וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כ שהתנגד, ומי חיפש נקמה: הישיבה הסוערת של כחול לבן על החוק נגד נתניהו

הדיון על הצעת החוק נגד רה"מ התפתח בישיבת הסיעה ברקע המשבר בקואליציה. ח"כ האוזר אמר שאין מדינה דמוקרטית שבה אסרו התמודדות לפרלמנט של אדם שהוגשו נגדו כתבי אישום. מנגד טען השר שי שיש לתמוך בטרומית ולתקן בוועדה בכנסת. בליכוד הבהירו: תמיכה בחוק תוביל לבחירות

בווידאו: עימות בין גנץ לנתניהו על התקציב/צילום: ערוץ הכנסת

בישיבת סיעת כחול לבן שהתקיימה היום (שני) בכנסת, חלק מחברי הכנסת במפלגה ביקשו להצביע בעד הצעת החוק שתאסור את הרכבת הממשלה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו. על פי ההצעה, שיזמה יש עתיד, נשיא המדינה לא יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שהוגש נגדו כתב אישום. ביום רביעי הקרוב תעלה ההצעה להצבעה בקריאה טרומית.

הדיון התפתח ברקע המשבר בקואליציה, וחבר הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ) אמר כי אין מדינה דמוקרטית בעולם שבה אסרו התמודדות של אדם לפרלמנט לאחר שהוגשו נגדו כתבי אישום. האוזר טען כי ההצעה, בנוסח שהוגש על ידי יש עתיד, עשויה להוביל לפגיעה בדמוקרטיה, לאור שיטת הבחירה שאינה בחירה ישירה. גם השרים יועז הנדל, מיכאל ביטון ופנינה תמנו שטה התנגדו לתמיכה בחוק.

רה"מ החליפי ושר הביטחון, ח"כ בני גנץ ויו"ר ועדת חוץ וביטחון, צבי האוזר במהלך הצהרה לתקשורת בפתח כינוס וועדת חוץ וביטוחון 10 באוגוסט 2020. דוברות הכניסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
האוזר התנגד, גנץ אמר שההחלטה תתקבל שעות לפני ההצבעה/אתר רשמי, דוברות הכניסת, עדינה ולמן

מנגד, מי שדווקא דחף לאפשרות של תמיכה בחוק היו בין היתר השרים אסף זמיר, יזהר שי, אורית פרקש הכהן וח"כ מיקי חיימוביץ'. לדברי גורם שנכח בדיון, השר שי אמר כי יש לתמוך בהצעה בקריאה טרומית, להעביר אותה לדיונים לוועדה בכנסת, ושם לתקן את ההצעה כך שלא תהיה פגיעה בדמוקרטיה. שר נוסף במפלגה טען כי יש לגבש "נוסח חוקתי יותר", כלשונו.


 

אסף זמיר במליאת הכנסת בירושלים. 14 במאי 2019. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
טען שיש להימנע בתמיכה בחוק. השר זמיר/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

השר זמיר טען כי מדובר בחוק נכון ברמה הערכית, אך ייתכן כי יש להימנע אסטרטגית מתמיכה בו, היות והסיכוי שלו להתממש נמוך, וקידומו ייתן דלק למצביעי נתניהו. חברי כנסת נוספים טענו כי אם נתניהו תומך בחוק דחיית התקציב רק בקריאה טרומית או ראשונה, על כחול לבן לתמוך בחוק שיאסור עליו את הרכבת הממשלה גם בקריאה טרומית בלבד.

יו"ר המפלגה ושר הביטחון בני גנץ, סיכם את הדיון ואמר כי החלטה אחידה לכל חברי הסיעה תתקבל ביום רביעי בבוקר - שעות לפני ההצבעה. 

ח"כ יזהר שי, מליאת הכנסת 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
הציע לתמוך בהצעת החוק בקריאה טרומית ולתקן בוועדה. השר שי/ראובן קסטרו

בכירים בליכוד אמרו היום כי מבחינתם אין שום סכנה בהעברת החוק של יש עתיד. לדבריהם, בכל מקרה הליכוד יוכל לעכב ולסכל את קידום החוק באמצעות יו"ר הכנסת יריב לוין או ועדת החוקה, שבראשה עומד ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה.

לדבריהם, האיום של כחול לבן לתמוך בחוק הוא ריק מתוכן. "להיפך", אמרו, "אם כחול לבן רוצים לתמוך בחוק של לפיד, הם רק יעזרו לנו לחשוף שהם אלה שמפוצצים את העסק, מפרקים את הממשלה ומובילים לבחירות. אם כחול לבן יתמכו בחוק יהיה ברור שמה שהוליך את המדינה לבחירות זה שיתוף הפעולה בין גנץ ללפיד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא מתרשם מכל החוקים האיראניים והצפון קוריאניים האלה". נתניהו/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בישיבת הסיעה, התייחס נתניהו להצעת החוק של יש עתיד, ואמר כי "אני גם לא מתרשם מכל החוקים האיראניים והצפון קוריאניים האלה, לרמוס את רצון הבוחר מצד אנשים שלא מסוגלים לנצח בקלפי". יו"ר הקואליציה ויו"ר הסיעה ח"כ מיקי זוהר כי "מוטב לכחול לבן לא לאיים באי עמידה בהסכם. הם לא מרתיעים אותנו. ראש הממשלה יקבל את ההחלטות לטובת אזרחי ישראל ולטובת כלכלת ישראל. אלה איומים מיותרים לחלוטין".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד קרא היום לכחול לבן לתמוך בהצעה. בנאום במליאה פנה לאנשי המפלגה, ואמר להם כי נתניהו "משחק בכם. אתם לא מבינים שהוא משחק בכם? לא נמאס לכם להיות בובות על חוט? זו הצעת חוק שאתם חתומים עליה. אם אתם רוצים לשמור על המעט שנותר מכבודכם. אם אתם עדיין רוצים לקרוא לעצמכם אנשים הגונים, בואו ביום רביעי להצביע בעד החוק. תעבירו אותו, ואז אולי נוכל לשבת ולדבר על מה עושים בהמשך".

המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן סביב התקציב

הדיון סביב השאלה אם לתמוך ביוזמת החקיקה של יש עתיד, מתנהל ברקע המחלוקת בין נתניהו לגנץ על תקציב המדינה. שבועיים בלבד נותרו עד למועד האחרון להעברת תקציב המדינה, ואם נתניהו וגנץ לא יגיעו להסכמה על התקציב - הכנסת צפויה להתפזר ללא ההצבעה לקראת סוף חודש אוגוסט.

לטענת נתניהו, צריך להעביר תקציב מוגבל לשנת 2020, ורק אחר כך להעביר תקציב לשנה הבאה. גנץ, לעומתו, מתנגד לדרישה לפצל את התקציבים לשניים, ודורש להעביר תקציב אחד לשארית השנה הנוכחית והשנה הבאה - כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני. לטענתו, העברת התקציב כפי שנקבעה בהסכם צפויה לייצב את הממשלה ולאפשר את המשך ניהול משבר הקורונה.

נתניהו הודיע אתמול כי הוא מוכן לתמוך בחוק דחיית התקציב של ח"כ האוזר בקריאה ראשונה, וגנץ בתגובה הציב לו בצהריים אולטימטום לפיו יש להעביר את החוק בשלוש קריאות בתוך 24 שעות בלבד. גנץ בדבריו התכוון לחשוף שנתניהו לא באמת מתכוון למנוע בחירות, ואולם, נתניהו דחה את האולטימטום, חזר על דרישתו לקדם תקציב חד-שנתי, ואמר כי יש לעשות זאת לא בתוך 24 שעות - אלא בתוך 24 דקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully