וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבלני יפונה לאשפוז בגרמניה: "על רוסיה לספק תשובות"

עודכן לאחרונה: 21.8.2020 / 11:06

קרן צדקה מברלין אמרה כי חבר בלהקת פוסי ריוט, שבעצמו הורעל וטופל על ידיה לפני שנתיים, ביקש שיעזרו למבקרו של פוטין שנפל לתרדמת אחרי הרעלה מסתורית. מרקל דורשת הבהרות ממוסקבה. יממנה לפני אשפוזו, התבדח נבלני: "פוטין לא ירוויח ממותי"

בווידאו: מנהיג האופזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

אמבולנס מוטס עם צוות מומחים לטיפול בחולים שבתרדמת ימריא הלילה (שישי) מגרמניה לרוסיה כדי לאסוף את אלכסיי נבלני - כך מסרה קרן הומניטרית בברלין. נבלני התמוטט אתמול אחרי שלפי החשד הורעל בעת ששתה תה לפני טיסה, והוא מאושפז בבית חולים בעיר אומסק שבסיביר.

קרן הקולנוע לשלום, שהוקמה על ידי פעיל ויוצר סרטים סלובני, ארגנה את הפינוי של פיוטר ורזילוב, מבקר אחר של הקרמלין, אחרי שהורעל במוסקבה. בקרן אמרו כי ורזילוב, חברת בקבוצת "פוסי ריוט", ביקש לשלוח מטוס לנבלני.

"מתוך שיקולים הומניטריים, לבקשת פיוטר ורזילוב מפוסי ריוט, אנחנו נשלח בחצות אמבולנס מוטס עם ציוד רפואי ומומחים שיוכלו להביא את נבלני לגרמניה", אמר מייסד הקרן ג'אקה ביזילץ'. "אנחנו בקשר עם הרשויות ומקווים שיינתנו לנו הלילה כל האישורים להעברה ודוח רפואי על המטופל שבתרדמת". הוא הוסיף כי בית החולים צ'רטי בברלין מוכן לקלוט אותו. ביזילץ' אמר לעיתון "בילד" כי המטוס ישוב מאומסק בבוקר, אם נבלני יהיה כשיר לנסיעה.

אלכסיי נבלני, שני מימין, עם קבוצת תומכים בעיר טומסק, רוסיה, 19 באוגוסט 2020. רויטרס
"צחק שהוא נאלץ לתת תירוצים מדוע הוא עדיין לא מת". נבלני ותומכיו, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי ארצה מוכנה לסייע רפואית לנבלני אם תתקבל בקשה כזו. היא אמרה כי ברלין מתעקשת על כך שיש להבהיר את הנסיבות שהובילו לאשפוזו הפתאומי. מרקל הוסיפה כי המידע שיש כרגע אינו נראה טוב.

"אם נתבקש, אנחנו נסייע לו רפואית כולל בתי חולים בגרמניה, אך הפנייה צריכה להגיע משם", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בדרום צרפת. מקרון אמר כי פריז מוכנה לעזור גם היא, כולל הענקת מקלט מדיני לנבלני בן ה-44, מבקר חריף של הנשיא ולדימיר פוטין.

גורם במשרד החוץ בגרמניה מסר כי הם מודעים ל"יוזמה פרטית" להביא את נבלני לגרמניה. "מה שחשוב במיוחד הוא שהנסיבות שמאחורי זה יתבהרו במהרה", הוסיפה הקנצלרית. "אנחנו מתעקשים, משום שלפי מה ששמענו עד עכשיו, זה מאוד לא טוב. צריך שזה ייעשה בשקיפות".

איש רפואה וקציני משטרה מחוץ לבית החולים בו מאושפז מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני, אחרי שסבל מתסמינים חמורים של הרעלה. אומסק, רוסיה, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
שוטרים מחוץ לבית החולים בו מאושפז נבלני, היום/רויטרס

אם אכן הוא הורעל במכוון, זאת תהיה הרעלה נוספת של מתנגד שלטון רוסי, למרות הכחשות של הקרמלין על מעורבתו ברצח או ניסיון לרצוח עיתונאים, גורמים פוליטיים ואנשי עסקים שהתנגדו לפוטין במהלך 20 שנות שלטונו. בין הבולטים שבהם היה המרגל לשעבר סרגיי סקריפל, שלפני שנתיים וחצי הורעל בגז עצבים בבריטניה, אך הצליח להתאושש ולהישאר בחיים.

רק יום לפני שהתמוטט, נפגש נבלני עם תומכים צעירים במפגש פרטי וקיבל שאלה מוכרת: "מדוע אתה לא מת"?. לפי אחד המשתתפים, נבלני חייך. "הוא אפילו צחק על כך שהוא נאלץ לתת תירוצים מדוע הוא עדיין לא מת", אמר איליה צ'ומקוב, אחד מ-24 פעילים שנפגשו ביום רביעי עם נבלני בעיר טומסק. לאחר מכן, סיפר, "הוא הפך לרציני יותר והוסיף כי המוות שלו לא יעזור לפוטין".

"הוא השיב שזה לא יתרום לפוטין. שזה יהפוך אותו (נבלני) לגיבור", אמר צ'ומקוב. נבלני כבר הותקף בעבר על ידי תומכי הממשלה. ב-2017 הותז עליו חומר ירוק ולא מזוהה.

אלכסיי נבלני שותה תה בנמל תעופה בסיביר, רוסיה, 19 באוגוסט 2020. טוויטר, אתר רשמי
היסטוריה ארוכה של רדיפה. נבלני שותה תה בנמל תעופה בסיביר, אתמול/אתר רשמי, טוויטר

נבלני, עורך דין ופעיל נגד שחיתות, היה מעורב בתחקירים שחשפו פרשות שחיתות בדרגים רשמיים. הוא נערך לבחירות אזוריות שיתקיימו בחודש הבא ברוסיה, ויחד עם בעלי בריתו ניסה לעזור למועמדים נגד הקרמלין. בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע כי המעצרים של נבלני בין 2012 ל-2014 היו ממניעים פוליטיים והפרו את זכויות האדם שלו. במוסקבה דחו את הפסיקה הזו.

הוא הדובר העיקרי כיום ברוסיה נגד פוטין, ובבחירות האחרונות לנשיאות ב-2018 הוא נפסל מהתמודדות בשל הרשעתו במעילה. נבלני ותומכיו טענו כי המשפט נגדו היה פוליטי. הוא נכלא פעמים רבות בשנים האחרונות לתקופות מאסר קצרות בשל ארגון הפגנות לא חוקיות נגד הקרמלין.

הקרמלין מסר כי הרופאים עושים את כל המאמצים בשביל לטפל בנבלני, ושהם מאחלים לו החלמה מהירה, כפי שהיו מאחלים לכל אזרח רוסי אחר. הדובר, דמיטרי פסקוב, הוסיף כי כל השערה שתעלה לגבי הרעלה תצטרך להיות מאושרת על ידי בדיקות מעבדה. כמו כן, טען כי הרשויות יהיו מוכנות לשקול בקשה להעברת הטיפול בנבלני למדינה אחרת, אם תעלה אחת כזו.

בית חולים בעיר אומסק, רוסיה שבו מאושפז אלכסיי נבלני, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
"האחראים צריכים לשאת בתוצאות". בית החולים באומסק בו מאושפז נבלני, היום/רויטרס

באירופה חושדים כי פוטין ניסה לשלוח מסר למתנגדיו מבית לאור המחאות בבלארוס. שר החוץ של ליטא, לינאס לינקביצ'יוס, אמר כי הוא מודאג מהאפשרות שנבלני הורעל. "אם זה יאומת, האחראים צריכים לשאת בתוצאות", צייץ בטוויטר. ליטא היא ביתה של מנהיגת האופוזיציה הגולה מבלארוס, והיא מובילה קו תקיף נגד שלטונו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו, שזוכה לגיבוי רוסי.

"פוטין מפחד", אמר דיפלומט באיחוד האירופי, ששמר על עילום שם. "הוא שולח מסר לאזרחיו שלא לנסות בבית את מה שהם רואים בטלוויזיה מבלארוס".

כשנשאל על הנושא על ידי כתבים בבית הלבן, אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ממשלו "בוחן את הנושא".

גבר מחזיק שלט עם הכיתוב "פוטין, תפסיק להרעיל אנשים" בהפגנת תמיכה בסנט פטרסבורג במנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני שאושפז עם סימני הרעלה. רוסיה, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
מפגין מחזיק שלט עם הכיתוב "פוטין, תפסיק להרעיל אנשים" בסנט פטרסבורג, היום/רויטרס

קירה ירמיש, הדוברת של נבלני, אמרה אתמול בבוקר כי הוא הוכנס לטיפול נמרץ אחרי שהראה סימנים להרעלה וכי הוא מונשם ומורדם. הרופאים נתנו הצהרות סותרות לגבי מצבו, כשמצד אחד אמרו שהוא התייצב, אך הוסיפו כי עדיין יש חשש לחייו.

היא אמרה כי הוא לא חש בטוב במהלך טיסה למוסקבה מהעיר טומסק, סיביר. "המטוס נחת נחיתת חירום באומסק. אלכסיי הורעל", צייצה. לדבריה, הוא הוא ככל הנראה הורעל בעקבות שתיית התה שלו הבוקר בנמל התעופה. אומסק נמצאת במרחק של 2,200 ק"מ ממוסקבה.

"הרופאים אמרו כי הרעל נספג מהר יותר עם משקה חם", אמרה. היא הוסיפה כי הצוות של נבלני הזעיק את המשטרה לבית החולים. "זה היה הדבר היחיד שהוא שתה הבוקר. אנחנו מעריכים שהוא הורעל עם משהו בתוך התה שלו". בסוכנות הידיעות אינטרפקס דווח כי בעלי בית הקפה בנמל התעופה, שבו לגם נבלני את התה שלו, בוחן את מצלמות האבטחה כדי לגלות מה קרה.

היא הזכירה תקרית אחרת בשנה שעברה, שבמהלכה סבל נבלני מתגובה אלרגית חמורה, שלפי אחד הרופאים עשויה הייתה להיות תוצאה של הרעלה מחומר כימי לא ידוע. "ברור שעשו לו אותו הדבר עכשיו", אמרה, מבלי לפרט מי היא מאמינה שהרעיל אותו.

שוטרים עוצרים את מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בהפגנה בבירת רוסיה, מוסקבה, 12 ביוני 2019. רויטרס
"צרח מכאבים". שוטרים עוצרים את נבלני בהפגנה במוסקבה, לפני כשנה/רויטרס

בתחילה סירבו בבית החולים לאפשר לאשתו של נבלני לבקר אותו, בטענה שהוא לא אישר זאת ושאין לה מסמכים המוכיחים שהיא רעייתו, אך לפי דיווחים ניתנה לה גישה אליו בהמשך.

פאבל לבדבד, נוסע שהיה על המטוס, סיפר את שראה. "אחרי שהתחילה הטיסה, הוא הלך לשירותים ולא חזר. הוא התחיל להרגיש ממש רע. הם התקשו להושיב אותו והוא צרח מכאבים". לאחר נחיתת החירום, פונה נבלני על אלונקה אל אמבולנס, כשהוא תועד מחוסר הכרה.

חברת התעופה S7, שבה טס נבלני, אמרה כי הוא החל להרגיש רע זמן קצר לאחר ההמראה וכי הקפטן החליט לנחות נחיתת חירום בנמל תעופה סמוך. בחברה אמרו כי הוא לא שתה או אכל שום דבר על המטוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully