וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקף את הקונגרס: טראמפ חתם על צווים לסיוע כלכלי בזמן הקורונה

9.8.2020 / 10:22

הנשיא הורה על דחיית תשלום מסי השכר והארכת תוקף דמי האבטלה, בסכום נמוך יותר מתכנית החילוץ הקודמת במהלך שעשוי להיתקל בקשיים משפטיים. ביידן ובכירי הדמוקרטים רצו תכנית בסך 2 טריליון דולר: "צעדים חצי אפויים". הרפובליקנים היו מוכנים לסכום של טריליון דולר "בלבד"

בווידאיו:טראמפ חתם על צו נשיאותי האוסר על עסקאות עם בעלי אפליקציית "טיקטוק"/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עקף אמש (שבת) את הקונגרס, כשחתם על צווים לעיכוב המסים על שכר ולהארכת דמי האבטלה, בסכום נמוך יותר. זאת, לאחר שהמשא ומתן עם הקונגרס על חבילת סיוע חדשה למשבר הקורונה קרס.

הצווים של טראמפ מכרסמים בשליטת הקונגרס בהוצאות הפדרליות, וסביר כי ייתקלו במכשולים חוקיים. הנשיא תירץ את פעולותיו כהכרחיות בהתחשב בכך שהמחוקקים לא הצליחו להגיע לסיכום על הזרמת כספים נוספים לכלכלה המתקשה להתייצב, שמעמידה בסיכון בפני בחירתו המחודשת לנשיאות בנובמבר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מציג את הצווים הכלכליים עליהם חתם, 8 באוגוסט 2020. רויטרס
"ידאגו פחות או יותר למצב כולו". טראמפ מציג את הצווים/רויטרס

טראמפ פעל להארכת דמי האבטלה המשלימים שמספקת הממשלה למיליוני אזרחים מובטלים בתקופת הקורונה. עם זאת, הצו כלל תשלום של עד 400 דולר בשבוע, כשליש פחות מ-600 הדולרים שחסרי העבודה קיבלו עד כה. השאלות כמה אנשים יקבלו את התשלום וכמה זמן ייקח לו להגיע נותרו ללא מענה.

דמי האבטלה הקודמים, שתוקף אישורים פג ב-1 באוגוסט, מומנו במלואם על ידי וושינגטון, אולם עתה טראמפ מבקש מהמדינות לממן 25% מהם. הוא מנסה לחסוך את 44 מיליארד הדולרים שאושרו קודם לכן לסיוע למדינות בהתמודדות עם המשבר, אך אמר כי המדינות יוכלו להחליט כמה מתוך הסכום, אם בכלל, הן רוצות לממן, מה שעשוי להוביל לדמי אבטלה נמוכים יותר. מדינות רבות התמודדו עם קיצוצים בתקציב מאז פרוץ המגיפה, וצפויות להתקשות לעמוד בדרישה החדשה.

טראמפ מקווה שארבעת הצווים הנשיאותיים עליהם חתם יאותתו לאזרחים כי הוא פועל להתמודדות עם המשבר הכלכלי היכן שהקונגרס לא עושה זאת. עדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה הכלכלית של פעולותיו, והצווים לא מתייחסים לתחומים מסוימים שנכללו במשא ומתן בקונגרס - בהם המימון לבתי הספר, לממשלות המדינות ולרשויות המקומיות.

עובדי מכוני יופי מפגינים בדרישה לפתוח את המכונים בצל הקורונה, קליפורניה ארה"ב, 11 ביוני 2020. AP
סיוע כלכלי לנפגעים. הפגנת עובדי מכוני היופי בקליפורניה בצל המשבר/AP

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר התייחסו בביטול להצהרתו של טראמפ, וטענו כי פעולותיו "זעומות" לעומת המשבר הכלכלי והבריאותי שהאמריקנים עומדים בפניו. הדמוקרטים ביקשו תחילה חבילת סיוע של 3.4 טריליון דולר, אך אמרו כי הם הורידו את דרישתם בשיחות בקונגרס לשני טריליון. מנגד, הרפובליקנים הציעו תכנית של טריליון דולר בלבד.

יריבו של טראמפ בבחירות, מועמד המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן, קרא לצווים "שורה של צעדים חצי-אפויים", והאשים אותו בסיכון החוסן החברתי, שממומן על ידי כספי המסים המגיעים ממשכורות האזרחים.

אימוץ דרך הפעולה של פרסום צווים נשיאותיים כדי לחמוק מאישור הקונגרס הוא ניגוד חד לביקורת שהעביר טראמפ על הנשיא לשעבר ברק אובמה באותו נושא, זאת למרות שהנשיא לשעבר השתמש בצווים באופן יותר מצומצם. על אף שטראמפ מתרץ זאת כצעד הכרחי ביחס לכישלון המשא ומתן בקונגרס, הנשיא עצמו לא לקח חלק פעיל באותן שיחות.

"הצווים ידאגו פחות או יותר למצב כולו, כפי שאנחנו מכירים אותו", אמר טראמפ. זאת חרף העובדה שהם מתפרסים על מגוון תחומים מצומצם יותר מזה שמדובר בחקיקת הקונגרס, ושגם יועציו מכירים בכך שהצווים לא נותנים מענה לכל הצרכים הנדרשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully