וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנקים את השורות: בליכוד דורשים "הצהרת נאמנות" מאלפי ליכודניקים חדשים

20.8.2020 / 17:26

מנכ"ל המפלגה שיגר לאחרונה מכתב לחברי הקבוצה, בו נדרשו להתחייב שיצביעו עבורה בבחירות כתנאי להמשך התפקדותם. המהלך נתפס כאיתות לקראת אפשרות של קיום פריימריז, למרות שנתניהו העביר מסרים לח"כים כי יתמוך בביטולם. בכיר בליכודניקים החדשים: "הליך אנטי דמוקרטי"

צילום: מטה הליכוד

בליכוד מובילים בשבועות האחרונים מהלך לפסילת אלפי מתפקדים מקבוצת הליכודניקים החדשים, בניסיון לדלל את כוחה של הקבוצה והשפעתה על הפריימריז במפלגה - כך נודע היום (חמישי) לוואלה! NEWS. מנכ"ל המפלגה, צורי סיסו, שיגר מכתב לאלפי מתפקדים המזוהים עם הקבוצה, בו הם נדרשו לחתום על "הצהרת נאמנות" ולהתחייב כי יצביעו עבור המפלגה בבחירות כתנאי להמשך חברותם בליכוד.

"אני מצהיר/ה בזאת כי אני מזדהה עם מטרות תנועת הליכוד ועם דרכו הרעיונית של הליכוד וכי בכוונתי להצביע לליכוד בבחירות לכנסת", נכתב בטופס שנשלח לליכודניקים החדשים. "אני מתחייב/ת לא לעשות מעשה שיש בו כדי להוות סיוע למפלגה או תנועה פוליטית שמתחרה עם הליכוד". הנמענים מתבקשים לשלוח את הטופס חזרה תוך 45 יום - ואם לא - חברותם במפלגה תופסק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצהרת הנאמנות שקיבלו הליכודניקים החדשים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הליכודניקים החדשים היא קבוצת מתפקדים שהחלה להתארגן אחרי המחאה החברתית ב-2011 במטרה להשפיע מבפנים על מפלגת השלטון ולקדם כוחות חילוניים וליברליים במפלגה. ראשי הקבוצה הובילו בשנים האחרונות מהלך התפקדות המוני שבמסגרתו צירפו למפלגה אלפי מתפקדים, למורת רוחם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים נוספים בליכוד כמו מירי רגב, יריב לוין ודוד ביטן, שמדמים אותם לנגע זר וגיס חמישי של אנשי שמאל שרוצים להשתלט על המפלגה.

לטענת ראשי הקבוצה, הם גייסו כ-15 אלף מתפקדים חדשים לליכוד בעשור האחרון. מינהלת הליכוד, בהובלת המנכ"ל סיסו והיועץ המשפטי של הליכוד עו"ד אבי הלוי ובגיבוי ראש הממשלה, נקטה בשנתיים האחרונות שורת צעדים לבלימת ההתחזקות של הליכודניקים החדשים, כמו חסימת ההתפקדות דרך האינטרנט, פסילת התפקדויות ומהלכי הדחה והרחקה בבית הדין של התנועה; ערעורים בבתי המשפט שביקשו לבטל את ההחלטות במצודת זאב נדחו.

הליכודניקים החדשים. הליכודניקים החדשים, אתר רשמי
טוענים כי פקדו 15 אלף חברי ליכוד. חברי הליכודניקים החדשים/אתר רשמי, הליכודניקים החדשים

המוטיבציה לדלל את כוחם גברה אחרי שבפריימריז האחרונים לרשימת המפלגה לכנסת, בפברואר 2019, לליכודניקים החדשים הייתה השפעה ממשית על התוצאות, ולפי ההערכה כ-5,500 מחברי הקבוצה התייצבו להצביע באופן ממושמע. הקבוצה הפיצה רשימת מומלצים, כמו שאר קבוצות הכוח בליכוד, בה נכללו, בין היתר, יולי אדלשטיין וישראל כץ שהגיעו בזכות הקולות הללו לצמרת הרשימה, וניר ברקת וגילה גמליאל שנכנסו לעשיריה הפותחת.

באוקטובר האחרון חל פיצול בקבוצה על רקע מאבקי כוחות פנימיים, וקמה תנועה חדשה בשם "הליכודניקים החדשים - הקבוצה הדמוקרטית", אך מבחינת ראשי הליכוד - אין הבדל בין שתי הקבוצות. לפני הפריימריז על ראשות הליכוד, בהן נתניהו התמודד מול גדעון סער, מינהלת הליכוד הובילה מהלך נוסף להדחת אלפי ליכודניקים חדשים, לנוכח ההתנגדות הפומבית והנחרצת שלהם להמשך שלטונו של נתניהו, למרות שבאופן רשמי הקבוצה לא המליצה להצביע לסער אלא "לכל איש להצביע לפי מצפונו".

בשבועות האחרונים, נתניהו העביר לח"כים ושרים בליכוד מסרים לפיהם יתמוך בביטול הפריימריז והקפאת הרשימה הקיימת אם יהיו בחירות נוספות. עם זאת, בכירים במפלגה מעריכים כי המסרים הללו נועדו בעיקר להרגיע את יושבי הספסלים האחוריים ברשימה ולצופף את הכוחות לקראת פיזור הכנסת. להערכתם, נתניהו עשוי לשנות את דעתו אם הכנסת אכן תתפזר, בשאיפה להחליף חלק מהח"כים המזוהים עם מחנה סער ולחזק את מחנה התומכים שלו.

המהלך לגריעת הליכודניקים החדשים, בעיתוי הנוכחי, מאותת כי במצודת זאב בכל זאת נערכים לאפשרות של פריימריז. הצהרת הנאמנות נשלחה בתחילת אוגוסט, ולפי ההערכות במפלגה - המהלך יוביל לגריעה של 5,000-3,500 מחברי הקבוצה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם גדעון סער בתום ישיבת סיעה מיוחדת של הליכוד לציון יום מותו של בגין. 11 במרץ 2018. שרון רביבו, מערכת וואלה!
חשש מתמיכה ביריבו של ראש הממשלה. סער ונתניהו/מערכת וואלה!, שרון רביבו

"בליכוד הצטברו ראיות משמעותיות שמעידות על כך שהליכודניקים החדשים מנהלים מזה כמה שנים התפקדות לליכוד של אזרחים שאינם מזדהים עם מטרות הליכוד, ואינם מתכוונים להצביע לליכוד בבחירות לכנסת. הם התפקדו לליכוד רק כדי להנות מהזכות לבחור ולהיבחר למוסדות הליכוד ולרשימת מועמדי הליכוד לכנסת, וכך לסכל את יכולתו של הליכוד לממש את מטרותיו ולפגוע בו", נכתב במכתב שצורף להצהרה.

"ככל שהתפקדותך לליכוד אכן נעשתה מתוך הזדהות עם מטרות התנועה, מתוך רצון לפעולה להצלחתה ומתוך כוונה להצביע לליכוד בבחירות לכנסת, אנו מבקשים להבטיח שתוכל להמשיך להימנות עם חברי הליכוד ולהנות מכל הזכויות ולשאת את כל החובות הכרוכות בכך".

הצהרת הנאמנות הוצגה כבקשה להמשיך את החברות בליכוד, והנמענים התבקשו למלא אותה תוך 45 יום, "ואם לא - חברותך במפלגה תופסק". ואולם, מינהלת הליכוד גם שמרה לעצמה את הזכות להזמין את חברי הליכודניקים החדשים לבירור נוסף בכל מקרה.

"מהלך פשיסטי ובוטה"

הליכודניקים החדשים/ הקבוצה הדמוקרטית הגישו בתחילת השבוע עתירה לבית הדין של הליכוד עם בקשה לצו מניעה להקפיא את המהלך עד לקיום דיון בבית הדין. ואילו ניר הירשמן, ממנהיגי הפלג השני של הליכודניקים החדשים, אומר כי הם עדיין שוקלים את צעדיהם אך בינתיים לא מתכוונים לחתום על ההצהרה.

"הצהרת נאמנות היא בלתי חוקית לחלוטין, וגם הדרישה שאנשים יצהירו מה הם מצביעים בקלפי נוגדת את חוקי המדינה", אמר לוואלה! NEWS הירשמן. "מדובר במהלך פשיסטי, בוטה, מכוער ואנטי דמוקרטי, ואם הם יצליחו - סימן שהדמוקרטיה בליכוד מתה. גם לגרמניה המזרחית קראו הרפובליקה הדמוקרטית של גרמניה. אנחנו חושבים שיש כוחות מספיק חזקים בליכוד למנוע את הדבר הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully