה ואמיר בוחבוט

עודכן לאחרונה: 1.9.2020 / 1:04

גורמי ביטחון אמרו כי הארגון התחייב להפסיק את שיגור הרקטות ובלוני התבערה שנמשכו מדי יום בשבועות האחרונים. עם זאת, הגורמים הכחישו את מרבית ההסכמות שחמאס טען שהושגו. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע על פתיחת מעברי כרם שלום וארז והגדלת מרחב הדיג בעזה

בווידאו: גל תקיפות של צה"ל ברצועת עזה/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

חמאס הודיע הערב (שני) כי הושגו הבנות לקידום רגיעה ברצועת עזה בתיווך קטאר. בארגון אמרו כי הוסכם לעצור את "התוקפנות של ישראל" כחלק מהשיחות שקיימו בימים האחרונים עם השליח הקטארי לעזה מוחמד אל-עמאדי. בחמאס טענו כי במסגרת ההבנות הוחלט גם כי קטאר תסייע במגוון פרויקטים אזרחיים ברצועה, בעיקר למלחמה בקורונה.

גורמי ביטחון בישראל אישרו שהושגו הבנות עם חמאס לגבי רגיעה, במסגרתן התחייב הארגון להפסיק את שיגור הרקטות ובלוני התבערה לעבר יישובי הדרום. עם זאת, הגורמים הכחישו את מרבית ההסכמות שחמאס טען שהושגו, כמו פרויקטים אסטרטגיים גדולים באזורי התעשייה בעזה. לטענתם, חמאס לא קיבל את קידום הפרויקטים שביקש ולא כניסת פועלים כמו לפני תקופת הקורונה, אלא רק את המשך הזרמת הכסף הקטארי.

"חמאס מספר סיפורים. חזרנו לנקודת ההתחלה אחרי מאות בלוני טרור ועשרות רקטות", הבהירו הגורמים. "נחכה לראות את זה במציאות".

במקביל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסר כי בהמשך למאמצי הרגיעה, הוחלט על פתיחת מעברי כרם שלום וארז והגדלת מרחב הדיג ברצועה. יחד עם זאת הבהיר: "ההחלטה תיבחן במבחן המציאות - אם חמאס, שנושא באחריות לנעשה ברצועה, לא יעמוד בהצהרותיו - ישראל תפעל בהתאם".

עיקרי ההבנות

  • לפי חמאס: ההסכם כולל את הארכת והפעלת קווי מתח גבוה ואספקת חשמל לרצועה
  • הארכת תחנת הכוח בפריסת קו הגז מישראל, שקטאר תשלם עבורו באמצעות המענק
  • הכנסת כל הציוד הרפואי למאבק בקורונה
  • התחלת פרויקטים אסטרטגיים גדולים באזורי התעשייה בעזה, שיקלו על האבטלה
  • כל הסעיפים הם בערבות קטארית ולפי לוח זמנים קבוע
  • לפי צה"ל: הוחלט על החזרת פעילות מעברי כרם שלום וארז החל ממחר, לרבות כניסת דלק
  • מרחב הדיג ברצועה יוחזר ל-15 מיילים ימיים
  • חידוש והמשך תשלום המענקים מקטאר
הכנות להפרחת בלוני תבערה, סמוך לרפיח, 21 באוגוסט 2020. פאדי פהד, פלאש 90
הכנות להפרחת בלוני תבערה, סמוך לרפיח/פלאש 90, פאדי פהד

מלשכתו של מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, נמסר כי "לאחר סבב מגעים, שאת האחרון בהם ערך השליח הקטארי אל-עמאדי, הושגה הבנה לסיום ההסלמה והפסקת התוקפנות הציונית על עמנו. במסגרת המאמצים, יוכרז על כמה פרויקטים שישרתו את תושבנו ברצועת עזה ויסייעו בהקלה עליהם לאור גל הקורונה, בנוסף להחזרת המצב למה שהיה לפני ההסלמה".

הדיווחים על סיום ההסלמה סביב הרצועה, שהתבטאה בעיקר בשיגור בלוני נפץ ותבערה לעבר שטח ישראל כמו גם כמה אירועי ירי רקטות, מגיעים כשלאורך היום פרצו כ-15 שריפות בשטחי הנגב המערבי. בשלושת השבועות האחרונים שוגרו בלוני תבערה מרצועת עזה לנגב המערבי מדי יום, ואף שוגרו כמה רקטות. בתגובה תקף צה"ל יעדים של חמאס ברצועה. בשעות הלילה, לאחר קבלת הדיווחים על ההסכמות לקראת רגיעה, אותר בלון תבערה בחוף הים באשדוד, וחבלני משטרה הוזעקו כדי לנטרל אותו.

השליח הקטארי לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי במהלך ביקורו בעזה 25 באוגוסט 2019. רויטרס
השליח הקטארי לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי במהלך ביקורו בעזה/רויטרס

במהלך היום התנהל דיון בבסיס התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה, שבו השתתפו השליח הקטארי אל-עמאדי, נציגי שב"כ, מתפ"ש ופיקוד דרום. השליח הקטארי דן עם הצדדים בהצעות חמאס לרגיעה לאחר שנפגש עם בכירי הארגון בעזה. לפי מקורות ביטחוניים, השליח הקטארי הבהיר כי בשלושת הימים האחרונים הכסף לא הועבר לחמאס. בזמן זה השליח הקשיב לדרישות הצדדים וניסה לקדם רגיעה ארוכת טווח.

לדבריו, עיקר דרישות חמאס הן מקטאר ומארגונים בינלאומיים ולא מישראל. בתום הפגישה הערב עם גורמי מערכת הביטחון, אל-עמאדי שב לרצועה, והודיע על הצלחת המגעים להשגת הסכם רגיעה והפסקת ההסלמה ברצועת עזה. "הדיונים שהתקיימו בימים האחרונים הביאו להשגת הבנות. אנו נמצאים לקראת יישום כמה פרוייקטים שישרתו את תושבי הרצועה ויסייעו בהקלת ההשלכות של המצור המוטל עליהם מזה שנים", מסר.

אל-עמאדי הוסיף כי "הנהגת חמאס בעזה פעלה במידה רבה של אחריות עד שהגענו להסכם. זאת, תוך התחשבות בתנאים ובמצב הקשה בו חיים תושבי הרצועה, בפרט נוכח התפשטות הקורונה באזור".

הפגישה בין אל-עמאדי לנציגי מערכת הביטחון מגיעה אחרי דיונים כושלים שנערכו ברצועה לפני כן. גורמים בחמאס מסרו כי אל-עמאדי עזב את הרצועה מבלי להשיג הסכמות. מקור בארגון מסר אז כי "המגעים נכשלו כתוצאה מהתעקשות ישראל על משוואת 'שקט תמורת שקט', ולא שקט תמורת שבירת המצור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully