וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכה צבאית במאלי: מורדים עצרו את הנשיא ובכירים בממשל

אחרי שבועות של הפגנות ענק נגד הנשיא בשל הכאוס הביטחוני והשחיתות, גורמי צבא מתפרסים בבירה. באזור ובמערב חוששים כי כאוס יוביל להתחזקות של ארגוני הטרור. "זו לא הפיכה, אלא התקוממות עממית", אמר בכיר באופוזיציה. מועצת הביטחון תתכנס לדיון חירום

צילום: רויטרס

מורדים במאלי פתחו היום (שלישי) בהפיכה צבאית נגד השלטון ועצרו את הנשיא איברהים בובאכר קיטה ואת ראש הממשלה בבירה במקו. המרד צפוי להעמיק את המשבר במדינה שנמצאת בעיצומן של מלחמה קשה בארגוני טרור ובמחאה נגד ההנהגה. בקהילה הבינלאומית קראו לשחרורם המידי ומועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר לדיון חירום.

הידיעות על מעצרו של הנשיא במעונו בדרום-מערב הבירה הגיעו אחרי שעות של חוסר ודאות שהחל אחרי התקוממות בבסיס בפאתי הבירה. שורת בכירים בממשל ובצבא נעצרו אף הם. הטלוויזיה הרשמית ירדה מהאוויר אחרי גל המעצרים, ואז חזרה לאוויר ושידרה תכניות מוקלטות מראש. בתיעוד מסוכנות הידיעות הצרפתית נראה מבנה של משרד הפנים בבירה עולה באש.

קואליציית ארגוני האופוזיציה M5-RFP, שהובילה את הפגנות הענק נגד הנשיא קיטה מאז יוני במחאה על המצב הביטחוני והשחיתות, אותתה על תמיכתה בפעולת המורדים. "זאת לא הפיכה צבאית, אלא התקוממות עממית", אמר דובר מטעמה לרויטרס. במהלך היום, יצאו מאות ממתנגדי הממשלה לכיכר מרכזית בבירה כדי לחגוג את מעצר הנשיא וקראו שהגיעה שעתו לפרוש. לפי האו"ם ופעילי זכויות אדם, לפחות 14 בני אדם נהרגו בהפגנות מאז יוני.

כוחות צבא מורדים בבירת מאלי, 18 באוגוסט 2020. AP
מאמצי התיווך לא עזרו. כוחות צבא בבירה, היום/AP

לפי סוכנות הידיעות רויטרס, עדיין לא ברור מי מוביל את המרד, מי ישלוט בהיעדרו של הנשיא ומה הניע את המורדים. ברשת BBC דווח כי מנהיג המורדים הוא קולונל מאליק דיאגו, סגן מפקד בסיס קאטי, שבו פרץ המרד, ומפקד נוסף, גנרל סדיו קאמרה. אחרי שהשתלטו על הבסיס, הכוחות צעדו לעבר הבירה והחלו במעצר הבכירים. לפי דיווחים מסוימים, המרד הוא תוצאה של מחלוקת על שכרם.

ב-2012 פרץ מרד באותו בסיס בעיר קאטי, וזה הוביל להפיכה צבאית נגד הנשיא דאז אמאדו טורה שהאיצה את כיבוש צפון המדינה בידי ארגוני טרור אסלאמיים. כוחות של צבא צרפת התערבו במדינה בשנה לאחר מכן והסיגו אותם, אולם מאז הם התחזקו בשנית והרחיבו את מתקפותיהם אל בורקינה פאסו וניז'ר השכנות. הם תוקפים כוחות צבא, תושבים מקומיים ותיירים מערביים.

מדינות זרות ומערביות חוששות שמשבר מתמשך במדינה עלול לפגוע במאבק בארגוני הטרור באזור. הנשיא קיווה כי הוויתורים שעשה ליריביו וההמלצות של משלחת מטעם מנהיגי האזור יעצרו את הסחף נגדו, אך המשיכו לדרוש את התפטרותו.

נשיא מאלי איברהים בובקאר קיטה מצביע בבחירות, 29 ביולי 2018. רויטרס
חשש מוואקום שלטוני. נשיא מאלי קיטה/רויטרס

צרפת, השליטה לשעבר במדינה, האיחוד האפריקני וגופים בינלאומיים אחרים גינו את ההתקוממות מתוך חשש להחמרת חוסר היציבות במדינה המערב אפריקנית ובאזור הסהאל כולו.

"אני מגנה נמרצות את מעצר הנשיא, ראש הממשלה וחברים אחרים בממשלת מאלי וקורא לשחרורם המידי", אמר יו"ר האיחוד האפריקני מוסא פאקי מהמהט בציוץ בטוויטר.

שר החוץ של צרפת זאן-איב לה דריאן אמר כי ארצו "מגנה בכל תוקף את האירוע החמור הזה". השליח האמריקני המיוחד לאזור הסהאל, ג'יי פיטר פהאם, צייץ כי "ארצות הברית מתנגדת לכל שינויים חוץ-חוקתיים של ממשלה".

גוש מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) קרא לחיילים לשוב לבסיסיהם, והודיע כי המדינות החברות בו יסגרו את גבולותיהן המשותפים עם מאלי. כמו כן, הצהיר כי כל העברות הכספים בין המדינות ייעצרו ושמאלי תושעה מהחברות במוסדות קבלת ההחלטות. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הפציר באזרחי מאלי להגן על המוסדות הדמוקרטיים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully