וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעיון המפתיע שהביא לביטול הסיפוח: מאחורי ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות

13.8.2020 / 21:38

המגעים החלו לפני יותר משנה, אך ההתקדמות חלה עם התקרבות תאריך היעד של הסיפוח. בכיר בבית הלבן סיפר כי נתניהו אמר לשליחו של טראמפ זמן קצר לפני 1 ביולי כי יהיה מוכן לנורמליזציה תמורת הקפאת החלת הריבונות. בשבועות האחרונים תפסה היוזמה תאוצה, ונסגרה בשיחה משולשת

בווידאו: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מכריז על הסכם נירמול היחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות/מערכת וואלה! NEWS

צוות השלום של הבית הלבן בראשות ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של הנשיא דונלד טראמפ, ניהל מגעים עם ישראל ואיחוד האמירויות על אפשרות של נורמליזציה כבר לפני יותר משנה, אבל פריצת הדרך המשמעותית הגיעה לפני כחודשיים. ההתקדמות חלה על רקע התקרבות המועד של 1 ביולי בו הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא מתכוון להתחיל ולקדם צעדי סיפוח בגדה המערבית - כך אמרו לוואלה! NEWS בכירים בבית הלבן.

"אנחנו מדברים על זה כבר יותר משנה אבל סוגיית הסיפוח יצרה את האווירה שבה עסקה הפכה ליותר ניתנת להשגה", אמר בכיר בבית הלבן. לדבריו, סוגיית הסיפוח נדחתה עד הודעה חדשה ולא נקבע משך זמן להשעיית הנושא.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היועץ ג'ראד קושנר השליח ג'ייסון גרינבלט והשגרירים דיוויד פרידמן ורון דרמר ב-25 במרץ 2020. AP
"מדברים על זה כבר יותר משנה". השגריר פרידמן, נתניהו, טראמפ וקושנר/AP

בשבועות שקדמו ל-1 ביולי יצאה איחוד האמירויות בתקיפות נגד הסיפוח - הן בפומבי והן בשיחות שקטות מול הבית הלבן. המהלך הבולט מכולם היה מאמרו של שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון יוסוף אל-עוטייבה בעיתון "ידיעות אחרונות" שבו כתב כי ישראל תצטרך לבחור בין סיפוח לבין נורמליזציה.

בסוף חודש יוני פנה אל-עוטייבה לקושנר ולשליח האמריקני אבי ברקוביץ' והציע להם רעיון: איחוד האמירויות תסכים לקדם נורמליזציה מול ישראל בתמורה להודעה ישראלית על הסרת רעיון הסיפוח מסדר היום. בכיר בבית הלבן אמר כי קושנר אהב את הרעיון והנחה את ברקוביץ' ואת שאר צוות השלום האמריקני להתחיל לעבוד על כך.

ב-27 ביוני הגיע ברקוביץ' לישראל ונפגש עם נתניהו שלוש פעמים בתוך שלושה ימים כדי לדון על סוגיית הסיפוח. ברקוביץ' הציג בפגישות שורה של הסתייגויות בעניין הסיפוח ובראשן דרישה מישראל לבצע צעדים כלפי הפלסטינים כגון העברת 10%-5% משטחי C בגדה המערבית לשליטה פלסטינית. גורמים שמעורים בתכני השיחות ציינו כי נתניהו מאוד לא אהב את הדרישה ואף הגיב אליה בכעס.

במקביל, ברקוביץ' שמע משר הביטחון בני גנץ ומשר החוץ גבי אשכנזי בפגישותיו עמם כי הם מתנגדים לסיפוח כעת וסבורים כי יש להתמקד בטיפול בקורונה. העמדה של השניים הורידה עוד יותר את התיאבון בבית הלבן לגבי מהלך סיפוח לאור ההבנה שההנהגה הישראלית חצויה בנושא.

עוד בוואלה!

איחוד האמירויות הערביות, המעצמה הערבית העולה

לכתבה המלאה
אבי ברקוביץ' לצד ג'ארד קושנר בכנס מגזין טיים בניו יורק 23 באפריל, 2019. GettyImages
הציג שורת הסתייגויות בעניין הסיפוח. ברקוביץ' עם קושנר/GettyImages

בכיר בבית הלבן אמר כי באחת הפגישות בישראל במהלך אותו ביקור הציג ברקוביץ' לנתניהו את הרעיון של קידום נורמליזציה עם איחוד האמירויות תמורת הסרת הסיפוח מסדר היום. נתניהו לא דחה את הרעיון על הסף, הגיב בצורה חיובית ואמר שיהיה מוכן לבחון אם מדובר במהלך רציני.

בשבעת השבועות שעברו מאז ביקורו של ברקוביץ' תפסה היוזמה תאוצה. קושנר שוחח בטלפון כמה פעמים עם נתניהו ועם יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. בנוסף, קושנר וברקוביץ' קיימו עשרות פגישות עם שגריר ישראל רון דרמר ועם שגריר האמירויות אל-עוטייבה כדי לסכם את הפרטים.

בימים האחרונים הושג הסכם. אז גם עודכנו שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. אמש נקבעה שיחת הטלפון המשולשת בין טראמפ, נתניהו ומוחמד בן זאיד שהתקיימה היום. הנשיא טראמפ תיאר את השיחה בלשון ציורית: "השיחה היתה כמו אהבה", הוא אמר. בכיר בבית הלבן ציין כי כעת מתכנן הנשיא טראמפ לקיים טקס חתימה חגיגי על מדשאת הבית הלבן. לטקס צפויים להגיע נתניהו ואחד מבכירי איחוד האמירויות.

כעת נותר ליישם את ההצהרה ולהפוך אותה לצעדים בשטח. נתניהו כבר שוחח עם אשכנזי וביקש ממנו שמשרד החוץ יוביל את המגעים עם איחוד האמירויות על ההסכמים השונים שייחתמו ובמיוחד על הקמת השגרירויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully