וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בתגובה מאוחרת: מגנה אלימות משני הצדדים, ברק ולפיד מעודדים אנרכיזם

29.7.2020 / 13:32

בהתייחסות ראשונה לנושא הבהיר רה"מ כי אין מקום לאלימות, אך גם לא להסתה נגדו ומשפחתו. הוא טען כי התקשורת מתעלמת מהאיומים כלפיו, והאשים את לפיד וברק בעידוד קבוצות "שמטרתן הפרת הסדר". גנץ על האלימות: "מי שזורע שנאת חינם, מסית ופוגע באזרחים, יבוא על עונשו"

בווידאו: השר אמסלם מתייחס במליאת הכנסת לאלימות נגד המפגינים בהפגנה בתל אביב/צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא היום (רביעי) למצות את הדין עם תוקפי המפגינים במהלך המחאה בתל אביב. בהתייחסות ראשונה מצדו לאחר ששתק בנושא, גינה את האלימות בקרב כלל הצדדים, אך ציין גם באותה הזדמנות כי אין גם מקום להסתה נגדו ובני משפחתו.

"החקירה לגבי האירוע בתל אביב בעיצומה", אמר נתניהו בפתח דבריו. "אני מצפה מהמשטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם האחראים. אין מקום לאלימות מכל סיבה שהיא. באותה מידה אין מקום להסתה ולאיומים ברצח - המפורשים והמרומזים - נגדי ונגד בני משפחתי". בהקשר זה ציין את המיצג שהוקם הבוקר בכיכר רבין בתל אביב, אותו כינה "מביש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
"אין מקום לאלימות מכל סיבה". נתניהו/אתר רשמי, טל שחר

ראש הממשלה טען כי כלי התקשורת מתעלמים ממקרים מסוג זה, ואף האשים את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, בליבוי ההפגנות סמוך למעונו ברחוב בלפור בירושלים. "לצערי, כששוטר הוכה קשות על ידי מפגינים מול מעון ראש הממשלה ונזקק לניתוח, או כשאיומים ברצח מתפרסמים נגדי ונגד משפחתי מדי יום - לרבות אתמול כשנעצר ליד משרדי אדם שאיים לרצוח אותי וברשותו סכינים - התקשורת ואישי ציבור רבים בוחרים להתעלם מכך", אמר.

"יאיר לפיד, בדומה לאהוד ברק, אף מעודד קבוצות של אנרכיסטים שמטרתן הפרת הסדר הציבורי וערעור יסודות החברה הישראלית", הוסיף נתניהו. "אני מצפה מכולם לאמת מידה אחידה: לגנות אלימות באשר היא והסתה באשר היא. בערב תשעה באב אני קורא לכולם להוריד את גובה הלהבות ולשמור על הסדר הציבורי. זה הזמן להתלכד. לכולנו יש משימה משותפת - לנצח את הקורונה. נצליח רק אם נפעל יחד".

מחאת הדגלים השחורים לאחר שהפגינו מול ביתו  של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, דרך השלום, תל אביב, 28 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"לגנות אלימות באשר היא". ההפגנה בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

בתגובה לדבריו, יו"ר האופוזיציה הודה כי הוא אכן מעודד את המפגינים להמשיך למחות. "נתניהו, גמרנו לפחד ממך", אמר לפיד. "כן, האנשים של יש עתיד הם חלק מההפגנות. כן, אנחנו נמשיך להלחם בשנאה ובארס שאתה מפזר סביבך עד שנוציא אותך מבלפור".

זמן קצר לאחר מכן, קרא ראש הממשלה החליפי בני גנץ לנתניהו ולכלל השרים לגנות את האלימות "ולא פחות חשוב מכך - גם לעשות". הוא ציין כי "אתמול בלילה נחצה קו אדום" בעת שאזרחים מימשו את זכותם למחות. "כשר הביטחון וכחבר בממשלה - אני עומד על כך שזכות ההפגנה תישמר, ושביטחונם של האזרחים יובטח בכל מקום שהוא", אמר.

גנץ אף התייחס לזמן הרב שחלף עד להתייחסות נתניהו ואמר כי "אסור לנו לעבור על אירועי האלימות בשתיקה". הוא הוסיף כי "דמוקרטיה נבחנת דווקא בעיתות משבר, ממשלה נבחנית דווקא בתקופות כאלו.
אני, ראש הממשלה וכלל השרים חייבים להקשיב וגם לתקן. בכוונתי לכנס דיון בממשלה סביב אירועי האלימות ולפעול אקטיבית מול משטרת ישראל בכדי לוודא שהמעשים יטופלו, יגדעו ושמי שזורע שנאת חינם, מסית ופוגע באזרחים, יבוא על עונשו".

"רגע לפני אסון"

למרות שבשבועות האחרונים התרחשו ארבעה מקרי תקיפה של מפגינים, נתניהו התייחס לנושא לראשונה היום בשעות הצהריים. תיעוד תקיפת המפגינים במהלך המחאה אתמול עורר סערה במערכת הפוליטית וגרר גינויים מהאופוזיציה וכן מכמה שרים, אך שרי הליכוד לא התייחסו לאלימות וטענו כי המשתתפים בהפגנות מסיתים נגד ראש הממשלה. כך, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב אמרה כי "‏הסתה מובילה לאנרכיה ולאלימות. אנו רגע לפני אסון. הגיע הזמן להתעורר ולפעול ביד ברזל נגד המסיתים המאיימים על חיי ראש הממשלה ובני משפחתו. די לשנאה ולהסתה".

דברים ברוח דומה אמר גם השר המקשר בין הממשלה לכנסת דוד אמסלם, שבמהלך הדיון בהצעה לתיקון חוק הלאום, תקף את הח"כים מהשמאל. "אתם מתדלקים את ההפגנות האלימות האלה, אתם צבועים שזועקים את זעקת הקוזק הנגזל", אמר. "אנחנו הביתרים גדלנו על ערכים אחרים. על ערכים של יושר והגינות, זכויות אזרח והפרט. אתם לא מתביישים. אני רואה את הלפידים ורואה שוטרים פצועים ולא שומע מכם מילה".

על רקע זה, טרם התייחסות נתניהו, שלחו לו אנשי מחאת הדגלים השחורים המובילים את ההפגנות מכתב, בו התריעו מפני רצח פוליטי. "המתקפה נגד המפגינים היא המשך ישיר לאלימות כנגד מפגינים בגשרים ובצמתים מסוף השבוע האחרון - אירועים מהם בחרת להתעלם", כתבו. "גם את המתקפה מאמש אתה מסרב לגנות, מתקפה שבשתיקתך אתה מעודד".

"אירועי אמש לא הפתיעו אותנו ולא היו ספונטניים", הוסיפו. " זה היה מארב מתוכנן שמטרתו הייתה לרצוח מפגינים, אין דרך אחרת להסביר מתקפה עם אלות, בקבוקים מנופצים וסכינים. כמו בימים שלפני הרצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, רוח ההסתה מגיעה מאדם אחד - ממך. הרצח הפוליטי הבא הוא לא שאלה של אם אלא מתי".

מפגינים הותקפו במאה נגד ראש הממשלה בתל אביב 
29.8.20. עמוד הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
מתוך תיעוד התקיפה בהפגנה בתל אביב, אתמול/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של אסף שפיר

עם פרסום תגובת ראש הממשלה אמרו אנשי הדגלים השחורים כי "לצערנו הנאשם ממשיך בהסתה ומתיר את דם האזרחים המוחים. עם ישראל חייב מנהיג אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully