וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש הכריע: על עיריית י-ם לבחון מחדש את יוזמת החתונות

העירייה הציעה לזוגות להתחתן באתרים שונים בעיר בעקבות הגבלות הקורונה, וזאת בתנאי ש"נרשמו לנישואין כדין". נציגת היועמ"ש אמרה בדיון כי המשאבים לעזרה בעקבות המשבר צריכים להינתן ללא אפלייה על רקע דתי, בגלל שהכספים שייכים לכלל הציבור - השופט קיבל את עמדתה

בווידאו: אלפי חרדים משתתפים בחתונה בירושלים/צילום: יעקב מלמד (חדשות JDN), אהרן רבינוביץ (הארץ), שחר גליק (גלצ) עריכה: איתי עמרם

בית המשפט לעניינים מינהליים הורה היום (שני) לעיריית ירושלים לבחון מחדש בתוך שבוע את ההחלטה לאפשר חתונות רק למי שרשאי להינשא כדין בישראל, וזאת בהתאם לעמדת היועמ"ש. לפיה העירייה חייבת לאפשר לכל המעוניינים להתחתן באתרים הפתוחים שהיא מציעה בעקבות מגבלות הקורונה, לעשות כן, ללא הבדלים על רקע דתי. זאת, בתום דיון בעתירה של זוג שביקש לקיים חתונה רפורמית, אליה הצטרפו התנועה הרפורמית, ישראל חופשית והבית הפתוח בירושלים.

השופט אלכסנדר רון הבהיר כי אם ההחלטה לא תיבחן בשנית, יבוטל המיזם. "יש אחיזה לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, שמגמת הפסיקה חותרת להבחנה בין שאלת התוקף החוקי והרישומי של פעילויות שונות, לבין השאלה האם משליך המישור הראשון על שאלת הקצאת משאבים", כתב השופט בפסק הדין. "

בית המשפט הורה לעירייה לבחון את ההחלטה מחדש, בעקבות עמדת היועמ"ש. "תמונת המצב המסכמת מלמדת, אפוא, על החלטה מצד המשיבה שלא לחלוטין ברור כיצד התקבלה, וחשוב מכך, שהתקבלה החלטה זאת ללא שעמדה בפניה עמדת היועץ המשפטי לממשלה. בנסיבות אלה, דומני, שאין כל מנוס בפניי, אלא להורות על החזרת הנושא למשיבה שתשקול בטיבו ובמהותו של המיזם בשנית", נכתב בפסק הדין.

טיילת ארמון הנציב, ירושלים, 27 בנובמבר 2019. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
המונח הנכון הוא "מיזם של נישואים". טיילת ארמון הנציב/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

ערן גלובוס, יו"ר-שותף בבית הפתוח בירושלים שהגיש את העתירה, בירך על פסיקת בית המשפט. "אנו מברכים על החלטת כבוד השופט אלכסנדר רון" אמר. "עתה הכדור במגרש של עיריית ירושלים ושל ראש העיר משה ליאון - עליו להחליט האם העירייה תקבע מדיניות שיוונית שממנה יהנו כל הירושלמים והירושלמיות או שמא יכנעו (שוב) בלשכה בספרא ללחץ פוליטי-שמרני פסול. נעקוב ונמשיך לעמוד על המשמר".

מוקדם יותר בדיון, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי על עיריית ירושלים לאפשר לכל המעוניינים להתחתן באתרים הפתוחים שהיא מציעה ללא הבדלי דת. "משעה שהיא (רשות מקומית, מ"ה) מקצה משאבים, עליה לעשות זאת באופן שוויוני ללא הבחנה בין אופי הטקס הפרטי שבחרו", הבהירה נציגת היועמ"ש בדיון. היא הוסיפה כי העירייה אינה יכולה לשלול את ההטבה "כחלק מקבוצת השוויון על בסיס טעמים זרים שאינם מבססים שונים רלוונטי, וביתר שאת כשמדובר במתן הטבה שמקורו כספי ציבור".

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
"ביתר שאת כשמדובר בהטבה שמקורה כספי ציבור". מנדלבליט/שלומי גבאי

העירייה החליטה לסייע לזוגות המעוניינים להתחתן בתקופת הקורונה, ולאפשר להם להתחתן באתרים פתוחים כמו טיילת הר הצופים, טיילת ארמון הנציב, גן הוורדים, ירושלים וגן התקומה בעיר העתיקה. בין היתר הודיעה כי תסייע בתשתיות חשמל, שירותים ואנשי תיאום, וזאת בתנאי שישתמשו בספקים תושבי ירושלים להפקת האירוע, אולם הבהירה כי הדבר יתאפשר למי ש"שנרשמו לנישואין כדין". בעקבות זאת הוגשה עתירה של זוג שביקש לקיים חתונה רפורמית, יחד עם התנועה הרפורמית, ישראל חופשית והבית הפתוח בירושלים. את העותרים ייצגו עו"ד חגי קלעי ועו"ד אורלי ארז לחובסקי.

להליך הצטרף היועץ המשפטי לממשלה, ובדיון הבהירה נציגתו עו"ד אביגיל ואן וייק שפיגלמן כי "אין לטקס כשלעצמו נפקות משפטית, יש חשיבות ערכית משפחתית ואישית לזוג. עצם המיזם בעניינו, משמעותו הקצאה לאור משבר הקורונה של מקום חומרי כדי לקיים הטקס". לבסוף ציינה כי "עליה לאפשר לכל קבוצה המעוניינת לקיים טקס חתונה פרטי להשתמש במשאביה באופן שוויוני".

נציג העירייה אמר בדיון כי לשיטתם אין פגיעה בשוויון, שכן "כל הקבוצות שעליהם אנו מדברים, של זוגות שרשאים להינשא בישראל נמצאים בתוך קבוצת השוויון", ומדובר בתבחין סביר על מנת לוודא שמדובר בטקס נישואים ולא באירוע אחר. לדבריו, ייתכן שהשימוש במילה "מתחתנים" היה שגוי, והמונח הנכון הוא "מיזם של נישואים". עורכי הדין של העותרים טענו שהעירייה פוגעת בזכויות חוקתיות של שוויון, כבוד וחופש דת, וטענת העירייה לחשש מניצול לרעה של המיזם לא מצדיקה את מניעת ההשתתפות מזוגות כמו העותרים, שמעוניינים לחגוג את נישואיהם במרחב הציבורי.

ענבר אורן, סמנכ"לית תנועת "ישראל חופשית", בירכה על תגובת היועמ"ש. "אכן מעודדת מאוד העובדה שעמדתו של היועמ"ש רואה בשוויון של אותם זוגות ערך עליון בקיומו של מיזם המקיים טקסי חתונה. אנו נמתין ונראה האם עמדתנו ועמדתו תתקבלנה על ידי השופט, או שעלינו להמשיך ולהיאבק גם בערכאות גבוהות יותר".

מנכ"ל התנועה הרפורמית הרב גלעד קריב הצטרף לדבריה. "ההתייצבות של נציגת היועץ המשפטי לממשלה בדיון והעמדות שהביעה מעבירות מסר חשוב לעיריית ירושלים וליתר הרשויות המקומיות בישראל, בדבר חובתן לפעול בהתאם לעקרונות השוויון וחופש הדת והמצפון", אמר. "אנו מקווים שבית המשפט יאמץ עמדה זו, ולא יאפשר לעירייה להעמיק את האפליה נגד זוגות הבוחרים להינשא בהתאם לצו מצפונם או שמנועים מלהינשא באמצעות הממסד הרבני. אנו נמשיך להוביל את המאבק בנושא זה גם בזירה המקומית וגם בזירה הלאומית".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, מסרה כי "מדובר בניצחון ענק לקהילה הגאה ובושה גדולה לעיריית ירושלים. חבל שעיריית ירושלים שדורגה במקום האחרון מבין הערים הגדולות במדד העירוני הגאה, מתעקשת בכל פעם להמשיך את השנאה, ההדרה והאפליה כלפי אוכלוסיה שלמה בעיר. שמחים שהשכל הישר והצדק ניצחו את החושך ומקווים שעיריית ירושלים תתעורר ותבין שהקהילה הגאה בעיר כאן להישאר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully