וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגינים בקנדה הפילו פסל של רה"מ הראשון: "אחראי לרצח ילידים"

האירוע התרחש בתום צעדה שלווה במונטריאוך, כשקבוצת אנשים טיפסה על האנדרטה והפילה את הפסל של ג'ון מקדונלד, ששמו נקשר במדיניות אכזרית כלפי הילידים. מנהיגים במדינה גינו את השחתת האנדרטה, כפי שקרה לאחרונה במקומות אחרים בעולם. "ההרס ההיסטוריה - לא הפתרון"

בווידאו: פסלו של ג'ון אלכסנדר מקדונלד, מופל על הרצפה במהלך מחאה על אי שוויון גזעי במונטריאול, קנדה/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

פסל של ראש הממשלה הראשון של קנדה, ג'ון מקדונלד, הופל במרכז העיר מונטריאול על ידי מפגינים שקראו להפסיק לממן את המשטרה - כך אמרו גורמים רשמיים בממשלה.

לפי תיעוד שפורסם ברשתות החברתיות, האירוע התרחש בתום צעדה שלווה, כשקבוצת אנשים טיפסה על האנדרטה והפילה את הפסל. ראשו של מקדונלד, ששימש ראש ממשלה במאה ה-19, ניתק כתוצאה מכך. לפי רשת CBC הקנדית, לא נעצרו חשודים במעשה.

הקריאות בעד פירוק כוחות המשטרה גברו ברחבי ארצות הברית וקנדה בחודשים האחרונים לאחר שורת תקריות אלימות במעורבות שוטרים, בראשן ההרג של העצור השחור ג'ורג' פלויד על ידי שוטר לבן במיניאפוליס לפני שלושה חודשים. המחאה נגד הגזענות ואלימות המשטרה התפשטה למקומות אחרים בעולם.

קנדה עצמה געשה ביוני, אחרי שפורסם תיעוד שבו נראה מעצר אלים של אחד ממנהיגי הילידים במדינה בידי שוטרים. האירוע העלה שאלות לגבי השימוש בכוח מצד המשטרה במדינה. מקדונלד נקשר למדיניות גזענית שהובילה למותם של ילידים רבים בקנדה.

פסלו של ראש ממשלת קנדה הראשון, ג'ון אלכסנדר מקדונלד מופל על הרצפה במהלך מחאה על אי שוויון גזעי במונטריאול, קנדה 29 במאי 2020. רויטרס
המפגינים קראו להפסקת תקצוב המשטרה. הפסל במונטריאול, אתמול/רויטרס

בשנים האחרונות האנדרטה של מקדונלד רוססה בכתובות גרפיטי, ופעמים רבות היא כוסתה בדם. הפלת הפסל עוררה גינויים מצד פוליטיקאים.

"לא משנה מה מישהו חושב על ג'ון א' מקדונלד, להרוס כך אנדרטה זה לא מקובל", אמר ראש ממשלת קוויבק, פרנסואה לגול. "עלינו להילחם בגזענות, אבל להרוס חלקים מההיסטוריה שלנו זה לא הפתרון".

מנהיגה החדש של המפלגה השמרנית שבאופוזיציה, ארין אוטול, אמר כי "אנחנו לא נבנה עתיד טוב יותר אם נשחית את העבר שלנו".

מקדונלד היה ראש ממשלת קנדה במשך 19 שנה, במהלך שנות ה-60 עד שנות ה-90 של המאה ה-19. הוא נחשב לאחד מאבות האומה הקנדית, אך הוא יצרת מערכת גזעית שבמסגרתה נלקחו כ-150 אלך ילדים ילידם מהוריהם ונשלחו לבתי ספר במימון המדינה. דוח ממשלתי מ-2015 אמר כי מדיניות זו, שנמשכה יותר ממאה שנה, הייתה "רצח עם תרבותי".

הוא הואשם בכך שאפשר לרעב ולמחלות להרוג ילידים רבים תוך השתלטות על הטריטוריות שלהם.

לפי CBC, במהלך ההפגנה במונטריאול חולק עלון שבו תואר מקדונלד בתור "לאומן לבן, שתכנן את רצח העמים הילידים כשיצר את מערכת מגורי בתי הספר הברוטלית". עוד נאמר כי אחרי שראשת העיר, ואלרי פלנט, לא פעלה למרות עצומה נגד הפסל, קבוצה של פעילים החליטו לטפל בעצמם בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully