וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים מסרבים לפנות את נבלני לגרמניה: "הקרמלין מנסה להרוג אותו"

עודכן לאחרונה: 21.8.2020 / 16:49

תומכי מנהיג האופוזיציה, הנמצא בתרדמת, אמרו כי הרופאים נסוגו מהסכמת להעברתו למטוס שהגיע מברלין, ואשתו פנתה לפוטין. גורמי רפואה אמרו כי נמצאו עקבות של חומר כימי תעשייתי על בגדיו, שיערו וציפורניו, אחרי הצהרות סותרות מבית החולים. "מושכים זמן עד להיעלמות הרעל"

בווידאו: אשתו של אלכסיי נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

תומכיו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, שמאושפז בתרדמת, האשימו היום (שישי) את הקרמלין בסיכול הפינוי הרפואי שלו לגרמניה. הם אמרו כי ההחלטה מעמידה את חייו בסכנה, משום שבית החולים בסיביר שבו הוא מטופל חסר את הציוד המתאים. זאת בזמן הגעת אמבולנס מוטס מברלין שאמור לפנותו. נבלני, מבקר חריף של הנשיא ולדימיר פוטין ושל בעלי בריתו, נאבק על חייו אחרי ששתה אתמול בבוקר תה בנמל תעופה. קורביו משוכנעים שהוא היה מורעל, ומבית החולים נמסרו הצהרות סותרות.

אלכסנדר מורחובסקי, הרופאי הראשי בבית החולים, אמר כי נבלני אובחן עם מחלה מטבולית שייתכן שנגמרה ממחסור בסוכר בדם. עם זאת, הוא אמר כי נמצאו עקבות חומר כימי תעשייתי על אצבעותיו ובגדיו, שעות אחר שבית החולים אמר כי הרופאים לא מאמינים שהוא הורעל. גורמי רפואה במחוז אמרו כי מעבדה של המשטרה איתרה חומר כימי תעשייתי על בגדיו ושיערו.

מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני. רויטרס
הצהרות סותרות מבית החולים על מצבו. נבלני/רויטרס

אשתו של נבלני, יוליה, והדוברת שלו, קירה ירמיש, תקפו את הקרמלין אחרי שמנהל בית החולים אמר כי העברתו תעמיד את חייו בסכנה משום שהוא עדיין בתרדמת ומצבו אינו יציב. גרמניה וצרפת הציעו עזרה, אך באירופה דורשים הבהרות ממוסקבה סביב מה שנראה כמו עוד סגירת חשבונות עם אחד מיריביו של פוטין.

"האיסור על העברת נבלני היא ניסיון להרוג אותו הקורה ברגע זה על ידי רופאים והרשויות הערמומיות שאישרו זאת", כתבה הדוברת ברשתות החברתיות. היא אמרה כי הרופאים כבר אישרו את העברתו, אך שינו את החלטתם ברגע האחרון. "ההחלטה, כמובן, לא נעשתה על ידם, אלא על ידי הקרמלין", אמרה ירמש.

לאוניד וולקוב, יד ימינו של נבלני, אמר כי בית החולים נתן לרופאים גרמנים גישה לנבלני, והוא מקווה שהרשויות יאפשרו בקרוב את העברתו לגרמניה. "מה הגורם שהוביל את האדם הצעיר והספורטיבי הזה לכמעט מוות ולתרדמת ולמכונת הנשמה עדיין לא ברור", אמר במסיבת עיתונאים בברלין.

הוא ציין כי ההחלטה הפתאומית של הרופאים שלא לאפשר לו לעזוב עם המטוס המחכה בנמל התעופה נועדה למנוע מהעולם לגלות מה קרה לנבלני. לדבריו, זה קרה אחרי שגורמי הביטחון נטלו מידי הרופאים את תהליך קבלת ההחלטות. "זה היה הרגע שבו הצוות הרפואי, האנשים בחלוקים הלבנים, הוחלפו פשוטו כמשמעו על ידי אנשים בחליפות אפורות שהגיעו למשרדים שלהם", הוסיף וולקוב, שציין את שירותי הביטחון הפדרליים פס"ב.

יוליה נבלניה, אשתו של מנהיג האופוזיציה של רוסיה, מחוץ לבית החולים בעיר אומסק שבו הוא מאושפז, 21 באוגוסט 2020. רויטרס
אשתו של נבלני מחוץ לבית החולים שבו הוא מאושפז, היום/רויטרס

הקרמלין אמר היום כי על הרופאים לקבוע אם נבלני כשיר לצאת מבית החולים ולעבור למקום אחר, אחרי שאשתו של נבלני שלחה מכתב לפוטין שבו ביקשה. אתמול אמרו בקרמלין כי הרשויות הרפואיות ישקלו כל בקשה להעביר את נבלני לטיפול באירופה וכי עדיין לא ברור מה הוביל לקריסתו בטיסה.

מורחובסקי, מנהל בית החולים, אמר לכתבים כי צריך לפתור שאלות משפטיות רבות בטרם ניתן יהיה להעבירו לטיפול של רופאים אירופים. לדבריו, רופאים בכירים הוטסו ממוסקבה כדי לטפל בנבלני, והם "לא פחות טובים מעמיתיהם האירופים. הוא הוסיף כי תוצאות הבדיקות יהיו זמינות בתוך יומיים.

בצוותו של נבלני אמרו כי שוטר סיפר להם שחומר מסוכן במיוחד זוהה בגופו, עד כדי כך שכל מי שנמצא סביבו נדרש ללבוש חליפות מגן. מקורביו סבורים שהרשויות מנסות למשוך זמן כדי שכל עקבות הרעל ייעלמו.

תומכי מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בעצרת תמיכה בעיר סנט פטרסבורג, רוסיה, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
הפגנת תמיכה בנבלני בעיר סנט פטרסבורג, אתמול/רויטרס

נבלני, עורך דין ופעיל נגד שחיתות, היה מעורב בתחקירים שחשפו פרשות שחיתות בדרגים רשמיים. הוא נערך לבחירות אזוריות שיתקיימו בחודש הבא ברוסיה, ויחד עם בעלי בריתו ניסה לעזור למועמדים נגד הקרמלין. בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע כי המעצרים של נבלני בן ה-44 בין 2012 ל-2014 היו ממניעים פוליטיים והפרו את זכויות האדם שלו. במוסקבה דחו את הפסיקה הזו.

הוא הדובר העיקרי כיום ברוסיה נגד פוטין, ובבחירות האחרונות לנשיאות ב-2018 הוא נפסל מהתמודדות בשל הרשעתו במעילה. נבלני ותומכיו טענו כי המשפט נגדו היה פוליטי. הוא נכלא פעמים רבות בשנים האחרונות לתקופות מאסר קצרות בשל ארגון הפגנות לא חוקיות נגד הקרמלין.

יום לפני שהתמוטט, נפגש נבלני עם תומכים צעירים במפגש פרטי וקיבל שאלה מוכרת: "מדוע אתה לא מת?". לפי אחד המשתתפים, נבלני חייך. "הוא אפילו צחק על כך שהוא נאלץ לתת תירוצים מדוע הוא עדיין לא מת", אמר איליה צ'ומקוב, אחד מ-24 פעילים שנפגשו ביום רביעי עם נבלני בעיר טומסק. לאחר מכן, סיפר, "הוא הפך לרציני יותר והוסיף כי המוות שלו לא יעזור לפוטין".

"הוא השיב שזה לא יתרום לפוטין. שזה יהפוך אותו (נבלני) לגיבור", אמר צ'ומקוב. נבלני כבר הותקף בעבר על ידי תומכי הממשלה. ב-2017 הותז עליו חומר ירוק ולא מזוהה.

שוטר נכנס לבית החולים בעיר אומסק, רוסיה, שבו מאושפז אלכסיי נבלני, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
נוכחות מוגברת של אנשי ביטחון. שוטר בבית החולים, אתמול/רויטרס

באירופה חושדים כי פוטין ניסה לשלוח מסר למתנגדיו מבית לאור המחאות בבלארוס השכנה, מחשש שיתפשטו גם למדינה.

כשנשאל על הנושא על ידי כתבים בבית הלבן, אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ממשלו "בוחן את הנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully