וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה במחדל הטיפול בקשישים בקורונה: "פערים וחוסר דיוק נוראי"

במהלך דיון ועדת ביקורת המדינה הועלתה ביקורת נוקבת הנוגעת להתנהלות משרד הבריאות בזמן המשבר. בין היתר, העמותות למען הקשישים טענו לחוסר שקיפות ונתונים שגויים, שמובילים להידרדרות במצבם, והתגלו עיכובים בהגעת מכסת העובדים הזרים שאושרה לסיוע בבתי האבות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בדיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא הטיפול בקשישים בזמן משבר הקורונה הושמעה היום (שני) ביקורת חריפה על התנהלות מטה "מגן אבות ואמהות" ומשרד הבריאות. לטענת העמותות למען הקשישים, ישנם פערים משמעותיים בנתוני החולים, בפרט בבתי האבות, וההתנהלות הלקויה מובילה לנזקים משמעותיים. בתוך כך, עלה במהלך הדיון כי העובדים הזרים שיועדו לבתי האבות טרם הגיעו לישראל.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, סיכם את הדיון ואמר כי זה נושא מרכזי ומורכז בתוך משבר הקורונה. "מהדיון הבוקר בוועדה, אנחנו לא רואים את ריכוז המאמצים שנדרש לזה", אמר ח"כ שלח. "אנחנו חצי שנה בתוך המשבר, ועובד זר אחד לא הגיע לטובת בתי האבות - יש מחסור של 40% בעובדים הקיימים".

"עוד עולה מהדיון בוועדה שמעט מאוד זז ברמה המעשית", הוסיף ח"כ שלח. לדבריו, "אולי עושים יותר בדיקות וזה מאוד חשוב, אבל גם כאן נדרשת ההבנה שהמשבר הזה ילווה אותנו הרבה מאוד זמן וצריך לנהל בהקדם דיאלוג משמעותי עם המשפחות - שהם חלק מהצוות המטפל בגלל ההשלכות הפסיכולוגיות הקשות של סוגיית הבידוד, והתחושה של האנשים בתוך המערכת היא שאין מספיק תוצאות בשטח".

דיון הועדה לביקורת המדינה, 17 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"נזקים אחרים הם חמורים יותר מהקורונה". דיון הוועדה, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"תמונת המצב שלנו שונה ממה שמתארים במשרד הבריאות. בעיקר בקרב הקשישים הסיעודיים ניכרת הידרדרות בעיקר בגלל הנתק מבני המשפחות שלהם, נתק המוביל בין היתר לנזקים קוגניטיביים, פיזיים ונפשיים בעיקר", סיפר ד"ר אוריין יצחק, מייסד עמותת "משפחות הקשישים". "סבתא שלי הפסיקה לזהות אותי. מדובר בקשישים שהיו במצב יחסית טוב במצב קוגניטיבי, וכמעט אצל כולם רואים אי שקט משמעותי, שדרשנו לבדוק כבר בסוף אפריל. אף אחד לא טרח לגשת לבתי אבות לעשות סקר".

ד"ר יצחק המשיך והסביר על הקשיים בטיפול משרד הבריאות בנושא. "הנזק הוא קריטי. אנחנו בטוחים שיש יותר תחלואה הקשורה לדיכאון. אנשים שאיבדו את הרצון לחיות כי אין להם למה, הם לא רואים את בני משפחתם. ומאז שפרופ' גמזו עזב את תפקידו אנחנו חווים חוסר שקיפות משווע בכל הקשור להתפרצויות ונפטרים. מקבלים את הנתונים בפערים וחוסר דיוק נוראי".

לדבריו, מאז אפריל התקבלו 3,100 דיווחים על פצעי לחץ, 6,000 דיווחים על התייבשות, 5,000 דיווחים על דיכאון ו-5,000 דיווחים על ירידה קוגנטיבית. "יש צורך לתת מענה לנתונים האלה. לא יכול להיות שבתי אבות מונעים מדיירים לצאת לטיפולים, או מתנים טיפול בבידוד של 14 יום".

ראש תכנית מגן אבות ואמהות, פרופ' נמרוד מימון, אמר בדיון כי החל מאמצע יולי, עורכים 8,000 דגימות כל יום של העובדים בבתי האבות. "מצאנו מעל ל-200 עובדים א-סימפטומטיים שהסתובבו בתוך המערכת", אמר. "מה שראינו בעצם זה שכל האירועים שהתרחשו בחודש הראשון, בגל הראשון, התרחשו כתוצאה מזה שמטפלים א-סימפטומטיים מטפלים בסיעודיים. עצם זה שאתה קרוב למטופל סיעודי, יש סיכוי להדביק גם עם מסיכה וכפפות. ואירועים מהסוג הזה יש להם עלויות, ובעיקר תחלואה קשה ותמותה מאוד גבוהה".

עוד בוואלה!

שלושת הכשלים של מערכת הבריאות שמאיימים על הטיפול בקשישים

לכתבה המלאה
בית האבות "אחוזת אייל" בו נמצאו שישה דיירים ושני אנשי צוות כנשאי נגיף הקורונה 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"הנזק הוא קריטי". בית האבות "אחוזת אייל" באור יהודה/ראובן קסטרו

לגבי היעדר ביקורים ובדידות של קשישים, אמר "אנחנו לא סגרנו את בתי האבות. כל מבקר יכול להיכנס לפחות פעם בשבוע, אם אפשר יותר, על מנת לראות את בן המשפחה שלו. אם אני יודע על מישהו שלא מאפשר ביקורים, אני באופן אישי מתקשר אליו".

מימון הוסיף וציין כי "מודדים אותי רק על הקורונה, אבל אני יודע שאסור לי להתעסק רק בקורונה, אבל אני יודע שנזקים אחרים הם חמורים יותר מהקורונה, ולכן חשוב לי לאפשר גישה למוסדות. בני משפחה הם חלק חשוב מהטיפול, כשבן משפחה ליד חולה הוא דואג שהטיפול יהיה יותר טוב. וזה חשוב שיהיו בפנים. לא יכול להיות מצב שמנתקים קשיש מהמשפחה שלו, זה מבחינתי דגל אדום".

במהלך הדיון, עלה בנוסף כי העובדים הזרים שהיו אמורים לסייע בטיפול בקשישים טרם הגיעו לישראל. "מבחינת ההסכמים הבילטראליים זה בראש סדר העדיפויות", אמר משה נקש מרשות האוכלוסין. כשנשאל על ידי יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) מתי צפויים להגיע, השיב "מקווים שזה יהיה עוד השנה. הממשלה אישרה לפני כחודש וחצי העסקה של 2,500 עובדים זרים בבתי האבות, בשל המחסור באלפי עובדים סיעודיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully