וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק הסירה 3 פרופילים שהסיתו נגד נתניהו לאחר שהתגלו כפיקטיביים

7.8.2020 / 11:46

מבדיקת החברה את החשבונות שבהם פורסמו דברי הסתה ואיומים נגד ראש הממשלה, עלה כי הם מזויפים. יוסי דורפמן, המתחקה אחר משתמשים ברשת המפיצים תכנים מסיתים נגד רה"מ, עקב אחר כמה מהם והעלה את החשד לזיוף. לטענתו, לחשבונות נתונים משותפים ואופני פעולה זהים

צילום: רויטרס

פייסבוק ישראל הודיעו הבוקר (שישי) כי שלושה פרופילים, החשודים שהפנו איומים כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, הם ככל הנראה פרופילים פיקטיביים וכי הם הוסרו מהפלטפורמה. את נושא הפרופילים הפקטיביים, המאיימים לכאורה על ראש הממשלה חשף השבוע יוסי דורפמן, יועץ אסטרטגי ודיגיטל, המתחקה אחר משתמשים ברשת המפיצים תכנים מסיתים.

דורפמן תהה אתמול בציוץ שפרסם "האם ישנו קמפיין להשחרת המחאה?". הוא העלה את הסוגיה לאחר שבשבועות האחרונים, ברקע ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית, זוהו כמה פרופילים שתכניהם השליליים משכו אש וגרמו להטלת ספק באמינותם.

בציוץ חדש שפרסם טוען דורפמן כי ייתכן ומצא פרופיל חדש שעוסק בפוסטים של הסתה קשה נגד נתניהו, "כביכול בשם המחאה". דורפמן צייץ כי בבדיקות שביצע ביחד עם צוות מתנדבים מקצועי לחשיפת זיופים, נמצא חשד לזיוף פרופילים.

פוסט הסתה נגד נתניהו, נהוראי. צילום, צילום מסך
פוסט מועל היד של המשתמש "נהוראי יוסף"/צילום מסך, צילום

בדיקה דומה ערך דורפמן לאחרונה על הפרופיל "דנה רון", והיה זה שצייץ כי מדובר פרופיל פיקטיבי. בפייסבוק אישרו את דבריו, אך לאחרונה ביחידת הסייבר המשטרתית טענו כי הפרופיל שייך לאדם אמיתי המתגורר בחו"ל. עם זאת, קביעת המשטרה אינה מאשרת או סותרת את הדיווחים כי הפרופיל פיקטיבי.

הפעם מדובר בפרופיל בשם "נהוראי יוסף", שנפתח לפני מספר שבועות. דורפמן מספר כי ייתכן ומדובר בתרגיל הונאה מסוג "Black Flag" להשפעה על דעת הקהל של הציבור הישראלי. בדומה ל"דנה רון", שכתבה בפייסבוק "את ביבי צריך להוריד רק בכוח" עם ניקוד, כך נראה גם הפרופיל של נהוראי יוסף, כששמו מנוקד - פעולה חריגה בקרב משתמשי הרשת החברתית. לפרופיל 42 חברים בלבד.

בפוסט שפרסם אמש, נראה נתניהו מושווה להיטלר בתמונה בה הוא מופיע בהצדעת מועל יד. מדובר בהשוואה חמורה, ודורפמן מעריך כי מדובר בניסיון לצייר את המחאה כמסיתה. בציוץ של דורפמן הוא מפנה את תשומת לב הגולשים לכך שהפרופיל "נהוראי יוסף" מתייג בתמונה את המשתמשת שקמה ברסלר, פעילה בקבוצת "הדגלים השחורים". יחד איתה, הוא מסביר, הוא תייג עוד פרופילים שכולם נראים קשורים למחאה, כשמאחורי כמה מהם עומדים אנשים אמיתיים, וחלקם פרופילים מזויפים שמצוירים כפעילי מחאה.

האיום שנכתב מחשבון הפייסבוק המזויף של "דנה רון" ובו איום על חייו של בנימין נתניהו. 30 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
תגובתה המנוקדת של המשתמשת "דנה רון"/צילום מסך, ללא

"מי תייג את פעילי המחאה ולמה?", צייץ דורפמן. "הנה המתויגים - שימו לב את מי בחר 'נהוראי יוסף' לתייג. כמעט כולם תומכי מחאה עם תמונות שמצביעות על כך. פיקסלתי את הפרטים של המתויגים שנראים כפרופילים אמיתיים, והשארתי שני פרופילים - 'רימון אבי' ו-'שונא מושחתים'. עוד מעט נגיע אליהם", הוסיף.

מבדיקתו של דורפמן עלה כי תמונת הפרופיל של המשתמש הועלתה לרשת ב-21 ביולי, וכי תאריך הלידה המופיע בדף הפרופיל של נהוראי יוסף הוא 19 ביולי 1976, אף על פי שתמונת הפרופיל מציגה גבר זקן.

בנוסף, כתובת הפרופיל אף מפנה לשם אחר: "Waledhalkhaibari", ודורפמן מעלה השערה כי ייתכן ומדובר בהינדוס פרופיל שהתחבר לפעילי מחאה והחליף את השם מאוחר יותר. עוד חושף דורפמן את הפרט הבא: "שימו לב לזה - העלילה מסתבכת. נבדקה כתובת המייל המשויכת לפרופיל 'נהוראי יוסף' שהתחבר לפעילי מחאה ומעלה פוסטים של הסתה כאילו בשמם. הסיומת היא lv - סיומת האינטרנט של לטביה. האם מישהו מפעיל מסע הונאה על הציבור בישראל, תוך שימוש בפעילות חוץ?", צייץ.

לדברי דורפמן, הוא מצא שני פרופילים חשודים בשם "רימון אבי", ו-"שונא מושחתים". שניהם על פי התכנים שפרסמו תומכים נלהבים במחאה ומגנים את ראש הממשלה. "שונא מושחתים" פתח את הפרופיל ב-5 ביולי, ואילו "רימון אבי" פתח את הפרופיל ב-19 ביולי השנה - תאריך הלידה של המשתמש נהוראי יוסף.

אין עדיין אישור רשמי לכך שמדובר בשלושה פרופילים פיקטיביים, אולם שלושתם נפתחו בשבועות האחרונים, התחברו לפעילי מחאה ותייגו אותם. דורפמן צייץ כי הממצאים הועברו לעורך דין שיגיש תלונה מסודרת במשטרה, בתקווה שהפרטים ייחקרו ויימצא מי עומד מאחורי ההסתה נגד ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully