וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לישראל: צננו את הקשרים עם סין בגלל תמיכתם באיראן

26.8.2020 / 21:15

לפי בכירים בממשל ארה"ב, פומפאו לחץ על נתניהו להגביל את חדירת בייג'ינג למשק הישראלי, בשל שיתוף הפעולה עם טהראן. השליח האמריקני בריאן הוק לוואלה! NEWS: "הסינים לא יכולים לחזק את המשטר האיראני, שתומכיו קוראים 'מוות לישראל', ובאותו זמן לעשות עמה עסקים כרגיל"

פומפאו בישראל: ארה"ב מחוייבת לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל/מערכת וואלה! NEWS

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם לצנן את הקשרים עם סין, ולהטיל מגבלה על חדירתה למשק הישראלי - כך אמרו בכירים בממשל ארצות הברית לוואלה! NEWS. זאת, על רקע הסכם שיתוף הפעולה האסטרטגי עליו חתמה סין עם איראן.

על פי הבכירים, פומפאו הציג בפני נתניהו שורת תחומים בהם ארצות הברית מצפה לצעדים מצד ישראל. צעד אחד הוא חתימה על הסכם מחייב עם ארצות הברית שלא לאפשר לסין לקחת חלק בהקמת תשתיות תקשורת סלולרית דור חמש בישראל. משא ומתן על הסכם כזה מתנהל בימים אלה, אך ישראל מעוניינת לרכך אותו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו בסיום פגישתם, 24 באוגוסט 2020. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"חשוב שנעבוד יחד כדי לבלום את מאמצי סין לחזק את האיראנים". נתניהו ופומפאו (צילום: קובי גדעון, לע"מ)/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

צעד נוסף הוא חיזוק מנגנון הפיקוח על השקעות סיניות בישראל, והפיכתו מגוף מייעץ ולא מחייב למנגנון "עם שיניים" ובעל סמכויות מחייבות. כמו כן, פומפאו מצפה כי ישראל תגביל את ההתמודדות של סין במכרזי פרוייקטים גדולים בתחום התשתיות.

כך, למשל, חברת האצ'יסון ישראל שבבעלות חברת האצ'יסון הסינית, מתמודדת על מכרז של "מקורות" לרכישת מתקן התפלת המים הגדול באשדוד. לא ברור אם הפרויקט הספציפי הזה עלה בשיחה בין השניים.

השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בריאן הוק, במהלך הצהרתו בלשכת ראש הממשלה בירושלים 30 ביוני 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"סין אינה ידידה של המדינות במזרח התיכון". הוק (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

השליח האמריקני לנושא איראן בריאן הוק, שהשתתף בפגישה בין פומפאו לנתניהו, אמר לוואלה! NEWS כי ארצות הברית הדגישה בפני ישראל שההתייצבות הסינית לצד איראן בנושא אמברגו הנשק והחתימה על ההסכם האסטרטגי - לא יכולה לעבור ללא תגובה.

"הסינים נכנסו למיטה עם האיראנים ואנחנו חושבים שאסור לתת לסין ליהנות משני העולמות", אמר הוק. "הם לא יכולים לחזק את המשטר האיראני שתומכיו קוראים 'מוות לישראל' ובאותו זמן לעשות עסקים כרגיל עם ישראל. היינו מאוד ברורים בעניין הזה ואני בטוח שישראל תעשה את הדבר הנכון לגבי סין".

הוק ציין כי סין מעוניינת להתחיל למכור נשק כבד לאיראן ברגע שאמברגו הנשק יפוג בחודש אוקטובר. לדבריו הדבר יביא למירוץ חימוש באזור. "ההתנגדות של הסינים להארכת אמברגו הנשק אומרת הרבה עליהם", אמר הוק. "אנשים חייבים להבין שסין אינה ידידה של המדינות במזרח התיכון. היא לא שותפה לאינטרסים הביטחוניים של ישראל או לאלה של מדינות המפרץ. חשוב שנעבוד יחד כדי לבלום את המאמצים של סין לחזק את האיראנים".

בכירים אמריקנים ציינו כי פומפאו העביר את אותו מסר בנושא הפעילות הסינית באזור גם בשיחותיו בבחריין ובאיחוד האמירויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully