וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ על האלימות נגד מפגינים: "על התוקפים להיענש"; אוחנה: "המשטרה תטפל"

ראש הממשלה החליפי אמר כי "שנאת חינם ממשיכה לפורר את עם ישראל", והבהיר כי במהלך כהונתו לא יושתקו מחאות. השר לביטחון הפנים שנגדו מחו המפגינים אתמול: "גילויי אלימות יטופלו ביד קשה". לפיד האשים את נתניהו: "מי שזורע הסתה יקבל דם". נתניהו טרם גינה את האלימות

בווידאו: מפגינים הותקפו במחאה נגד ראש הממשלה בתל אביב/צילום: אנשי הדממה

ראש הממשלה החליפי בני גנץ, אמר היום (רביעי) כי יש לפעול בחומרה נגד תוקפי המפגינים במהלך המחאה שהתקיימה אמש בתל אביב. "התוקפים מאתמול חייבים להיתפס ולהיענש", אמר גנץ. "שנאת חינם פוררה וממשיכה לפורר את עם ישראל, שחוסנו האמיתי הוא באחדות. אף אחד לא ישתיק מחאות בישראל כל עוד אנחנו כאן".

האלימות הקשה שתועדה במסגרת ההפגנה אמש, היא הרביעית במספר במסגרת המחאות נגד הממשלה. כולן עוררו סערה במערכת הפוליטית, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם הגיב בנושא.

מפגין שנפצע מתקיפת פעילי ימין במהלך הפגנה נגד השחיתות השלטונית בת"א. 29 ביולי 2020. הרשתות החברתיות, צילום מסך
"לא נאפשר גילויי אלימות". מפגין שהותקף אתמול בתל אביב/צילום מסך, הרשתות החברתיות

במהלך ההפגנה אתמול שהחלה במחאה על התנהלותו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה והמשטרה, מאות בני אדם צעדו ברחבי העיר ואף חסמו כמה צירים מרכזיים. בשלב מסוים, כמה מהם נדקרו והותקפו בבקבוקים, וחמישה אף פונו לבית החולים. המשטרה עצרה ארבעה בחשד למעורבות בתקיפה ובהפרת סדר.

עוד בוואלה!

תיעוד: מפגינים נגד נתניהו נדקרו והותקפו בבקבוקי זכוכית בהפגנה בתל אביב

לכתבה המלאה
מחאת הדגלים השחורים לאחר שהפגינו מול ביתו  של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, תל אביב, 28 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"להוריד את הלהבות". ההפגנה בת"א, אמש/ראובן קסטרו

השר אוחנה עצמו אמר כי המשטרה תטפל ביד קשה נגד כל גילויי אלימות. בפוסט לרגל ערב ט' באב אמר "לא משנה בעד או נגד מי אתם: אני קורא לכולכם - ימין, שמאל, בעד או נגד ראש הממשלה, נגדי או בעדי - להוריד את הלהבות".

שר הביטחון בני גנץ בהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
"אף אחד לא ישתיק הפגנות". גנץ/אתר רשמי, טל שחר

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, הוסיף כי "שלום הציבור וביטחונו עומדים מעל לכול, לכן לא נאפשר ונפעל בנחישות נגד כל גילויי אלימות, ונדליזם או פגיעה באזרחים ושוטרים".

בדבריו, מ"מ המפכ"ל ציין כי תפקיד המשטרה הוא לאפשר את חופש המחאה לכלל האזרחים בהתאם לחוק. "מחובתנו לפעול למימוש זכויותיו האזרחיות של כל אזרח מכל קצוות הקשת של החברה בישראל וכך אנו עושים מזו תקופה ממשוכת כמעט מדי יום.", אמר. "אני קורא למפגינים לשמור על המחאה נקייה מאלימות והפרות סדר, להישמע להוראות השוטרים ולא לתת למחאה להידרדר לכדי אלימות והפרת חוק".

טקס חילופי שרים במשרד לביטחון פנים, ירושלים, 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
"הורידו את הלהבות". אוחנה/ראובן קסטרו

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו באלימות שהתרחשה אתמול בהפגנה בתל אביב, זאת לאחר שכמה מהמוחים הותקפו. "האלימות והדם שנשפך אתמול הם על הידיים של ביבי ושליחיו", אמר. "מי שזורע הסתה יקבל דם".

"מי שקורא למפגינים מפיצי מחלות, ומסית נגד אזרחים שמפגינים נגדו, מוביל את ישראל למלחמת אחים", הוסיף לפיד. "אנחנו בערב ט' באב והבעיה הגדולה שלנו היא שגדול מחרחרי השנאה בישראל יושב בלשכת ראש הממשלה".

מפגינים הותקפו במחאה נגד ראש הממשלה בתל אביב, תיעוד שימוש בגז פלפל
29.7.20. עמוד הפייסבוק של אסף שפיר, צילום מסך
תיעוד שימוש בגז פלפל בהפגנה/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של אסף שפיר
מחאת הדגלים השחורים לאחר שהפגינו מול ביתו  של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, דיזנגוף, תל אביב, 28 ביולי 2020. ראובן קסטרו
ההפגנה בת"א, אמש/ראובן קסטרו
יאיר לפיד במהלך ישיבת סיעת יש עתיד-תל״ם כנסת, ירושלים 15 ביוני 2020. אלעד גוטמן, אתר רשמי
ה"דם שנשפך - על ידיו של נתניהו ושליחיו". לפיד/אתר רשמי, אלעד גוטמן

לדברים הצטרף גם שותפו, ח"כ משה יעלון. "בשבוע האחרון היינו עדים לפעילות טרור מאורגנת מצד אנשי 'לה פמיליה' ודומיהם, נגד מפגינים", אמר יו"ר תל"ם. "מדובר בטרוריסטים, שמוסתים מבלפור. בטרור נלחמים ללא פשרות, גם כאשר ראש המסיתים יושב על כסא ראש הממשלה. על השב"כ והמשטרה להתעורר בטרם יישפך עוד דם".

מחאת הדגלים השחורים לאחר שהפגינו מול ביתו  של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, דיזנגוף, תל אביב, 28 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"על השב"כ להתעורר בטרם יישפך עוד דם". ההפגנה אמש/ראובן קסטרו

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר שנתניהו ואוחנה הם שמלבים את האלימות נגד המפגינים. "האלימות נגד המפגינים היא חלק מדפוס שמוביל ראש הממשלה נתניהו באמצעות שליחו הנאמן השר אוחנה שהחליט לפתוח בתחרות ריאליטי - מי יכה חזק יותר במפגינים", אמר. "מי שיוכיח נאמנות ויתחייב לפעול נגד האזרחים ביד הכי קשה, תוך הפעלת אלימות מופרזת והגבלת הזכויות הבסיסיות להפגין, יזכה בתפקיד המפכ"ל". לדבריו, "לא ייתכן שהתנאי למינוי מפכ"ל יהיה מיגור ההפגנות של נתניהו. חייבים למנוע את אלימות המשטרה ולהפקיע מהשר את סמכותו למנות מפכ"ל".

מחאת הדגלים השחורים לאחר שהפגינו מול ביתו  של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, מפגין נכה מול שוטר באזור התחנה המרכזית, תל אביב, 28 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"דפוס קבוע". המחאה בתל אביב, אמש/ראובן קסטרו

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' יצא גם כן נגד האלימות בהפגנה. "אחיותיי ואחיי בימין ובשמאל. נתווכח, נדון, נפגין ונמחה. ככה זה בחברה אזרחית איכפתית ומעורבת. אבל לעולם לא נרים יד אחד על השני! נפלנו בזה בעבר יותר מדי פעמים ושילמנו מחירים כבדים. מדי. בני עם אחד אנחנו. עם כל הוויכוחים והכעסים אלימות זו לא אופציה. נקודה".

השר הנדל: "מצפה ליד קשה וענישה כלפי מי שנוהג באלימות"

ביקורת על ההתרחשויות באה גם מתוך הממשלה. שר התקשורת יועז הנדל הצהיר כי לא ניתן לקבל את המראות מליל ההפגנה. "אני מצפה ליד קשה וענישה כלפי מי שנוהג באלימות", אמר. "‏סלחנות כלפי קנאים היא שיעור שלמדנו כבר בהיסטוריה". השר ציין אף הוא את ערב ט' באב ואמר כי "המשימה ההיסטורית שלנו היא לא לאפשר לעולם מלחמת אחים".

יו"ר ועדת הפנים ח"כ מיקי חיימוביץ' גינתה בפתח הדיון המשותף של ועדת הפנים והכלכלה את האלימות החמורה כנגד מפגינים אמש: "העובדה שראש הממשלה ושריו לא גינו עד היום את המתקפות כנגד המפגינים שהותקפו בשבת ואמש, מתירה את דמם, ואני קוראת להם לעשות זאת הבוקר".

עם זאת, שרים בממשלה תקפו את המפגינים בתל אביב ולא התייחסו לאלימות שהופגנה נגד מוחים. הם האשימו כי המשתתפים בהפגנות מסיתים נגד ראש ממשלה. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב אמרה כי "‏הסתה מובילה לאנרכיה ולאלימות. אנו רגע לפני אסון. הגיע הזמן להתעורר ולפעול ביד ברזל נגד המסיתים המאיימים על חיי ראש הממשלה ובני משפחתו. די לשנאה ולהסתה!"

השר המקשר בין הממשלה לכנסת דוד אמסלם תקף את את הח"כים מהשמאל, והאשימם בצביעות. בנאומו במהלך דיון בחוק הלאום אף התייחס לגל ההפגנות ברחבי הארץ. "אתם מתדלקים את ההפגנות האלימות האלה, אתם צבועים שזועקים את זעקת הקוזק הנגזל. גדלנו על ערכים אחרים. על ערכים של יושר והגינות, זכויות אזרח והפרט. אתם לא מתביישים. כשאני רואה את הלפידים ורואה שוטרים פצועים ולא שמעתי ממכם מילה".

הוא הוסיף כי "אתם אנשים שמשקרים, אנשים אלימים, יש לכם מוסר כפול", אמר אמסלם. "כל מה שאתם רוצים זה להחליף את נתניהו ושלטון הימין. אתמול לא עליתם לירושלים, הפגנתם ליד הבית. השופטים נותנים לכם היתרים כי בא להם. אתם שופכים את דמו של ראש הממשלה, אם הוא היה יוצא לרחוב, היו יורים בו. על מה? על זה שהוא עובד 20 שעות ביממה למען אזרחי ישראל? תראו את ההסתה בחוץ. אבל הבחירות לא מעניינות אתכם. רק מדינת תל אביב והמתנשאים מעניינת אתכם".

שר המשפטים, ניסנקורן תקף את האמירות לפיהן המפגינים הינם אנרכיסטים. בציוץ שפרסם אמר כי "אלה שתקפו את המפגינים אתמול - הם האנרכיסטים האמיתיים".

דוד אמסלם במליאת הכנסת בנושא תיקון חוק הלאום, 29 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הסתה נגד נתניהו. אמסלם בדיון, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בדומה לאופוזיציה, אנשי מחאת הדגלים השחורים, שהובילו את ההפגנה בתל אביב אתמול, האשימו את נתניהו באירועים. "המתקפה הנפשעת של ארגון לה פמיליה לבית נתניהו, היא המשך ישיר של ההסתה", אמרו. "מדינת ישראל מונהגת על ידי נאשם בפלילים שלא יהסס להסית לרציחתם של מי שדורשים מנהיגות נקיית כפיים, שמחברת בין חלקי העם. לא נפסיק להפגין עד שהנאשם יתפטר".

הבוקר הם גם האשימו את המשטרה. "במקום לעצור את המתפרעים האלימים שהכו אתמול מפגינים הם עצרו אחד מהמפגינים שהתגונן", אמרו. לטענתם, בהפגנה היו שוטרים סמויים, אולם הם לא עצרו את המתפרעים. בכוונתם לשלוח מכתב חריף אל מ"מ המפכ"ל להלין על טיפול הממשטרה אמש בהפגנה.


(עדכון ראשון: 7:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully