וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מאבק התושבים: דיון חוזר בהקמת טורבינות הרוח בעמק חרוד

19.8.2020 / 10:17

הוועדה לעררים במועצה הארצית לתכנון ובניה קיבלה את טענת התושבים כי הקמת המיזם, שמהווה פגיעה נופית באזור - לא נומקה כראוי. זאת, בניגוד לתכנית המתאר שלו. היזמים דחו את הטיעון: "התרומה הסביבתית של הטורבינות עולה על הפגיעה". תושבי העמק: "ננצח את הטייקונים"

בווידאו: עוף דורס נפגע על ידי טורבינת רוח/צילום: רשות הטבע והגנים, עריכה: איתי עמרם

דיון חוזר ייערך בתכנית להקמת טורבינות רוח באזור מושב כפר יחזקאל וקיבוץ גבע שבעמק חרוד - כך הורתה שלשום (שני) ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה. זאת, בעקבות ערעור של תושבי האזור, הנאבקים בהקמת הטורבינות. הוועדה קיבלה את טענת התושבים כי הקמת המיזם, שמהווה פגיעה נופית באזור, שאמור להישאר פתוח ומוגדר כ"מכלול נופי" בתכנית המתאר שלו - לא נומקה כראוי.

באזור מתוכננות לקום 11 טורבינות רוח המתנשאות לגובה של כ-207 מטרים, והמרחק בין קצות כנפיהן הוא 150 מטרים. החלטת הוועדה אינה שגרתית, והדיון החוזר בסוגיה של בניה במרחבים הפתוחים והיבטיה הסביבתיים והנופיים - עשוי להיות משמעותי עבור תכניות עתידיות.

התכנית להקמת טורבינות הרוח באזור עמק חרוד עוררה התנגדות גדולה בקרב תושבים רבים באזור הנאבקים במיזם. המתנגדים הצביעו על תופעות לוואי שליליות, לדוגמה, רעש וריצוד, והציגו מחקרים מהעולם המעלים כי אנשים שמתגוררים בסמוך לטורבינות רוח מתלוננים על תסמינים בריאותיים שונים.

טורבינות רוח בהר בני רסן. גיאגיאגיא, Creative Commons
מתוכננות לקום 11 בעמק. טורבינות רוח בהר בני רסן ברמת הגולן/Creative Commons, גיאגיאגיא

בנוסף לכך, הצביעו המתנגדים על השלכות סביבתיות שליליות, כמו פגיעה בעופות נודדים, בנוף ובעיות סביבתיות נוספות. מנגד, היזמים מצביעים על שורה של פתרונות לבעיות אלו וטוענים כי התרומה הסביבתית עולה על החשש מפגיעה בסביבה.

הטענה המרכזית שהעלו גופים סביבתיים בפני ועדת המשנה לעררים הייתה כי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז צפון אישרה את הפקדת התכניות למרות שמדובר בסטיה מתכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) שקבעה כי על אזור זה להישאר פתוח מבחינה נופית. ועדת העררים קבעה כי ההחלטה לאשר הקמת טורבינות רוח באיזור המוגדר כ"מכלול נופי" לא נומקה כראוי, או נומקה על בסיס קביעות שלא היו צריכות להישקל, ולכן יש לקיים דיון חוזר.

"מדובר בתוכנית מנוגדת להוראות התמ"א שיש לשמור על הנוף, שהרי הטורבינות יהוו מפגע נופי משמעותי שיראה ממגידו ועד לבית שאן וישנה את נוף העמקים לדורות", אמר אורי השילוני, מראשי ארגון "מאבק 2020 - יחד שומרים על הבית", המוביל את המאבק במיזם הטורבינות.

כדורים פורחים בעמק חרוד. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מאבק על הנוף. עמק חרוד/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

היזמים מנגד טענו בפני ועדת המשנה לעררים כי במסגרת תמ"א 35 ישנם תיקונים המאפשרים הקמת טורבינות רוח בתחומי מכלול נופי, מבלי לפגוע בערכיותו. בנוסף, הם טענו כי הטורבינות המתוכננות יתפסו שטח מזערי ממכלול נוף עמק בית שאן ובקעת חרוד. הם אף ציינו כי דווקא הקמת טורבינות הרוח היא שתבטיח שמירה על השטחים החקלאיים, וכן יוסיפו לנוף ראשית ההתיישבות אלמנטים של קדמה ואנרגיה ירוקה.

אולם, ועדת המשנה לא קיבלה את טענותיהם והורתה לערוך דיון מחודש בתכנית ולנמק אותה כראוי. בעקבות ההוראה, בירך השילוני. "זהו יום חג לתושבים, שניצחו את הטייקונים ואת נבחרי הציבור שתמכו בהחלטה," אמר, "עבודה רבה לפנינו. החברים במאבק 2020 לא ינוחו ולא ישקטו עד שהתכניות ירדו מסדר היום הציבורי. יחד נשמור על אזור העמקים. הציבור מנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully