וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבלת התקהלויות והסדרת בתי ספר: התכנית שתובא לאישור קבינט הקורונה

התכנית שגובשה על ידי מערכת הביטחון לבקשת פרויקטור הקורונה כוללת נוהל אחיד לפעילות ערים בהתאם למצב התחלואה בכל רשות, בכל הנוגע לפעילות חינוכית, התקהלויות, מקומות העבודה והשירותים לאזרח. ההכרעה בקבינט הקורונה - ביום רביעי

בווידאו: הפרויקטור פרופ' רוני גמזו מציג את תכניתו למאבק בקורונה/צילום: לשכת העיתונות המממשלתית, עריכה: שאול אדם

משרד הביטחון ופיקוד העורף הציגו היום (שני) את "תכנית הרמזור", המסדירה נוהל אחיד לפעילות ערים, בהתאם למצב התחלואה בכל רשות. זאת, בהתאם לבקשתו של פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו. "הרמזור" כולל חמש דרגות: פעילות כרגיל, פעילות מורחבת, פעילות מוגבלת, פעילות מצומצמת ופעילות אסורה. ביום רביעי תובא התכנית להצבעה בקבינט הקורונה.

כך, במצב של תחלואה נמוכה תהיה פעילות רגילה - אז לא יחולו שום הגבלות על הציבור. בשלב הבא תתקיים "פעילות מורחבת", אז תותר התכנסות של עד 250 איש במבנים סגורים ו-500 בתוך מבנה סגור, ומקומות עבודה, פעילויות חינוכיות והשירותים לאזרח יפעלו בתנאי התו הסגול. במצב של תחלואה חמורה יותר, יעבור הרמזור למצב של "פעילות מוגבלת": מערכת החינוך תפעל עד כיתה ה, לצד מסגרות של חינוך מיוחד, כיתות גבוהות יעברו ללמידה במשמרות ולמידה מרחוק, התכנסויות יוגבלו ל-200 איש בשטח פתוח ול-100 איש בתוך מבנה, ומקומות העבודה והשירותים האזרחיים יפעלו כרגיל.

בשלב הבא, "פעילות מצומצמת", רק מסגרות החינוך המיוחד יפעלו במסגרת תנאי "התו הסגול", בעוד הכיתות הנמוכות ילמדו במשמרות, בעוד תלמידי כיתה ו' ואילך יעברו ללמידה מרחוק בלבד, ההתכנסות בשטח פתוח תוגבל ל-50 איש בלבד ול-25 איש בתוך מבנה, בעוד מקומות העבודה יעברו לעבוד מהבית, והשירותים לאזרח ימשיכו לפעול כרגיל. בשלב החמור ביותר, "פעילות אסורה", לא יתקיימו פעילויות חינוכיות כלל מלבד חינוך מיוחד אלא בלמידה מרחוק, ההתכנסויות יוגבלו ל-20 איש בשטח פתוח ועשרה איש בתוך מבנים סגורים, יפעלו בתי עסק המוגדרים כשירותים חיוניים בלבד, וגם השירותים האזרחיים יפעלו במתכונת מוגבלת.

רמזור הקורונה. ללא, צילום מסך
חמש דרגות של הפרדה. רמזור הקורונה/צילום מסך, ללא

קבינט הקורונה התכנס היום לדיון בנושא ההגבלות במהלך סופי השבוע, אך לא הגיע להכרעה. פורום השרים דן באפשרות של הקלות או הגבלות חדשות בסופי השבוע, לאחר שבשבוע שעבר הוחלט להמשיך במגבלות. הדיון הבא בנושא ייערך ביום רביעי.

שלוש הסוגיות המשמעויות שעלו לדיון בקבינט הקורונה, ויעלו לדיון ולהכרעה ביום רביעי הקרוב הן ביטול סגירת הקניונים בסוף השבוע, הטלת סגרים בערים אדומות והצבת מודל חדש לפתיחת חללים סגורים. בנוסף, נדונו גם אפשרויות נוספות כדי להיאבק בתחלואה, ובהן הטלת סגר כללי על כל המדינה, סגרים בסופי שבוע וכן סגרים ליליים.

"אפשרות אחת ואנחנו מנסים להימנע ממנה - זה סגר כללי על כלל המדינה", אמר נתניהו בישיבה. "האפשרויות האחרות הן שלושה סוגי סגרים אחרים: סגרים מקומיים על ערים אדומות, יש כאלה, ותהיה הידברות עם ראשי הערים וסיוע בכל דרך אפשרית, כולל לעסקים. לא רק לערים עצמן אלא גם לעסקים בתוך הערים הללו עם מדד מפורש לימי סגירה וכדומה. הדבר השני שאנחנו מדברים עליו זה סגרים ליליים. זאת אומרת להגביל פעולה משעה מסוימת עד שעות הבוקר. הדבר השלישי, זה סגרי סוף שבוע. כמובן שתהיה אפשרות לחבר בין הדברים, להביא חלק מהדברים או להביא את כל הדברים".

עיקרי תכנית הרמזור

  • התכנית מסדירה נוהל אחיד לפעילות ערים, בהתאם למצב התחלואה בכל רשות
  • ההגבלות מתייחסות לאפשרות להתקהל ובמצב הפעילות החינוכית, מקומות העבודה והשירותים לאזרח
  • לרמזור חמישה שלבים: פעילות כרגיל, פעילות מורחבת, פעילות מוגבלת, פעילות מצומצמת ופעילות אסורה
דיון קבינט הקורונה 8 ביוני 2020. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
פורום קבינט הקורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ

"מספר המתים עולה, זה עלול לעלות למספרים גבוהים"

בפתח הישיבה, בישר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי רמת התחלואה בישראל היא מהגבוהות בעולם. "אלה החדשות הרעות", אמר עם פתיחת הדיון. "החדשות הטובות הן שבשבועיים האחרונים בערך, אנחנו נמצאים ב"פלאטו", גם אחרי שמתקננים ומשנים את שינוי הבדיקה ומספר הבדיקות בסופי שבוע, עדיין אנחנו כנראה ב"פלאטו". שני הנתונים הנוספים - מספר החולים הקשים נטו, הוא מצטבר באופן איטי, לא באופן כזה שברגע זה הוא מאתגר את המערכת, ונשמע על כך מגורמי הבריאות שמשתתפים בדיון".

"הדבר השני, הוא שמספר המתים עולה. מספר המתים כרגע, בשבוע החולף, היה 68 וזה עולה. זה עולה במדינת ישראל, וזה יכול לעלות למספרים גדולים", הוסיף.

בהמשך, הבהיר ראש הממשלה כי מספרי הנדבקים לא יחדול לעלות בתקופה הקרובה. "אנחנו מעריכים שאנחנו לא יכולים להישאר במספר כזה. קודם כל, הכתף הזאת (נתוני התחלואה) יכולה לעלות. היא תעלה אם מספר החולים יעלה, מהרמה הזאת מצבנו יהיה מאוד קשה", אמר.

"אנחנו רוצים להוריד אותו גם לרמה כזאת שנוכל לקטוע את שרשרת ההדבקה, מה שמאוד קשה לעשות כשיש לך אלפי חולים חדשים שמצטרפים למערכת מדי יום", הוסיף. "צריך גם אמצעים דיגיטליים, וגם אמצעים אנושיים כדי לתפוס ולהתחקות אחרי שרשראות ההדבקה. זה מגיע למספרים שאנחנו לא נוכל לעמוד בהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
"זה מגיע למספרים שלא נוכל לעמוד בהם". נתניהו (צילום: טל שחר)/אתר רשמי, טל שחר

במהלך הדיון, נתניהו סימן את המטרות העיקריות שעומדות בפני הממשלה. "במקביל לבניית היכולת לקטוע את שרשרת ההדבקה, אנחנו חייבים להוריד את מספר החולים. אנחנו גם צריכים לקחת בחשבון שאנחנו בחודש אוגוסט, ובחודש ספטמבר אנחנו אמורים להתחיל את שנת הלימודים. הדברים האלה מתנקזים יחד למשימה הגדולה של הורדת עקומת התחלואה, תוך כדי בניית מכון קטיעה. אלו שתי המשימות הגדולות שלנו".

"על כל הדברים האלה אנחנו שוחחנו באריכות - שר הבריאות, ראש המל"ל וכמובן פרופ' גמזו. היום פרופ' גמזו יציג את ההמלצות שלו", הודיע.

בתום הדיון הוא קרא לאזרחים לעטות מסיכות הגנה. "הצעד הראשון הוא המסיכה: המכשיר הטכנולוגי המתקדם הזה מונע את התחלואה. חובשים אותו כפי שחבשו אותו לפני מאה וכמה שנים, הוא מונע את המחלה. אם לא חובשים - המחלה מתפשטת", אמר, ובירך על מעורבות מערכת הביטחון במאמצים לבלימת המגיפה: "אנחנו חייבים להוריד את התחלואה. פשוט חייבים. אנחנו לא יכולים להשאיר את זה כפי שהוא. יש גם חשיבות רבה לכך שצה"ל נכנס לתוך הפעולה הזאת, בייחוד לגבי מערך קטיעת התחלואה, איתור החולים, בידוד החולים וכדומה. הגל הזה מכה כרגע את רוב המדינות מחדש. מדינות שהצליחו לסגור כמונו והתחילו לפתוח, קיבלו פחות או יותר את מה שקורה אצלנו".

נתניהו ציין בדבריו גם את המענקים השונים שניתנו למשפחות ולעסקים. "אתמול העברנו באמצעות הביטוח הלאומי את המענקים לילדים. אני רוצה להודות לידידנו מאיר שפיגלר שעזר כאן מאוד. כמעט כל הילדים קיבלו, 99.57% - הוא אמר לי בגאווה גדולה ובצדק. עוד 40 אלף עסקים אתמול קיבלו את מענק הפעימות הנוספות שעליהן התחייבנו, וביום שלישי ורביעי הביטוח הלאומי ימשיך להזרים את הכספים לאזרחי ישראל - מענק לכל אזרח, כפי שהתחייבנו. דברים חשובים", אמר, "אנחנו לא נחים לרגע. שר האוצר ואני, פרופסור שמחון והיועצים הכלכליים שלנו ומנכ"ל משרד רה"מ - אנחנו נביא עוד ועוד תוכניות, עוד ועוד כסף לאזרחי ישראל ולעסקים כדי להניע את הכלכלה".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בישיבת הממשלה. 02 באוגוסט 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
"נוביל לקטיעת שרשרת ההדבקה". גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

מוקדם יותר היום סייר ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון במפקדת הקורונה המוקמת בפיקוד העורף, וציין כי "מערכת הביטחון על כל הזרועות שלה, צה"ל ופיקוד העורף במיוחד, רתומים לכל מאמץ שמדינת ישראל צריכה על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקה". הוא הוסיף כי "צה"ל יודע לנצח משימות. ביחד עם האזרחים, ביחד עם פרופ' גמזו ומשרד הבריאות, אנחנו נוביל לקטיעת שרשרת ההדבקה באופן שנוכל לחזור לשגרת חיים בצל הקורונה. אין דרך אחרת, חייבים לעשות את זה ככה".

ביום חמישי נערך משאל טלפוני בין השרים באפשרות לבטל את ההגבלות. לפני המשאל הטלפוני קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבה עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי. במסגרת הפגישה הציגו את עמדת פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ומשרד הבריאות כי יש להסיר את המגבלות על הקניונים והמרכזים המסחריים כי "אין טעם בחצי סגר אם לא מטילים סגר מלא".

(עדכון ראשון: 12:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully