וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בחיל האוויר על עסקת ה-F-35: "אם מטוס כזה יתקוף - נהיה מוכנים"

21.8.2020 / 18:09

אל"מ אסף צלאל, האחראי על האימונים בחיל, מסרב להתרגש מאפשרות שהמטוס המתקדם יגיע למזרח התיכון. בהתייחסות ראשונה של חיל האוויר לפרשה הוא אומר: "נערכים לאיומים המתקדמים בעולם", וחושף את האתגר הנוכחי של הטייסים: כוננות לסדרת תקיפות ארוכה שתימשך שעות

בווידאו: אל"מ אסף צלאל לקראת מינויו לראש חטיבת התקיפה ביבשה/צילום: דובר צה"ל, עריכה: עמית שמחה

ראש חטיבת האימונים של חיל האוויר, אלוף-משנה אסף צלאל, סבור שצה"ל יהיה מוכן להתמודדות מול מטוסים מסוג F-35 האמריקני, גם אם יהיה ברשות צבאות נוספים באזור בשנים הקרובות. בהתייחסות רשמית ראשונה של קצין בכיר בחיל לפרשת מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, אמר כי צה"ל נערך גם לאיומים מסוג זה.

"מקרה הבוחן של טורקיה או איחוד האמירויות במרכאות - הוא לא מעניין אותי", הוא אומר בראיון עם וואלה! NEWS, ומדגיש כי גם הגעת המטוס המתקדם לאזור תשנה את חוקי המשחק, "מהאימונים שאני עושה עכשיו, אם יגיע בעוד חמש שנים F-35 להילחם בישראל אני אהיה מוכן אליו. אני, באימונים שלי ב'בלו פלאג' (אימון אוויר בינלאומי שנערך בישראל - א.ב) ובכלל, מתאמן מול מטוסי אויב 'אדומים' מסוג F-35. אני לוקח מהטייסת שלי F-35 לביום אויב".

"בתרגיל ה'בלו פלאג' עשינו את זה למדינות הזרות. הם לא נתקלו בזה עדיין", הוא מספר. "הם באו לכאן ושמנו להם F-35 אדיר. זה ביום אויב" - הוא דופק עם היד על השולחן כדי להדגיש את חשיבות העניין - "שיורה עליהם מהטווחים שהם קראו עד היום מהספרות".

עם ההודעה על הנורמליזציה ביחסים עם איחוד האמירויות, עלו דיווחים על עסקה מתגבשת למכירת מטוסים מדגם זה לאבו דאבי, מה שעשוי לכאורה לפגוע בעליונות האווירית של ישראל באזור. ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען כי ישראל לא הסכימה למהלך שכזה. בישראל הטמיעו במטוס המתקדם מערכת תוצרת כחול לבן, שהעניקה לו את השם "אדיר" והבטיחה לו ייחודיות ויתרונות על מטוסים מאותו הדגם.

אל"מ אסף צלאל לקראת מינויו לראש חטיבת התקיפה ביבשה
21.8.20. דובר צה"ל
לא מוטרד מאיום עתידי. אל"מ אסף צלאל/דובר צה"ל
אנחנו נמצאים בזירה מבצעית חיה, גועשת ונושמת

אל"מ צלאל, האחראי על כל מערך האימונים של חיל האוויר, אומר כי הודות ליכולותיו של המטוס המתקדם, קשה לאתגר אותו באימונים. "ה-F-35 מאתגר אותי לאתגר אותו כרמ"ח אימונים", הוא מחייך מבעד למסיכה, "כשאני בא לבנות את התרגיל, ומאוד קשה לי לאתגר אותו, אני קודם כל מבסוט - כי בשביל זה חיל האוויר הביא את ה-F-35, כדי שיהיה קשה לאתגר אותו. זה מה שהמטוס הזה מביא לזירה בכל התחומים. מהמודיעין דרך הגנה והתקפה, בכל סוגי המשימות, אוויר-אוויר ואוויר-קרקע. אני יושב עם הטייסים והטייסת ואנחנו בונים ביחד את התרחיש שבו הטייסת והפלטפורמה הזו ספציפית תהיה מאותגרת בזירת הקרב היום, ובעוד עשר שנים. כדי שאני אגיע איתו מוכן לדבר הזה - אני צריך להתחיל היום לעבוד איתו".

"הדבר השני שאני מסתכל עליו הן יכולות גנריות של אותו צוות אוויר. הבאנו את הפלטפורמה הכי מתקדמת בעולם והטייסים הכי טובים, אבל כשנגיע לשדה הקרב יפתיעו אותנו. אני מנסה לנטוע את זה גם בטייסי ה-F-35. זה אתגר, ואני יכול להגיד לך חד משמעית: אנחנו מצליחים לעשות את זה. כרמ"ח אימונים אני טס ב'טייסת האדומה' (טייסת שמביימת אויב - א"ב) ואני מתאמן איתם. טסתי מול F-35".

אחת הטיסות שלך מול F-35 זר הייתה מול חיל האוויר האיטלקי בתרגיל ה"בלו פלאג" בישראל בשנת 2019. הם אתגרו אתכם עם מטוס חמקן?

"אני יכול להגיד לך שה-F-35 שלנו אתגר אותי יותר. אני אומר את זה בצורה ברורה, ואני אגיד לך למה. אנחנו נמצאים בזירה מבצעית חיה, גועשת ונושמת 24/7. אין עוד מדינה של אתגור פלטפורמות אוויריות שחיל האוויר נמצאת בזירה שלה. ולכן אנחנו נמצאים במקום שאנחנו לומדים דברים בקצב הכי מהיר כי אין לנו ברירה. אנחנו מתחככים עם הזירה הזו כל היום כל יום".

אינפו אדיר. ללא, עיבוד תמונה
עליונות אווירית על מטוסים אחרים מאותו הדגם. מטוס האדיר/עיבוד תמונה, ללא

עד לא מזמן טורקיה הייתה מדינה נוספת באזור שיש לה F-35, וארה"ב מנעה את זה, עכשיו שוב יש רעיון לתת את ה- F-35 למדינה ערבית.

"אני מת על השאלה הזו. אני אסביר גם למה. אנחנו בונים את חיל האוויר לאיומים הכי מתקדמים ולפלטפורמות ולאתגר הכי מתקדמים בעולם. לא מה שיש פה לידי (כלומר: במזרח התיכון - א.ב), ולא משנה אם זה ידיד שלי או אויב שלי, או המציא אותו רוסי, אמריקני, טורקי או כל מדינה אחרת שתיבחר. זו בדיוק המהות והתפיסה של חיל האוויר. אנחנו רוצים להיות כל הזמן הכי טובים והכי מוכנים מול כל איום שיגיע בראייה ארוכת טווח".

"מחר אני אקבל באזור מיג 29 מאוד משודרג בצבא הסורי כי הוא הלך לאיזו מדינה וקיבל שדרוג. אני מוכן אליו, כי אני עשר שנים מתאמן להיות מוכן אליו", הוא מדגיש.

אתה מדבר עם המון ביטחון עצמי.

"אני מדבר עם המון ביטחון עצמי בשיטת האימון. דווקא בהקשר של עם איזה איומים אני אתמודד - אני מסתכל על זה בשיא הצניעות ובשיא הכבוד".

"במושגי ניהול זו יעילות. במושגי צבא זו קטלניות"

אל"מ אסף צלאל, בן 43, התגייס בשנת 1996 למשטרה הצבאית, סיים קורס קצינים ופיקד על "כוח מאה" שהתמחה בלוחמה בטרור בכלא מגידו. ייעוד היחידה היה שמירה על מחבלי חמאס וג'יהאד אסלאמי, ביניהם גם "אסירים ביטחוניים כבדים". חלומו להיות טייס נדחה בגלל סימפטום לא מפוענח לאסטמה תחת סעיף של "אי התאמה", אך אחרי שלוש שנים של ערעורים ותחנונים, נפתחה הדלת מחדש וחיל האוויר אפשר לו להתמיין מחדש למסלול, והוא סיים את מסלול ההכשרה המלא כטייס F-16.

הוא התקדם במעלה הדרך, ומונה כסגן מפקד בשתי טייסות קרב, ובהמשך כמפקד יחידת השליטה של חיל האוויר ב"בור", קיבל את ההחלטה על הפלת מטוס "הסוחוי" הסורי שחצה לשטח ישראל בגבול הצפון בשנת 2014. אחר כך מונה למפקד טייסת קרב. לאורך שירותו, צלאל נלחם במלחמת לבנון השנייה, במבצע עופרת יצוקה, מבצע עמוד ענן ומבצע צוק איתן, והשתתף גם במבצעים חשאיים.

בשנתיים אחרונות הוא מילא את תפקיד ראש מחלקת אימונים של מערכי חיל האוויר השונים, ביניהם טייסות הקרב, תובלה, מסוקים, הגנה אווירית, בקרה, כלי טיס לא מאוישים, ולוחמה אלקטרונית. בתפקידו זה הפך, למעשה, לאחד הקצינים המשפיעים על חיל האוויר ודמותו. רגע לפני שהוא מסיים תפקיד, עולה לדרגת תא"ל ומתמנה לראש חטיבת התקיפה ביבשה, הוא התראיין באופן בלעדי לוואלה! NEWS.

אימוני חיל האוויר. דובר צה"ל
"האתגר הוא להביא עוד מטס ועוד מטס". אימוני חיל האוויר/דובר צה"ל

עם כניסתו לתפקיד רמ"ח אימונים נאמר לו כי על כתפיו מטרה אחת ברורה: להכין את חיל האוויר על כל מערכיו למלחמה. "האתגר תמיד היה להתאמן במשהו שמדמה את שדה הקרב האמיתי במתאר הטופוגרפי והכי קרוב ליכולות האויב. שהאימון יהיה חוויה בחיכוך גבוה ואי ודאות גבוהה. כל אימון. שנכין את הטייסים למה שצפוי במלחמה".

לצד הגנת שמי המדינה ומניעת חדירה של כלי טיס, טילים ורקטות למרחב האוויר של מדינת ישראל, חיל האוויר הניח דגש באימוניו על הספקי תקיפה. השאלות העומדות על הפרק אינן רק כמה מטרות תקף החיל במלחמה, באיזה היקף חימוש וכמה ניתן לצמצם את משך התקיפות יחד, אלא כיצד לארגן סדרה ארוכה של מטסי תקיפות בזה אחר זה במשך שעות ארוכות.

"האתגר הוא להביא עוד מטס ועוד מטס ועוד מטס זה אחרי זה, מספר פעמים ביממה, בהפרש של כמה שעות. זה השיפור שאנחנו יודעים להביא למלחמה", מסביר אל"מ צלאל, "כשנניח צריך טייסת שמשתתפת במספר מטסים בכמות גדולה מאוד של חימושים בפרקי זמן קצרים, אני צריך לייצר להם אימון שיביא אותם למקום הזה. אנחנו קוראים לזה אימוני פורמולה 1: מצב שבו המטוס נוחת כמה שיותר מהר ומכשירים אותו במהירות למשימה הבאה. כאן משתלב מערך הטכני: תוך כמה זמן הטייס יורד מהמטוס, מתחקר את התקיפה האחרונה שלו, והגף הטכני מחמש את המטוס".

אימוני חיל האוויר. דובר צה"ל
״זה לא רק טייס, אלא גם מכונאי שידייק שוב ושוב". אימוני חיל האוויר/דובר צה"ל

"במושגי ניהול זו יעילות. במושגי צבא זו קטלניות. זה היתרון היחסי שלנו", הוא מדגיש. "זה לא רק טייס, אלא גם מכונאי בן 19 שידייק במשך שלושה שבועות ברצף שוב ושוב עם אפס טעויות".

לפי פרסומים זרים, חיל האוויר תוקף בסוריה, שנחשבת לאחד המקומות הצפופים בעולם מבחינת מערכות ההגנה האוויריות המתקדמות ביותר. מה עובר בראש לטייס שנכנס למרחב רווי בטילים?

"יש לפני המראה ויש אחרי המראה. לפני המראה, אני מתעסק במפת האיומים, בזירה, במקצוענות של החימושים, בטווחי הטלה ובתכנון. אחרי שמקפלים את הגלגלים אני רואה רק את המשימה. זה סוג של דריכות. הטענת את הידע לעצמך, ועכשיו אתה רואה רק את המשימה".

באוקטובר 2018 הופל מטוס קרב על ידי טיל סורי לאחר שהטייס היה נחוש למלא את משימתו ולהשלים תקיפת יעד טרור בעומק השטח הסורי, תוך התעלמות משיגורי הטילים לעברו.

"אני גאה במכוונות משימה, כי ככה אתה תנצח מלחמה. בדרך אם לא יהיו לנו כישלונות ולא נדע לתחקר אותם וללמוד... בפעם הבאה שניפגש הכישלון יהיה יותר גדול. הטייס בחיים, נחת בשטחינו. למדנו כל כך הרבה מהאירוע, שבמלחמה הבאה נדע איך הגורם האנושי לא מתעלם מהאיומים האלה וגם במערכת איך אנחנו לא מתעלמים מהאיומים האלה. מפקד חיל האוויר הרוויח ולקח את הארגון קדימה מהדבר הזה".

אימוני חיל האוויר. דובר צה"ל
"אחרי שמקפלים את הגלגלים אני רואה רק את המשימה". אימוני חיל האוויר/דובר צה"ל

האויב שמולו אתם מתמודדים - יש לו משימה עיקרית: להפיל מטוס אחד לשם תמונת ניצחון. זאת, בשונה מריבוי המשימות של צוותי הקרב. אם בשגרה מערך ההגנה האווירית הסורי משגר כמות גדולה טילי קרקע-אוויר, במלחמה זה יהיה פי כמה.

"לשם כך אנחנו בונים אימונים בעצימות גבוהה: הוא (המערך - א"ב) נוחת אחרי אימון והפיל ארבעה מטוסי אויב אבל הפילו לו שניים במבנה. אחד מטיל קרקע-אוויר, אחד ממטוס קרב, וחצי מהטייסים שלו לא הצליחו לבצע את המשימה. כך נראים 90% מגיחות האימונים שלנו. זה להתאמן בים סוער: יש לך שלוש סוללות טילי קרקע-אוויר שנועלות עלייך, גם כלי טיס לא מאוישים שחודרים, גם מטוס קרב שמאיים עלייך וחסימות GPS, ואתה צריך להביא ארבע אלפות (ארבע פגיעות בול במטרה - א"ב) ואתה חוזר עם שתיים. עכשיו אתה רוצה להגיע למצב שכל הזמן יש ארבע 'אלפות'".

בחיל האוויר הכול מדיד והרוב מדויק. מה רמת הכשירות של החיל למלחמה נוכח הקורונה?

"אנחנו ברמת כשירות גבוהה למשימות. זה חלק מהאחריות שלי ושלנו. תדמיין אקוולייזר. אני צריך לדאוג שכל הזמן הכפתורים יהיו למעלה ויחד עם זאת לתעדף. על מה אתה מתאמן ועם מי".

היקף האיומים על מטוס הקרב גדל בזירת הלחימה. אתה יכול לשתף?

"אנחנו מאמנים את הטייס על ביצוע משימה כשיש איום בספקטרום (שיבוש), לוחמה אלקטרונית וסייבר".

הצבא הרוסי הכניס מערכת S-400 לזירה הסורית ומכר מערכת S-300 לצבא הסורי. מדובר באיומים משמעותיים מאוד.

"כמו שאמרנו על האדיר, רק בטילי קרקע-אוויר. בדיוק אותו דבר. התאמנו על יכולות שמתפתחות בעולם. כשאנחנו הבנו שהדבר הזה הולך להתפתח עוד לפני שהוא הגיע לכאן, כבר עשינו סדנאות מול טיל קרקע-אוויר מתקדם שעוד לא היה מבצעי ועוד לא הגיע לזירה הצפונית. זה לא שהוא לא מאתגר אותנו. אבל אנחנו מתאמנים עליו כדי שביום שנצטרך להילחם מולו ובנוכחותו נדע לעשות את זה".

מה שהטייס האירופאי לא יבין לעולם

משרדו של אל"מ אסף מעוטר בציורי ארבעת ילדיו, ועל אחד הקירות תלויה תעודת הערכה בערבית, שעליה לא היה מוכן להרחיב. על תמונה אחרת הוא דווקא כן היה מוכן להרחיב: כזו שעליה נראה מטוס גרמני עם סמל הלופטוופה (הזרוע האווירית של הוורמאכט, צבא הקבע של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה), זכר לטיסות המשותפות בשנים האחרונות על אדמת ישראל.

השבוע התרחש אירוע חריג והיסטורי כשחיל האוויר הישראלי נחת על אדמת גרמניה לטיסה משותפת. אל"מ אסף, נכדו של שלמה צלאל, ניצול שואה מגטו לודז' בפולין שמת לפני כעשור, היה אחראי על תכנון המשימה. "סמל לופטוופה וסמל חיל האוויר הישראלי באותו פאץ' - אצלי זה מייצר רגשות מורכבים. סבא שלי, ניצול שואה, לא היה מעלה זאת על דעתו. כל השנים הוא הנציח את השואה בתמונות שהוא צייר. הוא היה מעביר הרצאות בטייסות ובבתי הספר. כשהוא מת אני התחלתי לעשות את זה במקומו. יש תהיות ויש מחשבות, ואנחנו בעיקר גאים בשיתוף הפעולה הזה. בשבילנו זה מעבר לסמליות. זה משהו בעיניי שאפשר להיות גאים בו לא רק כחיל האוויר. כאזרחי מדינה".

במה הטייס הגרמני, האירופאי, שונה ממך?

"אני שונה מהם בריבוי המשימות בו זמנית", הוא אומר, "טייס אירופאי. גרמני, לא מבין את האימון של הגנת שמי המדינה. מה זאת אומרת שמישהו ינסה לחדור לשמי גרמניה? כמה שאתה מסביר לו הוא לא מבין. זה לא נתפס מבחינתו שאנחנו כל היום בהגנה באוויר ובגבולות. זה צובט ואתה אומר: איך ככה אני גדל, כמו שהחיילים ביבשה שומרים על הגבולות ורגילים שלא יחדרו, ככה גדל הטייס הישראלי: המשימה ראשונה - שלא יחדרו על גבולות מדינת ישראל. הם (האירופאים) לא שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully