וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית נחשפה: ארה"ב תסיג 12 אלף חיילים מגרמניה, מחציתם יישארו באירופה

29.7.2020 / 18:09

כשליש מ-36 אלף החיילים במדינה יחזרו לארה"ב או יתפרסו במדינות אחרות ביבשת, אך בצבא הבהירו שהמהלך יימשך שנים - בעלות של מיליארדים. "הם לא משלמים חשבונות, זה פשוט", אמר טראמפ על בעלת הברית הקרובה. בגרמניה מזהירים כי רוסיה תרוויח. "יחליש את נאט"ו"

בווידאו: טראמפ מודיע על החזרת החיילים מגרמניה בגלל התשלום הנמוך של גרמניה לנאט"ו/צילום: רויטרס,

צבא ארצות הברית חשף היום (רביעי) את התכניות להסגת כ-12 אלף חיילים מגרמניה, בהמשך להחלטת הנשיא דונלד טראמפ. עם זאת, כמחציתם יישארו באירופה בשל המתיחות עם רוסיה. בחודש שעבר הכריז טראמפ על כוונתו לצמצמם את היקף הכוח המונה 36 אלף חיילים ל-25 אלף, כשהוא מאשים את בעלת הברית הקרובה של ארצות הברית בכך שהיא לא עומדת בהתחייבויותיה לנאט"ו להגדיל את תקציב ההגנה שלה. הוא אף האשים אותה בניצול ארצות הברית ביחסי המסחר ביניהן.

"אנחנו לא רוצים להיות הפראיירים יותר", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן בנוגע להחלטה. "אנחנו מצמצמים את הכוחות משום שהם לא משלמים את החשבונות שלהם, זה פשוט מאוד". גורמים אמריקניים הדגישו כי רק מספר קטן של יחידות צבא מתקדמות יוצאו מגרמניה בקרוב, וכי השלמת המהלך תימשך שנים ועלותה מוערכת במיליארדי דולרים.

בכיר בגרמניה אמר כי המהלך יחליש את הברית הצפון-אטלנטית. "במקום לחזק את נאט"ו, הסגת הכוחות תחליש את הברית", אמר נורברט רוטגן, יו"ר ועדת יחסי החוץ בפרלמנט של גרמניה. "היעילות של צבא ארצות הברית לא תגדל אלא תקטן, במיוחד ביחס לרוסיה והסכסוכים הנמשכים במזרח התיכון", אמר הבכיר, החבר במפלגה השמרנית של הקנצלרית אנגלה מרקל.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ על מדשאות הבית הלבן לקראת טיסתו לטקסס 29 ביולי 2020. רויטרס
כועס על גרמניה. טראמפ, היום/רויטרס

עם זאת, שר ההגנה מארק אספר ניסה להציג את הוצאת הכוחות בצורה שלא תפגע בנאט"ו ובמאמציה להרתיע את רוסיה, בעקבות סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014. אספר אמר כי חלק מהכוחות יתפרסו באזור הים השחור ועשויים להישלח זמנית למדינות הבלטיות. הצהרתו צפויה להכעיס את מוסקבה.

כוחות אחרים שיוצאו מגרמניה יוצבו באיטליה, כשמטה הפיקוד האירופי בצבא ארצות הברית יעבור משטוטגרט, גרמניה, לבלגיה.

בסך הכול, כ-5,400 חיילים מתוך 12 אלף שעוזבים את גרמניה צפויים להישאר באירופה. בסיסם של רבים מהם יהיה בארצות הברית, אבל הם יישלחו לסירוגין לאירופה למשימות זמניות, ללא בני משפחותיהם.

"זה יממש את מה שהנשיא אמר ביחס לצמצום הכוחות שלנו באירופה, וזה עומד ביחס למטרותיו האחרות שהדגשתי ביחס להיבט האסטרטגי", אמר אספר.

מסדר של חיילים בצבא ארה"ב, המוצבים בגרמניה. אי-פי, AP
עד נפילת חומת ברלין, כ-200 אלף חיילים אמריקנים היו מוצבים בגרמניה/AP, אי-פי

למרות זאת, הוצאות הכוחות מגרמניה היא צעד חריג של ארצות הברית נגד אחת מבעלות הברית הצבאיות והכלכליות הקרובות ביותר שלה. חברי קונגרס רבים התנגדו למהלך, שאותו הגדירו בכירים אמריקנים בהווה ובעבר כפוליטי ולא אסטרטגי. ראשי ממשלות של ארבע מדינות מחוז בגרמניה, שבהן מוצבים כוחות אמריקניים, פנו לחברי קונגרס כדי שאלו יפעלו לבלימת הנסיגה.

"עדיין דרושים חודשים של תכנון ועוד שנים לביצוע, משום שזה מאוד מסובך", אמר גורם אמריקני, שציין את העלות הגבוהה הצפויה וכן את הצורך לתכנון נוסף מצד זרועות הצבא.

בכיר בצוות של ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, אמר מוקדם יותר החודש לרויטרס כי אם הוא ייבחר בנובמבר, הוא יבחן מחדש את ההחלטה של טראמפ. על פי הסקרים, ביידן, סגן הנשיא בממשל הקודם של אובמה, מוביל על טראמפ בפער מבוסס.

מאז מלחמת העולם השנייה, צבא ארצות הברית ראה בגרמניה את אחד המקומות האסטרטגיים ביותר שלו מעבר לים, והוא משמש מרכז לוגיסטי חשוב להעברת כוחות לא רק באירופה, אלא גם למזרח התיכון, לאפריקה ומעבר לשם.

עם זאת, מאז נפילת חומת ברלין ב-1989, מספר החיילים האמריקנים בגרמניה ירד בהדרגה מכ-200 אלף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully