וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלבנון קוראים לאינתיפאדה: "לישון ברחוב עד נפילת הממשלה"

עודכן לאחרונה: 9.8.2020 / 15:29

הציבור במדינה רוצה את החלפת השלטון, בעקבות הפיצוץ הקטלני בביירות. שרת ההסברה התפטרה, ואיש הדת הנוצרי הבכיר במדינה קרא להחלפת הממשלה. חיילים נפרסו בבביירות בעקבות העימותים האלימים. מקרון כינס פסגה וירטואלית לסיוע בינ"ל

בווידאו: ראש ממשלת לבנון קובע שרק בחירות יוציאו את המדינה מהמשבר/צילום: רויטרס

אזרחים בלבנון קראו היום (ראשון) לאינתיפאדה נגד הממשלה בעקבות הזעם הציבורי על הפיצוץ ההרסני בביירות ביום שלישי. במקביל, שרת ההסברה מנאל עבד אל-סמאד הודיעה על התפטרותה מהממשלה בעקבות האסון בנמל, שבו נהרגו לפחות 158 בני אדם וכ-6,000 נוספים נפצעו, ובשל כישלון הממשלה להעביר רפורמות.

היא חברת הממשלה הראשונה שמתפטרת מאז הפיצוץ העז ביותר שהרעיד את ביירות אי-פעם, ואתמול אמר ראש הממשלה חסן דיאב כי הפתרון היחיד למשבר הוא הקדמת הבחירות. הוא יעלה את ההצעה הזו בישיבת הממשלה הקרובה, שתתקיים מחר.

הפטריארך המארוני, איש הדת הנוצרי הבכיר ביותר במדינה, קרא אף הוא לממשלה להתפטר "משום היא לא יכולה לשנות את הדרך שבה היא מושלת". בטקס שנערך היום, אמר בשארה א-ראי כי "התפטרות של חבר פרלמנט או שר אינה מספיקה. כל הממשלה צריכה להתפטר כי היא לא יכולה לעזור למדינה להשתקם".

מפגינים נגד ממשלת לבנון, ביירות, 9 באוגוסט 2020. רויטרס
המדינה בקריסה. מפגינים בביירות, היום/רויטרס

המפגינים קוראים לממשלה להתפטר בשל רשלנות, שלדבריהם הובילה לפיצוץ 2,750 טונות של אמוניום חנקתי שאוחסנו במשך שבע שנים בנמל ללא תחזוקה ראויה. אתמול נרשמו עימותים אלימים בהפגנות זעם במרכז ביירות, במחאה הגדולה ביותר מאז אוקטובר, אז אלפים מחו נגד השחיתות וכישלונות הממשל. הממשלה הנוכחית קמה בעקבות אותן הפגנות, אך היא לא הביאה לשינוי במצב, אלא להיפך, הוא רק הלך והחמיר. המפגינים לא מאמינים כי היא אכן תעמיד לדין את האחראים לאסון, וחוששים שהיא תטייח ותפיל את האשמה על גורמים זוטרים.

כעשרת אלפים איש התקבצו אתמול בכיכר השוהדא בביירות, שהפך לשדה קרב בשעות הערב. מפגינים ניסו לפרוץ מחסום המוביל לפרלמנט והתעמתו עם שוטרים. כמה מפגינים הסתערו על משרדי ממשלה ועל לשכת איגודי הבנקים, לפני שפונו מהם במהלך הלילה. שוטר נהרג, והצלב האדום אמר כי הוא טיפל ב-117 פצועים בזירה, בעוד ש-55 איש נוספים פונו לבתי החולים. המפגינים השליכו אבנים וזיקוקים לעבר השוטרים, שהגיבו בירי גז מדמיע.

היום, נפרסו חיילים בכלי רכב עם מכונות יריה ליד הכיכר.

"אנשים צריכים לישון ברחוב ולהפגין נגד הממשלה עד שהיא תיפול", אמרה עורכת הדיון מיה הבלי, שסקרה את אזור הנמל ההרוס.

בווידאו: תיעוד מזירת האסון בנמל ביירות/צילום: רויטרס

22 בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים אחרי הפיצוץ, שהרס חלקים נרחבים מהעיר שבה התבשל זעם רב במשך חודשים, בשל הקריסה הכלכלית והמשבר הפוליטי, ובמקביל להתפשטות נגיף הקורונה. נשיא צרפת עמנואל מקרון, שסייר בביירות בשבוע שעבר, אירח כנס וירטואלי בשיחת וידאו שנועד לאסוף סיוע בינלאומי ללבנון, העומדת גם בפני משבר מזון חמור, אחרי שהפיצוץ הרס את מאגרי התבואה המרכזיים שלה. בכנס השתתף גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

הפיצוץ, שיצר מכתש בעומק 43 מטר והורגש כמו רעידת אדמה בעוצמה של 3.3, היה תזכורת כואב ממלחמת האזרחים עבור רבים. המלחמה, שנמשכה מ-1975 עד 1990, קרעה את האומה והחריבה חלקים מביירות, שרובה נבנה מחדש מאז.
"עבדתי בכוויית במשך 15 שנה בתחום התברואה וחסכתי כסף ובניתי חנות מתנות בלבנון, והיא נהרסה בפיצוץ", אמר מרון שהדי. "שום דבר לא ישתנה עד שהמנהיגים שלנו יעזבו".

הפיצוץ שיטח שכונות שלמות בביירות.

"תסתכלו על זה", אמר עלי יזבק, מנהל חברת אופנה שהמטה שלה, בן עשר קומות, נהרס בפיצוץ. "זה מחזיר אותנו 50 שנה אחורה. אנחנו עוברים משבר אחרי משבר בלבנון. הגיע הזמן שהממשלה תתפטר ותתן לאנשים מוכשרים לנהל את המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully