וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרמה הפכה לנורמה: ההסכם בין ישראל לאמירויות עשוי להתפתח לשלום לוהט

31.8.2020 / 7:44

המהירות בהתקדמות ביחסים בין המדינות הפתיעה גם את המנהיגים שחתומים על הסכם הנורמליזציה. בבית הלבן זיהו את ההזדמנות ודחפו למפגש היסטורי באבו דאבי, חרף המתיחות האחרונה סביב עסקת ה-F35. הדרך לשלב הבא, טקס רב רושם בבית הלבן, עוברת אצל גנץ ומנכ"ל משרדו

בווידאו: הצהרות נתניהו, קושנר ואובריאן לקראת הטיסה לאיחוד האמירויות, פגישת גנץ וקושנר/צילום: רוני כנפו ולשכת העיתונות הממשלתית

שמונה שבועות של משא ומתן ו-117 טיוטות הוחלפו בין בכירי הבית הלבן, שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר ועמיתו מאיחוד האמירויות יוסוף אל-עוטייבה עד לגיבוש הנוסח המוסכם של ההודעה המשותפת שפרסמו ארצות הברית, ישראל ואיחוד האמירויות ב-13 באוגוסט. במסגרת אותה הודעה הכריזו הצדדים על הסכם הנורמליזציה ההיסטורי.

אלא שמרגע שהושגה פריצת הדרך מתקדם ירח הדבש בין ירושלים לאבו דאבי במהירות שהפתיעה אפילו את המנהיגים שחתומים על ההודעה. "כולנו נרגשים מהקצב המהיר של נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות", אמר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות בירושלים עם יועציו הבכירים של טראמפ. "אתם תראו את הניצוצות באוויר. זה כבר קורה".

להלן תקציר של אירועי השבועיים האחרונים: שרי החוץ של שתי המדינות שוחחו בטלפון וצייצו על כך בטוויטר, ממשלת האמירויות פתחה את אפשרות החיוג הבינלאומי עם ישראל, בכירים מאיחוד האמירויות העניקו שורת ראיונות לתקשורת בישראל, שרי הבריאות של שתי המדינות שוחחו בטלפון וסיכמו על שיתוף פעולה בנושא וירוס קורונה ועל חילופי סטודנטים לרפואה, נשיא האמירויות חתם על צו שמבטל החרם על עסקים עם ישראל וטיסה ראשונה של אל-על שעליה עשרות פקידים בכירים ועיתונאים ישראלים שממריאה היום מנתב"ג לאבו דאבי.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרות משותפות עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב רוברט אובריאן ועם היועץ הבכיר לנשיא ארה״ב ג׳ארד קושנר. מעון רה"מ, ירושלים 30 באוגוסט 2020. עמוס בן גרשום לע"מ, אתר רשמי
"יראו ניצוצות". נתניהו לצד קושנר והיועץ אובראין, לקראת הנסיעה/אתר רשמי, עמוס בן גרשום לע"מ

בהצהרות שנשא עם יועציו של הנשיא דונלד טראמפ, אמר נתניהו כי יבוא יום שבו נשאל כיצד היה יכול להיות אחרת עם איחוד האמירויות. "פריצות הדרך של היום - יהיו הנורמות של מחר", הוא אמר. שעה קלה לאחר מכן התברר כמה צדק. הודעה משותפת על שיחת וידאו בין שר החקלאות אלון שוסטר לשרה לביטחון מזון של איחוד האמירויות שרק לפני שבועיים הייתה נחשבת לפריצת דרך מדינית לא זכתה ליותר ממבזק באתרי החדשות. הדרמה הפכה לנורמה.

לחזק את המומנטום

ייתכן שזו רק התרגשות של התחלה. כשהרומנטיקה עוד לוהטת בין בני זוג טריים. כמו ההתחלה בין בגין לסאדאת או בין רבין למלך חוסיין. בשני המקרים אוייבי השלום רצחו את אחד המנהיגים והרומן החם הפך לזוגיות קרירה. אך בניגוד למצרים וירדן, במקרה של איחוד האמירויות נראה שהפוטנציאל לכינונו של שלום חם, אפילו לוהט, גדול יותר.

בבית הלבן מבינים זאת ולכן דוחפים קדימה במהירות האפשרית כדי לא לאבד את המומנטום שנוצר. המתיחות שנוצרה סביב עסקת מטוסי ה-F35, ההכחשות ההיסטריות של נתניהו וההחלטה של האמירויות לבטל את הפגישה המשולשת באו"ם עוררו חשש בבית הלבן שתהליך הנורמליזציה עלול להיתקע ולדשדש.

טיסת LY971 של אל על מנמל התעופה בן גוריון לאבו דאבי, איחוד האמירויות הערביות. 31 באוגוסט 2020. רויטרס
"שלום לוהט". נתב"ג לקראת הטיסה לאבו דאבי, היום/רויטרס

זו הסיבה שיועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר, לקח עמו שורה של בכירים מהבית הלבן והגיע לישראל באופן אישי כדי לתת לעשרה ממנכ"לי משרדי הממשלה טרמפ לאבו דאבי. הבית הלבן בעצם כפה על ישראל ועל איחוד האמירויות לקבוע מועד לסבב שיחות ראשון על הסכם הנורמליזציה ווידא שהתהליך יוצא לדרך.

מי שריכזו את ההכנות לשיחות בימים האחרונים הם מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. השיחות יהיו בתחומים כלכליים ואזרחיים ויתקיימו בצוותי עבודה שידונו בפתיחת שגרירויות ויחסים דיפלומטיים, בתחום הפיננסים, בתעופה ואשרות כניסה, בבריאות, תרבות, תיירות, חלל ומדע והשקעות, חדשנות ומסחר. בכל צוות יהיו נציגים מישראל, מארצות הברית ומאיחוד האמירויות.

דגלי ישראל ואיחוד האמירויות הערביות מתנוססים בגשר השלום בנתניה, 16 באוגוסט 2020. AP
התהליך עלול להיתקע. דגלי ישראל ואיחוד האמירויות בנתניה/AP

מי שמוביל את תהליך הנורמליזציה באיחוד האמירויות הוא היועץ לביטחון לאומי, שייח טחנון בין זאיד שמוכר גם בכינון TBZ. הוא אחיו הצעיר של יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות מוחמד בן-זאיד. בשלוש השנים האחרונות כוכבו של השייח' טחנון דרך. מעמדו בהנהגת איחוד האמירויות התחזק משמעותית והוא החל לעסוק גם בתיק הישראלי.

אחרי שהשיחות שיתקיימו היום ומחר באבו דאבי יסתיימו יגיע השלב הבא - טקס החתימה שהנשיא טראמפ רוצה לכנס בבית הלבן במהלך ספטמבר. הנשיא ויועציו רוצים טקס רב רושם ועתיר רייטינג שיסייע לנשיא בקמפיין הבחירות. אבל כדי שהטקס הזה יתרחש יש לפתור את סוגיית עסקת המטוסים. קושנר לוחץ למצוא פתרון.

התסבוכת בידיים של גנץ

בכירי איחוד האמירויות נפגעו מהכחשותיו הפומביות של נתניהו ומהשיח שהתפתח בנושא בישראל. בכיר ישראלי סיפר שאחד מבני שיחו באיחוד האמירויות טען שבאבו דאבי מרגישים שהפכו ל"כדורגל פוליטי" ששרי ממשלת ישראל בועטים בו מאחד לשני כדי להרוויח נקודות בדעת הקהל. לדבריו, בכירי איחוד האמירויות מרגישים שקיבלו החלטה אסטרטגית והיסטורית ללכת לנורמליזציה עם ישראל אבל בשיח הישראלי הנושא מוצג כעסקת נשק.

שר הביטחון בני גנץ נפגש בלשכתו עם ראשי רשויות מהדרום.
במפגש השתתפו שר החקלאות ותושב העוטף אלון שוסטר, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני , ראש עיריית שדרות אלון דוידי, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין, ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, וראש מועצת חוף אשקלון איתמר רביבו.. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
יידרש לפתרון. גנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ויועצו הבכיר של טראמפ קושנר ניהלו בנושא שיחות ביקורתיות מאוד עם נתניהו. הם ביקשו ממנו לא להתבטא פומבית נגד העסקה והסבירו כי ניתן למצוא פתרון שיבטיח שכל הצדדים יהיו מרוצים. מי שמנסה כעת לפתור את התסבוכת הזו הוא שר הביטחון בני גנץ.

בסיום פגישתו עם קושנר פרסם גנץ הודעה שרמזה כי הוא סבור שניתן לבצע את עסקת המטוסים ובאותו זמן לשמר את היתרון האיכותי של צה"ל באזור. יועצי טראמפ ובכירים באיחוד האמירויות היו שבעי רצון מדבריו של גנץ. איש המפתח כעת יהיה מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל. כמי שהיה ראש אגף תכנון במטכ"ל ומפקד חיל האוויר הוא המומחה מספר אחד בממשלת ישראל כיום לסוגיית ה-QME - שימור היתרון האיכותי של צה"ל. בעוד כשבועיים יגיע אשל בראש משלחת ביטחונית לאבו דאבי כדי לדון גם על עסקת המטוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully