וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים תבקש מחמאס רגיעה בתמורה לקידום התשלום מקטאר והפרויקטים האזרחיים

17.8.2020 / 6:55

המשלחת המצרית אמורה להגיע היום לרצועת עזה במטרה להרגיע את המתיחות בדרום. מחר צפוי להיגמר מלאי הדלק של חמאס, שייאלץ להחליט אם פניו לרגיעה או להמשך המתקפות במחיר של משבר אנרגיה. גורמי ביטחון מזהירים: "אם המצב יימשך, תגובות צה"ל יחריפו"

בווידאו: דיווח של אמיר בוחבוט על החשש מפני הדרדרות של אירועי אלימות על הגדר/צילום: אמיר בוחבוט

המתיחות בדרום גוברת בימים האחרונים, ומשלחת מצרית תגיע היום (שני) לרצועת עזה דרך מעבר רפיח, על מנת לדון עם הנהגת חמאס בנושא מאמצי ההרגעה. המשלחת צפויה להעביר מסרים מישראל על הניסיון לקדם את פעימת התשלומים מקטאר, יחד עם פרויקטים אזרחיים. בצה"ל מעריכים כי התיווך המצרי יביא לשינוי בשטח, וימנע מחמאס להביא להידרדרות המצב באזור.

הגעת חברי המשלחת באה לאחר ליל תקיפות נוסף של צה"ל ברצועה, בתגובה להפרחת הבלונים וחזרת הפרות הסדר על הגבול. לדברי גורמי ביטחון, אם ההסלמה מצד חמאס תימשך, תגובת צה"ל תהיה קשה.

"ההערכות שלנו הן שחמאס ירד מהעץ, אך אם המצב יימשך צה"ל ייאלץ להחריף את התגובות נגד הארגון", מסרו. "ישראל לא תסתפק בסגר ימי, סנקציות על מעבר כרם שלום ותקיפות אוויריות של תשתיות". הגורמים הדגישו כי "הכוח הימי של חמאס נפגע מהתקיפות האחרונות, שפוגעות בהתעצמות חמאס בתחום הצבאי". עוד אמרו כי התקיפות, "הפוגעות גם במצבו הכלכלי של ארגון הטרור - מאוד כואבות".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה במהלך פגישה עם המשלחת המצרית בעזה. רויטרס
המשלחת תעביר מסרים מישראל לחמאס להרגעת השטח. הנייה עם נציגי מצרים בעזה/רויטרס

למרות הגעת המשלחת לרצועת עזה, המועד בו יוכרע עתיד ההסלמה הוא יום שלישי - אז חמאס צפוי להגיע לקו אדום במלאי הדלק. משום שמעבר כרם שלום סגור, בארגון ייאלצו להחליט בכוונתם להרגיע את השטח בתמורה לקבלת אספקת דלק מישראל, או שהם מוכנים להיכנס למשבר אנרגיה תוך החרפת המתקפות משני הצדדים.

בצה"ל הוחלט להעלות את רמת הדריכות של מערך הצלפים למקרה שמאמצי התיווך המצריים בין ממשלת ישראל להנהגת החמאס יכשלו, ויחזרו הפרות הסדר האלימות במוקדים השונים.

עוד בוואלה!

גנץ: "אם בשדרות לא יהיה שקט - גם בעזה לא יהיה שקט"

לכתבה המלאה
רקטה שנורטה מעזה נחתה בחצר בית בשדרות, נזק נגרם למקום, 16 באוגוסט 2020. פלאש 90, פלאש 90
"אם המצב יימשך, צה"ל יחריף את התגובות". נזקי פגיעת רקטה בבית בשדרות, אתמול/פלאש 90, פלאש 90

בסוף השבוע חלה עליית מדרגה נוספת בהידרדרות המאזן הביטחוני בדרום, לאחר שובן של ההפגנות האלימות לאורך גדר הגבול. באוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף נמרוד אלוני, נערכו בהתאם והכוחות ביצעו ירי הרחקה.

על פי גורמים באוגדת עזה, הכוחות בשטח קיבלו הנחיה מהמפקדים שבמקרה של התמודדות עם הפגנות אלימות בגבול, יש להימנע עד כמה שניתן מפציעה של פלסטינים, אלא אם הם חשים בסכנה ברורה לחייהם. זאת, משום שפגיעה במפגינים עלולה לגרור את חמאס להגיב בשיגורי רקטות.

מנגד, גורמי ביטחון טענו כי התצפיתניות של אוגדת עזה דיווחו שלשום שכוחות הריסון של חמאס ניסו למנוע מאזרחים פלסטינים להגיע להפגנות בגדר הגבול.

הפגנות יום הנכבה ה-71 בגדר, 15 במאי 2019. רויטרס
כוחות צה"ל הונחו להימנע מפגיעה בפלסטינים. הפגנה בגדר המערכת, 2019/רויטרס

לצד ההפגנות, הפרחת הבלונים מהרצועה נמשכת, ואתמול פרצו כ-150 דליקות שכילו שטחים בהיקף מאות דונמים. בימים האחרונים אותרו כמה בלוני תבערה גם בחצרות בתים בנתיבות ובבאר שבע, וכן סמוך למבנה בשדות נגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

כוחות כיבוי פועלים בעקבות שריפה בעקבות בלוני תבערה מרצועת עזה לשדות ארז 11 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
שריפה בשדות ארז כתוצאה מבלוני תבערה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

אתמול הפיץ שב"כ מסרונים בקרב פלסטינים המתגוררים במרחב הגדר, והזהיר אותם מפני לקיחת חלק בהפרחת בלוני התבערה או עמידה לצד החוליות שמשגרות אותם. במערכת הביטחון סירבו להתייחס לשיטת האזהרה, אך לפני יותר משנה בוצעה פעולה דומה לפני שצה"ל הפעיל אמצעי אל-הרג נגד אותן חוליות בעומקה של הרצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully