וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה של כוכבים נופלים: מטר מטאורים גדול במיוחד נצפה בשמי הארץ

עודכן לאחרונה: 13.8.2020 / 14:46

כמות גדולה של מטאורים הופיעה הלילה ותימשך השבוע, במסגרת "מטר הפרסאידים", שמתחולל מעל ישראל. בשיא המופע השמימי הלילה ניתן היה לראות עד 100 מטאורים בשעה. "זה שבוע מרגש וזה ריגוש אמיתי. אין דבר יפה יותר מזה", תיאר יו"ר האגודה לאסטרונומיה

בווידאו: מטר מטאורים בשמי ישראל/צילום: נדב רוטנברג, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

"מטר הפרסאידים", גשם גדול במיוחד של מטאורים, נצפה הלילה (חמישי) בשמי ישראל. בשיאו ניתן היה לצפות ב-100-80 "כוכבים נופלים" בשעה, והוא יימשך בשארית השבוע. לפי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, היו שנים שבהן היה ניתן לראות אפילו יותר.

השנה, במועד מטר המטאורים, הירח זורח רק לאחר חצות כך שאורו לא מפריע לחלק גדול מהמופע השמימי. "אנחנו שמחים על כל עם ישראל שבא לכאן", אמר נדב רוטנברג, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה מזה חמש שנים. "זה שבוע מרגש וזה ריגוש אמיתי כשאתה רואה מטאור בהיר בשמים. אין דבר יפה יותר מזה. כאן יש אפשרות לצפות במאות מטאורים כל לילה, גם בעין וגם במצלמות שמתעדות הכול".

לדברי יו"ר האגודה, שחוגגת 72 כמו המדינה, "אנחנו עושים את זה גם בשביל הכיף וגם בעבור המדע". הוא הסביר כי "למעשה אנחנו מתעדים ומודדים הכול, כך שנוכל לחזות טוב יותר בשנים הבאות".

מטר מטאורים בשמי המדבר, 13 באוגוסט 2020. סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, אתר רשמי
מטאורים בשמי ישראל, הלילה/אתר רשמי, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה

לדבריו, דרך מיפוי המטר, האסטרונומים מבינים את הצפיפות ואת מסלול תנועתם של החלקיקים בחלל. "זה אולי לא יציל את העולם, אבל אנחנו לומדים מזה הרבה על היבטים חשובים. חטיבת המטאורים שלנו עושה את זה כבר 20 שנה, יחד עם ארגון המטאורים הבינלאומי", הסביר. "צריך להגיד בפה מלא שזכינו בנגב שלנו שיש חושך ויש מעליו 'איכות שמיים גבוהה', עם מזג אוויר שמתאים לצפיות. זה עושה את הכול אידיאלי לשבוע כזה".

רוטנברג מבלה את השבוע כולו בערבה. הוא לן בפונדק הקילומטר ה-101 של "כושי" רימון, שם התכנסו כ-50 "משוגעים לדבר". הוא סיפר כי כולם מתרגשים בפונדק, ומצטרפים יחד איתו לצפות במטר המטאורים. "אני איש הייטק ביום, ובלילה אני מרים ראש לשמיים וצופה בכוכבים", סיפר. "אני מאוד אוהב לשתף בזה את הציבור: נוער, מבוגרים, כולם. זו למעשה מטרת האגודה", הוסיף רוטנברג, שהבהיר שהשיא צפוי הלילה, אבל "כמו בתחזית גשם אנחנו לא יודעים בדיוק. מחר נוכל להגיד איך היה היום".

עוד בוואלה!

איפה אפשר לראות מטר כוכבים במדבר השבוע?

לכתבה המלאה
גשם מטאורים בשמי הארץ הנראה מאזור הר הנגב. 12 באוגוסט 2020. בן נתנאל, אתר רשמי
גשם מטאורים בשמי הארץ, כפי שנראה מאזור הר הנגב, הלילה/אתר רשמי, בן נתנאל
גשם מטאורים בשמי הארץ הנראה מאזור הר הנגב. 12 באוגוסט 2020. בן נתנאל, אתר רשמי
גשם המטאורים באזור הר הנגב, הלילה/אתר רשמי, בן נתנאל

מקורם של המטאורים בשרידי אבק וסלעים שהותיר אחריו כוכב שביט במסלולו סביב השמש. כשהשרידים האלה של האבק והסלעים, המכונים מטאוריטים, נלכדים בכוח המשיכה של כדור הארץ ונכנסים לאטמוספירה, הם מתלהטים והופכים למה שאנחנו מכנים "כוכב נופל" או בשמו המדעי - מטאור. כדור הארץ חוצה באופן סדיר את מסלולם של חלקיקי האבק האלו, הממשיכים להקיף את השמש בכל שנה בתאריכים ידועים.

מטר הפרסאידים הוא תוצאה של מפגש כדור הארץ עם השובל של כוכב השביט סוויפט-טאטל, שתועד כבר בשנת 69 לספירה וקרוי על שמם של שני אנשים שב-1862 תיעדו אותו לראשונה באופן מדעי, האחד אסטרונום חובב והשני חוקר ממצפה הכוכבים של הארוורד. כוכב שביט זה, מלבד היותו המקור למטר המטאורים המפורסם ביותר, זכה גם לכינוי "האובייקט המסוכן ביותר למין האנושי" - המסלול שלו במערכת השמש מביא לקרבה מסוכנת לכדור הארץ ומעורר חשש להתנגשות עתידית שיכולה להשמיד חלק גדול מהחיים עלי אדמות. בעבר חשבו שהשביט עלול להתנגש בכדור הארץ כבר ב-2162 אבל הסכנה הזו הופרכה וכעת מדברים על סיכוי להתנגשות (סבירות בשיעור מזערי של של 0.0001%) בשנת 4479.

גשם מטאורים בשמי הארץ הנראה מאזור הר הנגב. 12 באוגוסט 2020. בן נתנאל, אתר רשמי
המקום הכי טוב לראות מטר מטאורים הוא במקום חשוך. גשם מטאורים מאזור הר הנגב/אתר רשמי, בן נתנאל
גשם מטאורים בשמי הארץ הנראה מאזור הר הנגב. 12 באוגוסט 2020. בן נתנאל, אתר רשמי
גשם המטאורים באזור הר הנגב, הלילה/אתר רשמי, בן נתנאל

המקום הטוב ביותר לראות מטר מטאורים הוא במקום חשוך עם מעט "זיהום אור", כמו המדבר למשל. סוכנות החלל הישראלית בשיתוף מועצה מקומית מצפה רמון, הזמינו השנה את הציבור לבוא למדבר ולצפות במטר. האירוע כולל תצפיות עם טלסקופים ענקיים והרצאות של מדענים.

עומסי תנועה חריגים נרשמו במרחב הר הנגב בשל אלפי המטיילים שהגיעו לאזור לצפות במטר הפרסאידים. עומסי תנועה כבדים נרשמו בין צומת טללים עד למכתש רמון דרך הציר הראשי של מצפה רמון ומצומת עיר הבה"דים ועד לירוחם.

אזור פארק אגם ירוחם התמלא אף הוא במטיילים והציבור התבקש שלא להגיע לאזור. ברשות הטבע והגנים המליצו לפנות לדרכים חלופיות, בין היתר לאזור שבטה דרך כביש 211.

סוכנות החלל: "הזדמנות לעורר עניין במי שיהיו דור העתיד"

"לא יודע אם לשמוח או להתעצב מהאזהרה הזו", אמר לוואלה! NEWS איתי לוי מסוכנות החלל הישראלית, שעשה את הלילה בדרום הגולן ומחר ידרים למצפה רמון, שם הוא ירכז את הפעילות. "אנחנו מבחינתנו שמחים על העניין הרב בתופעה בכל רחבי הארץ. מומלץ לצפות באזורים פחות לחים וגם בגולן יש מבחינה זו תנאים מצוינים".

הוא הוסיף כי השנה, בגלל הקורונה והאיסור על התקהלויות, "פרסנו את הפעילויות של סוכנות החלל גם גיאוגרפית וגם במרחב הזמן וגם הצענו ערכת 'עשה זאת בעצמך' לציבור הרחב". לדבריו, "השבוע הזה הוא הזדמנות לעורר עניין במי שיהיו דור העתיד, מי שיחקרו ויקימו סטארטאפים. השבוע הזה מאפשר להציג את התחום לציבור הרחב שלא מכיר אותו". הוא דיווח כי גם בגולן "המון אנשים צופים", והסביר כי "יש המון התעניינות השנה, אולי בגלל שאנשים לא יצאו לחו"ל ומחפשים פעילויות טבע בארץ. רואים הרבה שלקחו אוהל ומחצלת ואת הילדים ויצאו לקמפינג לצפות במטאורים".

לוי המשיך והוסיף כי "שיא המטר אמנם קורה הלילה, בין רביעי לחמישי, אבל הירח יזרח בחצות ולכן מחר בלילה כשהוא יזרח קצת יותר מאוחר יהיו תנאים נהדרים, הטובים ביותר לצפייה בשבוע 'מטר הפרסאידים' של השנה". הוא ציין כי מטר הפרסאידים מתאפיין ביותר בולידים, "כדורי אש", כשמם העממי, שהם מטאורים גדולים באופן יחסי למרבית המטאורים ושחלקם שחלקם אף מותיר שובל אור שנותר למספר שניות עד כמה דקות לאחר הופעת הבוליד. לוי הבטיח: "למי שצופה לילה שלם יש סיכוי לא רע לתפוס אחד כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully