וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלות לגב, מארבים בסמטאות: כך הותקפו המפגינים בת"א לעיני השוטרים. תיעוד

29.7.2020 / 13:00

בסרטון נראים גברים לבושים בשחור מתקרבים לעבר המוחים תוקפים אותם באגרופים ובעיטות, ומרססים גז פלפל. האלימות נמשכה דקות ארוכות, עד שלטענת המפגינים - שוטרים סמויים הגיעו. המשטרה: "לא הופעלו יחידות מיוחדות". הדגלים השחורים לנתניהו: "הרצח הבא - עניין של זמן"

בווידאו: תיעוד תקיפת המפגינים נגד נתניהו בתל אביב/יוצר: אסף שפיר

בתיעוד תקיפת המפגינים במחאה נגד השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה והשחיתות השלטונית בתל אביב אתמול (שלישי), נראים גברים לבושים בבגדים שחורים מכים באגרופים ובאלות, ואף בועטים במוחים ברחוב הארבעה סמוך לרחבת הסינמטק. התוקפים נראים אורבים למפגינים, משליכים אבנים ומרססים לעברם גז פלפל. על פי הכיתוב שצירפו המפגינים לתיעוד, רק בשלב מאוחר יותר הגיעו שוטרים סמויים למקום.

הבוקר סיפר אלק יפרמוב, אחד המפגינים, כיצד הותקפו חבריו באלימות וטען כי המשטרה עמדה מנגד ולא מיהרה להתערב. "ראיתי שמפגינים חוטפים מכות קשות, זה היה מפחיד ונראה נורא", שחזר. "רצתי לקרוא לשוטרים, אבל הם לא מיהרו לבוא ועד שהגיעו התוקפים נמלטו".

"תקפו את חבר שלי שי, שהתמלא בדם", המשיך יפרמוב. "מעבר לזה שהשוטרים לא פעלו במהירות, שי פנה לשוטרים סמויים, אבל הם לא עשו כלום בנידון".

מפגינים הותקפו במחאה נגד ראש הממשלה בתל אביב
29.7.20. הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
מפגין שנפגע במהלך המחאה, אתמול/צילום מסך, הפייסבוק של אסף שפיר

יפרמוב מתח ביקורת קשה על התנהלות המשטרה בעת תקיפת חבריו. "השוטרים טובים בלהכות ולהרביץ לנו בבלפור, אבל פה, כשהדבר הבסיסי שנדרש מהם הוא לאבטח את ההפגנה הם לא עשו כנדרש מהם", אמר. "באנו למחות נגד השר אוחנה שמנסה לדכא את המחאה. הוא ונתניהו שמזהירים מאלימות וקוראים לנו אנרכיסטים, הם מלבים את האש וזאת התוצאה הרצויה מבחינתם. הם גרמו לאלימות בדבריהם, לשם הם כיוונו. הם יודעים לדבר במרומז ומבינים שבריוני הקצה יפרשו את הדברים שלהם לאלימות".

מפגינים הותקפו במחאה נגד ראש הממשלה בתל אביב
29.7.20. הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
תוקף מרסס גז פלפל לעבר מפגין, אמש/צילום מסך, הפייסבוק של אסף שפיר
מפגינים הותקפו במחאה נגד ראש הממשלה בתל אביב 
29.7.20. עמוד הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
מתוך תיעוד ההפגנה/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של אסף שפיר

מפגינה אחרת, גאיה כהן, סיפרה כי זיהתה את התוקפים עוד בשלב הצעדה - ברחוב אבן גבירול - בדרך לרחבת הסינמטק. "כבר שם הבנתי שהם בעייתים", אמרה. "כשהגענו לסינמטק - המפגין כבר חטף מכות. הם הרביצו עם מקלות הדגלים שנשאו, נתנו אגרופים לכל מי שראו, והתיזו גז מדמיע. זה היה ממש מפחיד ונכנסתי ללחץ. חששתי שיפגעו בי. אני לא מתארת לעצמי מה היה קורה אם היו להם סכינים".

היא סיפרה כי התוקפים ברחו מהאזור, ברגע שהגיעה חבורת מפגינים אחרת שהגיבה למעשיהם. גם כהן, כמו קודמיה, טענה כי המשטרה לא פעלה כראוי בזירה. "היו מאחורינו עשר ניידות. הייתי בהיסטריה ודפקתי לניידות על החלונות ואמרתי להם בואו תגנו עלינו, מרביצים לנו. אף אחד מהם לא עשה כלום. הם לא הסתכלו לכיווננו".

מפגינים הותקפו במחאה נגד ראש הממשלה בתל אביב 
29.7.20. עמוד הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
תוקף מרסס גז פלפל לעבר מפגין, אמש/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של אסף שפיר

אחד המפגינים, שביקש להישאר בעילום שם, הוסיף כי התוקפים "התחילו להרביץ עם כל הבא ליד - כיסאות, בקבוקים, זכוכיות - כל מה שהם יכולים. נשפך שם דם". הוא ציין כי "ברגע שהם נהיו מיעוט הם התחילו לברוח, ופיזרו גז מדמיע לאורך כל הרחוב. זה מטורף שראש הממשלה שלי והשרים שלו פשוט מתירים את דמנו".

מפגינים הותקפו במאה נגד ראש הממשלה בתל אביב 
29.8.20. עמוד הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
מתוך תיעוד תקיפת המפגינים ליד סינמטק תל אביב/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של אסף שפיר
מפגינים הותקפה במחאה נגד ראש הממשלה בתל אביב
29.7.20. עמוד הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
מתוך התיעוד/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של אסף שפיר

במהלך המחאה, שהחלה בהתאספות סמוך לביתו של השר אוחנה, צעדו מאות ברחבי תל אביב ואף חסמו צירים מרכזיים. בשלב מסוים, כמה מהם נדקרו והותקפו בשברי בקבוקים, וחמישה אף פונו לבית החולים. המשטרה עצרה ארבעה בחשד למעורבות בתקיפה ובהפרת סדר.

הדגלים השחורים לנתניהו: "כמו לפני רצח רבין, ההסתה מגיעה ממך"

מובילי מחאת הדגלים השחורים פנו היום לראש הממשלה בעקבות התקיפה האלימה אמש, והזהירו מפני הרצח הפוליטי הבא. "המתקפה היא המשך ישיר לאלימות כנגד מפגינים בגשרים ובצמתים מסוף השבוע האחרון. אירועים מהם בחרת להתעלם. גם את המתקפה מאמש אתה מסרב לגנות, מתקפה שבשתיקתך אתה מעודד", מסרו.

"אירועי אמש לא הפתיעו אותנו. האירוע של אמש לא היה אירוע ספונטני. הוא היה מארב מתוכנן שמטרתו הייתה לרצוח מפגינים, אין דרך אחרת להסביר מתקפה עם אלות, בקבוקים מנופצים וסכינים. כמו בימים שלפני הרצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, רוח ההסתה מגיעה מאדם אחד - ממך. הרצח הפוליטי הבא הוא לא שאלה של אם אלא מתי".

מפגינים הותקפו במחאה נגד ראש הממשלה בתל אביב - מעצר אחד המפגינים 
29.7.20. עמוד הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
מתוך תיעוד מעצר במהלך ההפגנה, אתמול/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של אסף שפיר

הבוקר, אנשי הדגלים השחורים, בהתבסס על התיעודים ודברי המפגינים, האשימו גם את המשטרה. "במקום לעצור את המתפרעים האלימים שהכו אתמול מפגינים הם עצרו אחד מהמפגינים שהתגונן", אמרו. לטענתם, בהפגנה היו שוטרים סמויים, אולם הם לא עצרו את המתפרעים. בכוונתם לשלוח מכתב חריף אל מ"מ המפכ"ל מוטי כהן להלין על טיפול המשטרה אמש בהפגנה.

מנגד, במשטרה טוענים כי לא נעשה שימוש בשוטרים סמויים במהלך ההפגנה. "במהלך המחאות האחרונות כולל זו שהייתה בתל אביב אמש, לא הופעלו יחידות מיוחדות של המשטרה", הבהירו. "בשלב זה אין כל כוונה להפעילן בהקשר של מחאות".

בתגובה לטענות על תקיפת מפגינים, נמסר ממשטרת ישראל כי "אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג שהיא, בין שהיא מופנית כלפי אזרחים ובין שהיא מופנית כלפי שוטרים. אמש התקיימו ברחבי העיר ת"א תהלוכות רבות שלא תואמו עם המשטרה מראש. באחד המוקדים זיהו כוחות המשטרה קטטה שהתפתחה במקום ועצרו חשוד אחד בגין השלכת אבן והיום תבקש המשטרה להאריך את מעצרו בבית המשפט". עוד אמרו במשטרה, כי "המשטרה פתחה בבדיקת האירועים השונים, כשחוקרי המשטרה אוספים את כלל החומרים הקשורים לאירועי אלימות שהיו אמש ובכוונת המשטרה לפעול בהתאם נגד המעורבים".

(עדכון ראשון: 11:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully