וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון זועמים על עסקת הנשק המתגבשת: "מה עוד הסתירו מאיתנו?"

20.8.2020 / 9:45

הדיווח על קידום העסקה בין וושינגטון לאבו דאבי לא הפתיע גורמים ביטחוניים, שתוקפים את נתניהו וטוענים כי הסתיר מידע והדיר אותם מדיון מעמיק בנושא הרגיש. לדבריהם, בשיחה בין ראש המל"ל למפקד חיל האוויר לא היה רמז לעסקה בין וושינגטון לאבו דאבי

בווידאו: נתניהו מכחיש הסכמה על מכירת נשק לאיחוד האמירויות במסגרת ההסכם/צילום: ערוץ כנסת

במערכת הביטחון לא הופתעו מהדיווח הלילה (חמישי) על כך שממשל טראמפ מקדם מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות הערביות. לטענת גורמים, הדיווח מצטרף לחוסר התיאום של הליך נרמול היחסים עם אבו דאבי מול בכירי מערכת הביטחון.

"אחרי שהתברר שנעשתה דרך עקומה ונסתרת במשרד ראש הממשלה בסוגיות ביטחוניות סביב ההסכם, היה ברור שקרה כאן מהלך נוסף מבלי לעדכן את שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר", אמר אחד הגורמים ותהה מי בישראל מלבד ראש הממשלה בנימין נתניהו ידע על כוונת ארצות הברית למכור את החמקן המתקדם לאמירויות. "לא היה דיון ממוקד ומעמיק בנושא במערכת הביטחון, אלא כסת"ח של ראש הממשלה ומשרד ראש הממשלה שנועד להסתיר סוגיות בעומקים הכי רגישים של ביטחון מדינת ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך שיחת טלפון בלשכתו עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות, השייח מוחמד בן- זיאד 13 באוגוסט 2020. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
"כסת"ח של ראש הממשלה". נתניהו בשיחה עם ארה"ב ואיחוד האמירויות/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

גורמי ביטחון נוספים התעקשו כי בשיחה שנערכה בין ראש המל"ל מאיר בן שבת למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין ב-2 ביוני לא היה רמז לעסקה כזו בין וושינגטון לאבו דאבי. לדברי אחד הגורמים, "הדרך היא זו שמעצימה את החשד שיש כאן עוד נקודות על הפרק שאנחנו לא יודעים מהן. בכל שנה מתקיימים לפחות 12 דיונים על היתרון של צה"ל במזרח התיכון. השיחה בין נורקין לבן שבת לא הייתה מעמיקה".

גורם נוסף הוסיף כי נתניהו נקט באותה שיטה גם כשעדכן את שר הביטחון בני גנץ על הנושא. ראש הממשלה שיגר לשר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו מכתב בסוגיית מכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים ב-29 ביולי, אך מסר את הפרטים לשר הביטחון רק שלושה שבועות מאוחר יותר.

עוד בוואלה!

מה אנחנו צריכים לדעת על מטוסי ה-F-35

לכתבה המלאה

סוגיה בעייתית נוספת שהעלו הגורמים היא שעד כה ראש הממשלה או גורמים במל"ל לא הודיעו מפורשות על מינוי נספח ביטחוני-צבאי במסגרת ההסכם עם איחוד האמירויות. גנץ מצדו הבהיר כי נספח כזה וסוגיות ביטחוניות, בהן "הסכם אי-לוחמה", יטופלו על ידי צוות מיוחד במשרד הביטחון.

שר הביטחון בני גנץ נפגש בלשכתו עם ראשי רשויות מהדרום.
במפגש השתתפו שר החקלאות ותושב העוטף אלון שוסטר, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני , ראש עיריית שדרות אלון דוידי, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין, ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, וראש מועצת חוף אשקלון איתמר רביבו.. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
יקיים הערכת מצב ראשונה מאז הכרזת ההסכם. גנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

בצה"ל ובמשרד הביטחון מודאגים מאוד מהאפשרות שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ימכור את החמקנים המתקדמים למדינות נוספות במזרח התיכון. במקרה שהמטוסים אכן יימכרו לאבו דאבי, בישראל תוהים מה תהיה עמדת הבית הלבן אם ערב הסעודית, מצרים או ירדן יבקשו גם כן לקנות. שאלה נוספת היא אם בוושינגטון שוקלים למכור גם כלי נשק ומערכות לחימה מתקדמות נוספות, כמו כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) תוקפים.

סוגיית ההסכם עם איחוד האמירויות והשלכותיו על האזור תידון היום בפגישת הערכת המצב השבועית בין שר הביטחון, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש אמ"ן אלוף תמיר היימן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully