וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מאלי העצור התפטר אחרי ההפיכה הצבאית: "לא רוצה שדם יישפך"

עודכן לאחרונה: 19.8.2020 / 17:29

הנשיא קיטה, שמוחזק בידי המורדים, הכריז בשידור בטלוויזיה הממלכתית כי ההתפטרות תיכנס לתוקף באופן מידי: "איזו ברירה נותרה לי?". ההתקוממות התרחשה על רקע הכאוס הביטחוני ומחאת ההמונים נגד השלטון. גוש מדינות מערב אפריקה הטיל סנקציות, מועצת הביטחון תתכנס

בווידאו: נשיא מאלי מודיע על התפטרותו/צילום: רויטרס

נשיא מאלי איברהים בובאכר קיטה הודיע הלילה (רביעי) על התפטרותו ועל פיזור הממשלה, כמה שעות לאחר שכוחות המורדים ירו באוויר מחוץ לביתו ועצרו אותו. המורדים מנסים לבצע הפיכה צבאית במדינה, לאחר יותר מחודשיים של מחאות חוזרות ונשנות שקראו לסיום כהונתו של הנשיא, שלוש שנים לפני המועד המתכונן.

הנשיא עטה מסיכה ונראה מוטרד כשבישר על הצעד בשידור בטלוויזיה הממלכתית במדינה. "אני לא רוצה שיישפך דם כדי שאשאר בשלטון", אמר. קיטה הבהיר כי ההתפטרות תיכנס לתוקף באופן מידי, בזמן שבתחתית מסך הטלוויזיה נכתב כי הוא "הנשיא היוצא".

"אם היום, גורמים מסוימים בכוחות המזוינים שלנו רוצים לסיים זאת דרך התערבותם, האם באמת יש לי ברירה?, הוסיף הנשיא המודח בן ה-75. "אין לי שנאה לאף אחד. האהבה למדינה שלי לא מאפשרת לי. מי יתן ואללה יציל אותנו". הוא הכריז גם על פיזור הפרלמנט.

הוא וראש הממשלה בובו סיסה נלקחו לבסיס צבאי ליד הבירה על ידי כוחות מורדים, שספגו גינויים ממדינות האזור וצרפת בשל החשש מהשלכות על המאבק בטרור באזור. מועצת הביטחון תתכנס היום לדיון חירום לבקשת צרפת וניז'ר. מכרות הזהב במדינה המשיכו לפעול, אך מניותיהם צנחו בשל החשש של המשקיעים הזרים מהעמקת המשבר.

נשיא מאלי הודיע על התפטרותו בעקבות ההפיכה הצבאית
19.8.20. רויטרס
"לא רוצה שיישפך דם כדי שאשאר בשלטון". קיטה, הלילה/רויטרס

הקושרים הבטיחו להשיב את היציבות למדינה ולפקח את בחירות מעבר בתוך פרק זמן "סביר". עדיין לא ברור לחלוטין מי מוביל את ההתקוממות - ברשת BBC דווח כי מנהיג המורדים הוא קולונל מאליק דיאגו, סגן מפקד בסיס קאטי, שבו פרץ המרד, ומפקד נוסף, גנרל סדיו קאמרה.

קולונל אסמאעיל וואגה, דובר מטעמם של המורדים, המכנים את עצמם הוועד הלאומי להצלת העם, אמר כי הם פעלו על מנת למנוע את החרפת הכאוס. הוא הזמין את הכוחות האזרחיים והפוליטיים לעבוד יחד על העברת השלטון.

"המדינה שלנו שוקעת לכאוס, אנרכיה וחוסר ביטחון בעיקר באשמת מי ששולט על גורלה", אמר הקולונל, שלצדו עמדו חיילים, בהצהרה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית. "אנחנו לא מעוניינים בשלטון, אלא ביציבות המדינה, כך שניתן יהיה לארגן בחירות כלליות על מנת שמאלי תוכל לבסס מוסדות חזקים בפרק זמן סביר".

תומכי האופוזיציה צוהלים במקו, מאלי לאחר מרד צבאי שהוביל למעצרם והדחתם של הנשיא ובכירים בממשל בשל הכאוס הביטחוני והשחיתות 18 באוגוסט 2020. AP
באופוזיציה שמחים. מתנגדי הממשל חוגגים את ההפיכה בבירה, אתמול/AP

קיטה, שנבחר באופן לנשיאות ב-2013 אחרי הפיכה צבאית ונבחר מחדש לכהונה נוספת חמש שנים לאחר מכן, איבד את האחיזה בשל טענות לשחיתות, ניהול כלכלי כושל והתפשטות האלימות ברחבי המדינה. המורדים החרימו נשקים מבסיס קאטי, המרוחק 15 ק"מ מהבירה והתקדמו לעברה, שם עצרו אותו ואת ראש הממשלה, שהיה גם הוא במעונו של הנשיא.

ב-2012 פרץ מרד באותו בסיס בעיר קאטי, וזה הוביל להפיכה צבאית נגד הנשיא דאז אמאדו טורה שהאיצה את כיבוש צפון המדינה בידי ארגוני טרור אסלאמיים. כוחות של צבא צרפת התערבו במדינה בשנה לאחר מכן והסיגו אותם, אולם מאז הם התחזקו בשנית והרחיבו את מתקפותיהם אל בורקינה פאסו וניז'ר השכנות. הם תוקפים כוחות צבא, תושבים מקומיים ותיירים מערביים.

קואליציית ארגוני האופוזיציה M5-RFP, שהובילה את הפגנות הענק נגד הנשיא קיטה מאז יוני במחאה על המצב הביטחוני והשחיתות, אותתה על תמיכתה בפעולת המורדים. "זאת לא הפיכה צבאית, אלא התקוממות עממית", אמר אתמול דובר מטעמה לרויטרס. אתמול יצאו מאות ממתנגדי הממשלה לכיכר מרכזית בבירה כדי לחגוג את מעצר הנשיא וקראו שהגיעה שעתו לפרוש. לפי האו"ם ופעילי זכויות אדם, לפחות 14 בני אדם נהרגו בהפגנות מאז יוני.

כוחות צבא מורדים בבירת מאלי, 18 באוגוסט 2020. AP
לא נותרו לו הרבה ברירות. כוחות המורדים בבירה במקו, אתמול/AP

הידיעות על מעצרו של הנשיא במעונו בדרום-מערב הבירה הגיעו אתמול אחרי שעות של חוסר ודאות שהחל אחרי ההתקוממות בקאטי. בתיעוד מסוכנות הידיעות הצרפתית נראה מבנה של משרד הפנים בבירה עולה באש.

בשעות הערב אתמול, מפגינים הריעו למורדים שנסעו ברחבי הבירה בכלי רכב צבאיים. אחרי דיווחים על שורת מעשי ביזה במתחמי יוקרה הקשורים לבכירים בממשל, הבירה הייתה שקטה היום עם מעט אזרחים ברחובות.

במהלך הלילה הצהיר גוש מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) כי המדינות החברות בו יסגרו את גבולותיהן המשותפים עם מאלי. כמו כן, הודיע כי כל העברות הכספים בין המדינות ייעצרו, ושמאלי תושעה מהחברות במוסדות קבלת ההחלטות. הגוש, שהבהיר כי לא יסבול עוד הפיכות צבאיות באזור, מתכנן לשלוח משלחת למאלי כדי להבטיח את חזרת השלטון הדמוקרטי.

שר החוץ של צרפת זאן-איב לה דריאן אמר כי ארצו "מגנה בכל תוקף את האירוע החמור הזה". השליח האמריקני המיוחד לאזור הסהאל, ג'יי פיטר פהאם, צייץ כי "ארצות הברית מתנגדת לכל שינויים חוץ-חוקתיים של ממשלה".

סין אמרה כי היא מתנגדת לכל שינוי משטר בכוח, ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הפציר באזרחי מאלי להגן על המוסדות הדמוקרטיים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully