וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מגבירה את הלחץ על משפחת אסד: סנקציות על הבן חאפז בן ה-18

מחלקת המדינה מסרה כי חאפז בן ה-18, הקרוי על שמו של סבו, לא יוכל לבקר או להחזיק בנכסים בארה"ב. זאת כחלק מהסבב השני של העיצומים תחת חוק קיסר, שכבר השית סנקציות על הוריו. פומפאו: "הגיע הזמן שמשטר אסד יסיים את המלחמה הברוטאלית"

בווידאו: סרטון שפרסם בן דודו של אסד ובו הוא מתחנן שלא להביא לקריסת החברה שלו/עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ארצות הברית הטילה היום (רביעי) סנקציות על חאפז אסד, בנו של נשיא סוריה בשאר אסד, עם הרחבת המאמצים למניעת המשך זרימת הכספים למשטר. מחלקת המדינה מסרה כי חאפז בן ה-18, הקרוי על שמו של סבו, לא יוכל לבקר או להחזיק בנכסים בארצות הברית.

זאת כחלק מסבב העיצומים השני במסגרת חוק קיסר, שנכנס לתוקף בחודש שעבר במטרה למנוע מהמשטר להתאושש כלכלית אחרי שהצליח להשתלט מחדש כמעט על כל שטח המדינה במלחמה האכזרית שנמשכת כבר יותר מתשע שנים.

בהמשך הצהיר שר החוץ מייק פומפאו "נמשיך לגבות מחיר מבשאר אסד ומשטרו על הזוועות שלהם, תוך שמירה על זיכרון הקרובנות שלהם". לדבריו, "הגיע הזמן שהמלחמה המיותרת והברוטאלית של אסד תסתיים".

חאפז אסד, בנו של נשיא סוריה, בתחרות מתמטיקה בינלאומית ברומניה, 10 ביולי 2018. AFP, אתר רשמי
הדור הבא במשפחה כבר סומן. חאפז אסד בתחרות מתמטיקה ברומניה, 2018/אתר רשמי, AFP

גורם אמריקני בכיר אמר כי הסנקציות על בנם הבכור של בשאר ושל אסמה אסד, שנענשו בסבב הראשון, נועדו למנוע ממנו לנהל את עסקי המשפחה מעבר לים. בנוסף לכך, אמר הבכיר, שדיבר בעילום שם, "זה מגיע משום שאנחנו רואים את עלייתו בשורות המשפחה. ילדים מבוגרים בדרך כלל ממשיכים לנהל את העסקים בשמם ומטעמם של הוריהם או קרובי משפחה בוגרים אחרים שנתונים תחת סנקציות".

חאפז הצעיר עלה לכותרות עד היום בעיקר בזכות תשוקתו למתמטיקה, כשהשתתף בתחרויות בינלאומיות בברזיל וברומניה. ב-2017 הוא סיים במקום ה-528 מתוך 615 בתחרות בריו דה ז'נרו.

במסגרת הסבב השני של חוק קיסר, הוטלו סנקציות גם על איש העסקים וואסים אנוואר אל-קטאן, שמעורב במיזמי בנייה גדולים בדמשק, וכן על הדיביזיה הראשונה בצבא סוריה ועל תשעה גופים אחרים, שלטענת גורם אמריקני בכיר מסייעים לממן את "קמפיין הטרור" של המשטר דרך בניית נכסי נדל"ן יוקרתיים, לעתים על אדמותיהם של עקורים.

עם זאת, ארצות הברית טרם השיתה עיצומים על גורמים עסקיים הקשורים לרוסיה, בעלת בריתו המרכזית של אסד. הכלכלה החרבה של סוריה נקלעה למשבר עמוק עוד יותר בשל חשש של משקיעים זרים מהשלכות חוק קיסר. פומפאו הזהיר כי "סנקציות משתקות" נוספות יוטלו על משטר אסד, עד שהוא לא יפעל לסיום המלחמה, בהתאם לקריאת מועצת הביטחון של האו"ם.

אחד הגורמים האמריקניים שדיברו בעילום שם עם כתבים הזהיר גם משקיעים במזרח התיכון, כולל ממדינות המפרץ, שארצות הברית לא תהסס להעניש את מי שיעזור לממשלת סוריה "לגנוב אדמות מאזרחים עקורים ולממן ולתמוך" בממשלת סוריה.

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד ורעייתו אסמה במהלך הצבעתם לבחירות בפרלמנט 29 ביולי 2020. רויטרס
גם הם תחת הסנקציות. בשאר ואסמה אסד מצביעים בבחירות, החודש/רויטרס

ארצות הברית והאיחוד האירופי כבר הקפיאו את נכסי המשטר ושל מאות חברות ואנשים פרטיים. וושינגטון אסרה על ייצוא אמריקני והשקעה בסוריה, כמו גם עסקאות הקשורות למוצרי נפט. הסנקציות החדשות מכסות מגזרים רבים נוספים, והן יכולות להקפיא נכסים של כל מי שעושה עסקים בסוריה, ללא קשר לאזרחותו, בין היתר מרוסיה ומאיראן, התומכות העיקריות של המשטר.

הרשויות הסוריות מאשימות את הסנקציות המערביות בקשיים של האזרחים, שאחרי קריסת הלירה הסורית מתמודדים עם עליית מחירים. רבים מתקשים לספק לעצמם מזון ואספקה בסיסית.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, קלי קרפט, אמרה היום בישיבה של מועצת הביטחון שעסקה בסוריה כי הסנקציות של וושינגטון לא נועדו לפגוע באזרחים והן לא מכוונות נגד סיוע הומניטרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully