וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "הסיפוח ירד מהשולחן, זה ויתור חכם מאוד מצד ישראל"

עודכן לאחרונה: 14.8.2020 / 9:25

נשיא ארה"ב, שממשלו תיווך במגעים להסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, סתר את דבריו של נתניהו בדבר החלת הריבונות. הוא הכריז כי "יש כבר מדינות נוספות בעולם הערבי שרוצות לעשות הסכמים". השגריר פרידמן: "אי אפשר לעשות שלום באזור וסיפוח באותו הזמן"

בווידאו: טראמפ אומר שאחרי ההסכם עם איחוד האמירויות הסיפוח ירד מהשולחן/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ אמר הלילה (שישי) כי ישראל הסכימה שלא לספח שטחים מהגדה המערבית, במסגרת ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות. "זה יותר מאשר להוריד את זה מהשולחן, הם הסכימו לא לבצע זאת", אמר טראמפ. "זה ויתור חכם מאוד מצד ישראל", הוסיף. זאת, בניגוד לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבהיר אתמול כי "אמרתי שאביא החלת ריבונות ביהודה ושומרון - אני מחויב לכך".

במהלך תדרוך לעיתונאים בבית הלבן, הבהיר טראמפ כי "אנחנו רוצים לקיים את הפסגה בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן בתוך שלושה שבועות". כשנשאל טראמפ לכמה זמן ישראל תקפיא את הסיפוח, העביר תחילה את השאלה לשגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, שענה כי "אנחנו שמים את השלום במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות על פני סיפוח. אנחנו רוצים קודם למצות את השלום באזור". לדברי פרידמן, "אי אפשר לעשות שלום באזור וסיפוח באותו הזמן".

בנוסף לכך, אמר הנשיא האמריקני כי ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות יאפשר למוסלמים לבקר במקומות קדושים בישראל, ובמיוחד במסגד אל-אקצא. "יש כבר מדינות נוספות בעולם הערבי שרוצות לעשות הסכמים נוספים", הוסיף.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מדבר על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות, במסיבת עיתונאים בבית הלבן. 14 באוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
"הסיפוח ירד מהשולחן". טראמפ, במסיבת העיתונאים בבית הלבן, הלילה/רויטרס, רויטרס

במסמך המשותף לשלוש המדינות שפורסם היום נכתב בין היתר: "פריצת הדרך הדיפלומטית וההיסטורית הזו תקדם שלום במזרח התיכון והיא עדות לדיפלומטיה האמיצה ולחזון המשותף של שלושת המנהיגים, לאומץ של איחוד האמירויות וישראל שסוללות דרך חדשה למימוש הפוטנציאל באזור. שלוש המדינות עומדות בפני אתגרים משותפים רבים וירוויחו כולן מההישג ההיסטורי של היום".

בתמורה לחתימה על ההסכם, שתווך על ידי ממשל טראמפ, הסכימה ישראל שלא לקדם צעדי סיפוח בגדה המערבית. הצדדים חתמו על ההסכם בשיחת טלפון בין טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר של המדינה הערבית ושליטה בפועל מוחמד בן זאיד א-נהיאן.

שגריר ארצות הברית לישראל דיויד פרידמן בירושלים ב-9 בפברואר 2020. רויטרס
השלום במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות מהסיפוח. פרידמן/רויטרס

בין ישראל לאיחוד האמירויות מתקיימים יחסים חשאיים מזה 25 שנה. במוקד הברית בין המדינות עומדת ההתמודדות עם האיום האיראני. ההסכם עליו הוכרז ימסד את הקשרים החשאיים ויעלה אותם על פני השטח.

בהודעה המשותפת נמסר כי משלחות מישראל ואיחוד האמירויות ייפגשו בימים הקרובים כדי לחתום על הסכמי שיתוף פעולה בתחומי הביטחון, הטיסות הישירות, ההשקעות, התרבות, הבריאות, התיירות, התקשורת, הטכנולוגיה, האנרגיה ואיכות הסביבה. שתי המדינות יסכימו על פתיחת שגרירויות.

בכיר בבית הלבן אמר לוואלה! NEWS כי מתוכנן להתקיים בשבועות הקרובים טקס חתימה על ההסכם, בהשתתפות נתניהו ובכיר באיחוד האמירויות.

יורש העצר של איחוד האמירויות הערביות מוחמד בן זאיד. AP
סיכם על מפת דרכים שתוביל לנורמליזציה בין ירושלים לבין אבו דאבי. בן זאיד/AP

יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, אמר לאחר השיחה כי סיכם עם נשיא ארצות הברית ועם נתניהו על מפת דרכים שתוביל לנורמליזציה בין ירושלים לבין אבו דאבי - תמורת עצירת הסיפוח. הוא פרסם את ההודעה בחשבון הטוויטר, הן בערבית והן באנגלית, בהמשך להודעות שפרסמו טראמפ ונתניהו בטוויטר.

איחוד האמירויות היא אחת מבעלות הברית החשובות של ארצות הברית במזרח התיכון, ובשנים האחרונות דווח על שיפור היחסים עם ישראל מאחורי הקלעים, בין היתר במסגרת המאבק באיראן. עם זאת, דבריו של הנסיך, שהוא המנהיג בפועל של המדינה הערבית, היו מדודים יותר מאלו של טראמפ.

נתניהו נשא הצהרה לתקשורת לאחר ההכרזה הרשמית, בה אישר את הדברים ואמר כי "היום נפתח עידן חדש ביחסיה של ישראל עם העולם הערבי". עוד אמר ראש הממשלה כי "יהיו מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות שיצטרפו למעגל השלום איתנו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו מתייחס במהלך נאומו לההסכם ההסיטורי עם איחוד האמירויות 13 באוגוסט 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"שלום תמורת שלום". נתניהו, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

הוא כינה את ההסכם "שלום תמורת שלום". לדבריו, איחוד האמירויות היא אחת המדינות החזקות והמתקדמות בעולם. ההסכם ביננו כולל יחסים דיפלומטיים מלאים, הקמת שגרירויות והשקעות כלכליות גדולות שיועילו לישראל".

פוליטיקאים רבים, מהקואליציה והאופוזיציה, בירכו על ההצהרה. ואולם, פוליטיקאים בימין וראשי מועצות ביהודה ושומרון תקפו את נתניהו על המהלך. הוא התייחס לביקורת שנשמעה בדבר הוויתור על הריבינות ביו"ש בתמורה להסכם, ואמר: "אין שינוי בתכנית שלי לעשות זאת בתיאום עם ארצות הברית. אמרתי שאביא החלת ריבונות ביהודה ושומרון - אני מחוייב לכך". ‪לדבריו, "טראמפ ביקש מראש שנמתין זמנית עם החלת הריבונות, ואני הסכמתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully