וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד וכחול לבן הודיעו: ישיבת הממשלה השבועית לא תתכנס

עודכן לאחרונה: 9.8.2020 / 8:52

הישיבה הקבועה לא תתקיים באופן חריג, בשל חוסר הסכמה על סדר היום. במוקד המתיחות: דרישת כחול לבן לאישור תקנון עבודת הממשלה. בליכוד האשימו את מפלגתו של גנץ בסירוב לקדם תוכניות סיוע כלכלית, ובכחול לבן טענו: בליכוד מתעקשים שלא לקיים את ההסכם הקואליציוני

בווידאו: עימות אישי בין נתניהו ללפיד במליאת הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: איתי עמרם

המשבר בין הליכוד וכחול לבן מחריף לכדי אירוע חריג ביותר, כששתי המפלגות הודיעו כי ישיבת הממשלה שתוכננה להתקיים היום (ראשון) בוטלה, בשל אי הסכמות בנוגע לסדר היום. על רקע ביטול ישיבת הממשלה, התפתח קרב האשמות בין המפלגות. בליכוד תלו את ביטול הישיבה בסירובה של כחול לבן לקדם תכניות סיוע כלכלי, למרות שבכחול לבן אמרו כי יסכימו לאישור טלפוני של החלטות שקשורות לקורונה. מנגד, טענה כחול לבן לאי קיום ההסכם הקואליציוני מצד הליכוד.

"ישיבת הממשלה לא תתכנס בשל סירובם של כחול לבן להעלות לסדר היום תוכנית סיוע כלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה בהיקף של 8.5 מיליארד שקלים, הכוללת בתוכה סיוע לאוכלוסיות בסיכון ושתייצר כ-10 אלף מקומות עבודה חדשים", נכתב בהודעת הליכוד. "אנו דורשים שלא לסכל את העברת הכספים לאזרחי ישראל בעת ההתמודדות עם משבר הקורונה".

בכחול לבן השיבו כי הליכוד לא עומד בהתחייבויותיו. "ישיבת הממשלה לא תתקיים לאור התעקשות הליכוד לא לקיים את ההסכם הקואליציוני ולא לאשר את תקנון הממשלה המבטיח את יציבותה", נמסר. "זו לא הפעם הראשונה בה הליכוד לא עומד בהתחייבותו, וכל תירוץ אחר הינו שקר מוחלט לציבור הישראלי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
איים להביא הצעה לתקציב חד-שנתי. נתניהו/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר המשפטים מכחול לבן, אבי ניסנקורן, מתח הבוקר ביקורת נגד הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען כי הסיבה למשבר הקואליציוני היא חוסר רצון מצד הליכוד לקיים את הסכם הרוטציה שנחתם בין המפלגות. בריאיון לכאן רשת ב' אמר ניסנקורן כי "ההסכם הקואליציוני אומר תקציב דו-שנתי. אני לא מבין את ה'תקציב לכמה שבועות' הזה, אף אחד לא מבין את זה". לדבריו, "נתניהו צריך להבין שיש ממשלת אחדות ויש כאן משבר אמיתי. יש את הקורונה ויש משבר כלכלי, וצריך לעבוד בשביל האזרחים. כל הסיפור הזה מוזר".

הוא הוסיף כי ייתכן שמפלגתו תדחה את אישור התקציב, אך קרא לשיתוף פעולה בקואליציה. "אנחנו נשקול דחייה של אישור התקציב, אבל ממשלת אחדות צריכה לעבוד יחד, והליכוד צריך להפנים את זה. אי אפשר להמשיך את ההתנהלות הזאת", אמר.

לטענתו של ניסנקורן, האשמים במשבר הם הליכוד ונתניהו. "אני אומר בצורה ברורה - אין סיבה שאפשר להסביר אותה, חוץ מחוסר רצון לקיים את הסכם הרוטציה ולעבוד למען האזרחים", הוסיף. על השאלה אם הוא מתחרט שמפלגתו נכנסה לממשלת האחדות השיב: "אני לא מתחרט שנכנסנו לממשלה. התפקיד שלנו הוא לעבוד למען העם ושלטון החוק, וזה לא נכון ללכת לבחירות בתקופה כזו. זו הסיבה שנכנסנו תחת הממשלה הזאת".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך נאומו במליאת הכנסת 22 ביולי 2020. דוברות הכנסת – עדינה ולמן, אתר רשמי
מסרב לאשר את העלאת הנושא לסדר היום. גנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת – עדינה ולמן

במוקד המתיחות בין המפלגות נמצאת הדרישה של כחול לבן להעלות להצבעה את תקנון עבודת הממשלה, שממתין לאישור זה כמה שבועות. התקנון קובע כללים והנחיות להתנהלות הממשלה הפריטטית, ובין היתר מסדיר את מנגנון ההצבעה שנועד לפצות על הפער במספר השרים בין הגושים. זאת, למרות שלגוש הימין יש מספר שרים גדול יותר.

בכחול לבן סירבו לאשר את פרסום סדר היום של ישיבת הממשלה, מבלי שאישור התקנון יעלה להצבעה. זאת, משום שלפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, חייבת להיות הסכמה בין שני הגושים על סדר היום של הממשלה, המחלוקת מונעת את פרסום סדר היום. במהלך סוף השבוע אף שרר נתק בין לשכת ראש הממשלה נתניהו ולשכת ראש הממשלה החליפי גנץ.

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן במהלך כינוס מליאת הכנסת 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"נשקול דחייה של אישור התקציב". ניסנקורן/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

המתיחות סביב סדר היום של הממשלה קשורה גם למשבר התקציב, שמאיים לגלגל את המערכת הפוליטית לבחירות עד סוף החודש אם הליכוד וכחול לבן לא יגיעו להסכמות. בליכוד איימו בשבועות האחרונים להביא לממשלה הצעה לתקציב חד-שנתי, למרות שבכחול לבן מתעקשים עדיין על העברת תקציב ארוך טווח, כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני.

כך, אם הכנסת לא תאשר עד 25 באוגוסט תקציב מדינה כלשהו - היא תתפזר באופן אוטומטי וישראל תצא לבחירות רביעיות.

ישראל כ"ץ במהלך נאומו במסגרת הצבעה על חוק המענקים בכנסת 29 ביולי 2020. עדינה ולדמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
טען שכחול לבן מעכבים תכנית סיוע לאוכלוסיות מיוחדות. השר כץ/אתר רשמי, עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

לטענת שר האוצר ישראל כץ, כחול לבן מעכבים אישור לתכנית סיוע לאוכלוסיות מיוחדות שהגיש לממשלה. "הודעת כחול לבן בקשר לתכנית ההאצה והסיוע לאוכלוסיות מיוחדות בסך 8.4 מיליארד שקל, אותה הגשתי לממשלה, היא כוזבת ומטעה", אמר. "התכנית, שכוללת ביצוע מידי של תשתיות להאצת המשק בתקופת הקורונה וסיוע לאוכלוסיות מיוחדות, הינה חלק מחוק רשת הביטחון הכלכלי לתקופת הקורונה בסך 90 מיליארד שקל, אותו הגשתי ושאושר בממשלה ובכנסת".

לדבריו, "בהתאם להחלטת הממשלה וללוח הזמנים שנקבע בחוק לפרק זה, התכנית הוצגה לנציגי כחול לבן (הוד בצר - נציגו של בני גנץ, ושר הכלכלה עמיר פרץ), בהתאם וגם אושרה על ידם. כל עיכוב באישור ובביצוע התכנית יגרום לפגיעה קשה בציבורים נזקקים ובהאצת המשק בתקופת הקורונה".

אירוע סיכום הקמפיין של כחול לבן, האנגר 11 נמל תל אביב, 29 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"לא אתן את ידי לממשלה צרה". השרה תמנו-שטה/ראובן קסטרו

גם ישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה התבטלה ולא תתקיים היום. בכחול לבן מאשימים כי השר דודי אמסלם מהליכוד מסרב לעלות להצבעה הצעת חוק של ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן), שקובעת כי בעלי האולמות יצטרכו להשיב כספי מקדמות שגבו מזוגות צעירים שחתונתם בוטלה בגלל הקורונה. אם לא יעשו זאת, יאבדו 30% מכספי הפיצויים שמוצעים להם מהמדינה, למרות הסיכום כי הצעות חוק שקשורות במאבק בקורונה יעלו להצבעה.

אמסלם מסר בתגובה כי הוא מסרב לכנס את הוועדה, "בגלל התנהגות כחול לבן והפרות הסיכומים שנעשו לאחרונה". לטענתו, "מדובר בהצעת חוק פרטית ולא ממשלתית, וסוכם שמעלים רק הצעות חוק ממשלתיות בנושא הקורונה בלבד". הוא הוסיף כי "נושא תשלום המקדמות לחתונות שהתבטלו בגלל הקורונה מטופל על ידי ראש הממשלה ושר האוצר, ואין לי ספק שגם בסוגייה זו יימצא פתרון במהרה".

ח"כ איילת שקד (ימינה) תקפה את ההחלטה המסתמנת. "לממשלת ישראל לא בא ללכת לבית ספר. ‏לא נורא, בסך הכל כמיליון מובטלים, מגיפה מתפשטת, נתב"ג סגור ואין תקציב. ‏לא סיבה מספיק טובה להתעלות ולעבוד עבור אזרחי ישראל", כתבה בחשבון הטוויטר שלה.

ח"כ אורית פרקש הכהן וישראל אייכלר במליאת הכנסת , 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
"אם שותפינו לא שמים את הציבור במקום הראשון - יש לחשב מסלול מחדש". השרה פרקש הכהן/ראובן קסטרו

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, דחתה את ההשערות כי היא עשויה להצטרף לליכוד להקמת ממשלת ימין חלופית בכנסת הנוכחית. "לא אתן את ידי לממשלה צרה. הדבר היחיד שצריך לעשות עכשיו זה להעביר תקציב לשנת 2020-2021", אמרה בעקבות דיווח בחדשות 12 בנוגע לפגישה שהתקיימה בינה לבין נתניהו בשבוע שעבר.

לדברי תמנו שטה, "הפגישה הייתה מקצועית נטו, על הערכות משרד העלייה והקליטה בתקופת הקורונה ולקראת גלי העלייה הצפויים לשנים הקרובות. הפגישה התקיימה בידיעת בני גנץ, כל ספקולציה אחרת אינה קיימת".

ניצן הורוביץ בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא ייתכן שמואשם בפלילים ינהל מדינה שלמה". הורוביץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

גם מפלגת ישראל ביתנו הגיבה למשבר בקואליציה. "אין ולא יהיה שום סיכוי שנהיה שותפים או נסתמך על הרשימה המשותפת כדי להקים ממשלה. נקים ממשלה ציונית וליברלית", הבהירו.

השרה לנושאים אסטרטגיים, אורית פרקש הכהן, שמובילה את נושא התקציב מטעם כחול לבן, צייצה בסוף השבוע כי "לא קופסאות ולא הרפתקאות, לא שטיקים ולא טריקים. אנחנו בדקה ה-90. יש לשים את הפוליטיקה בצד ולאשר תכנית ייצוב כלכלית ותקציבית כוללת ולא לחודשיים". לדבריה, "אם השותפים שלנו לא מסוגלים לשים את הציבור במקום הראשון, כפי שסיכמנו, יש לחשב מסלול מחדש".

מרצ: נגיש חוק לאיסור הרכבת ממשלה בידי נאשם בפלילים

בתוך כך, מפלגת מרצ הודיעה כי תניח על שולחן הכנסת חוק שאוסר על אדם המואשם בפלילים להרכיב ממשלה. "לא ייתכן שאדם המואשם בפלילים ינהל מדינה שלמה על פי גחמות ואינטרסים פליליים. זהו חוק, שהוא בבחינת מובן מאליו, למען המדינה, הכלכלה והדמוקרטיה הישראלית, שימנע מחשודים בפלילים לקבל מנדט להרכבת ממשלה", אמר יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ. "בכנסת הנוכחית יש רוב לחוק זה, חברי הכנסת מבינים כמה חיוני לקדם אותו, והוא יכול למנוע בחירות רביעיות תוך שנה".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) קראה לראשי כחול להצטרף ליוזמה. "בימים אלה נראה שלמרות שכחול לבן נתנו לו את המנדט, נתניהו בכל זאת דוהר לבחירות תוך שהוא לא בוחל בהסתה ופירור הדמוקרטיה במקום טיפול בקורונה. זו הוכחה חד משמעית מדוע נאשם בשוחד לא יכול להיות ראש ממשלה".

הצעד שביצעה מרצ מאתגר את כחול לבן, שם החלו בימים האחרונים לשקול את האפשרות לקידום החוק. עם זאת, בראיון ששודר אתמול בחדשות 12, גנץ סירב להתחייב כי יתמוך בחוק כזה. ניסנקורן התייחס לחוק ואמר כי מפלגתו לא תתמוך בו. "אני לא רוצה להוסיף שמן למדורה", אמר. "ישנו קיפאון בצד המדיני והפוליטי, אנחנו כמו רוב עם ישראל חשבנו שצריך להירתם ולקיים את הרוטציה. כרגע לא נתמוך בחוק. אני לא חושב שצריך לקחת את זה למקום של איומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully