וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנב 10 מיליון דולר מכספי המדינה: 12 שנות מאסר לר"מ מלזיה לשעבר

נג'יב רזאק, שמואשם כי גרף לכיסו מיליארד דולר מקרן השקעות ממשלתית, הורשע במשפט הראשון נגדו בשורת עבירות. הוא יישאר מחוץ לכלא עד סיום הליך הערעור שלו. הפרשה הובילה לנפילת מפלגת השלטון, אך מאז היא שבה להנהגה והרשעתו עלולה להוביל לנפילת הממשלה

בווידאו: ראש ממשלת מלזיה לשעבר נשלח ל-12 שנות מאסר בגין גניבה מכספי המדינה/צילום: רויטרס

ראש ממשלת מלזיה לשעבר, נג'יב רזאק, נשלח היום (שלישי) ל-12 שנות מאסר אחרי שהורשע בכל שבעת הסעיפים במשפט שחיתות שהתנהל נגדו. רזאק היה שחקן מפתח בהלבנה של מיליארד דולר בכספי הקרן הממשלתית 1MDB והוא נקנס גם ב-210 מיליון רינגיט, יותר מ-49 מיליון דולר. עם זאת, הוא יישאר מחוץ למאסר עד לסיום ההליכים המשפטיים בפרשות נגדו, הנתפסות כמבחן למאבק בשחיתות במדינה שבדרום-מזרח אסיה.

עונש של 12 שנות המאסר הוטל עליו בעקבות הרשעתו בעבירת ניצול סמכותו לרעה. בנוסף לכך, בית המשפט גזר עליו עשר שנות מאסר על כל אחד משלושת הסעיפים של הפרת אמונים ושלושה סעיפים של הלבנת הון, אחרי שקיבל קרוב לעשרה מיליון דולר באופן לא חוקי מהקרן. בית המשפט קבע כי כל העונשים ירוצו בחופף, לכן בסך הכול הוא ירצה 12 שנות מאסר.

זה רק שבריר מהכסף שלטענת התביעה נג'יב גרף לכיסו, מתוך כמיליארד דולר, ואחד מכמה משפטים המתנהלים נגדו. הוא מכחיש את כל ההאשמות נגדו. עורכי דינו טוענים שגרמו לו להאמין שהכספים שנכנסו לחשבונו היו מתנה ממשפחת המלוכה הסעודית ולא מכספי הקרן הממשלתית. בית המשפט הגבוה של קואלה לומפור דחה את טענות עורכי הדין כ"מופרכות", וקבע כי מצא את נג'יב אשם מעבר לכל ספק סביר. ראש הממשלה לשעבר צפוי לערער לבית המשפט הפדרלי של מלזיה.

ראש ממשלת מלזיה לשעבר נג'יב רזאק. Fazry Ismail, AP
יבלה הרבה זמן מאחורי הסורגים. נג'יב, היום/AP, Fazry Ismail

במשפט אחר, שהחל באוגוסט אשתקד, הוא מואשם שגרף לכיסו 2.28 מיליארד רינגיט, שהם כ-550 מיליון דולר, בין 2011 ל-2014. הוא מואשם ב-21 עבירות של הלבנת הון וארבע עבירות של ניצול סמכותו לרעה. גם אשתו עומדת לדין על עבירות של הלבנת הון ועבירות מס, שאותן היא מכחישה.

הפרשה הובילה לטלטלה בפוליטיקה המקומית, כשמפלגת השלטון UMNO, שהנהיגה את מלזיה ב-61 שנות עצמאותה, הפסידה בבחירות ב-2018, אז הסתיימו תשע שנות כהונתו של נג'יב בן ה-67. הממשלה החדשה פתחה מחדש את החקירות נגדו, אך עם קריסת הקואליציה בפברואר, וחזרתה של UMNO לשלטון, קיווה ראש הממשלה לשעבר לתום ההליכים נגדו.

הרשעתו חסרת התקדים של פוליטיקאי בכיר במדינה צפויה להחליש את מעמדו במפלגה, ולשפר את מצבו של ראש הממשלה מוחיאדין יאסין, שהיה בעבר עמית קרוב שלו והודח בדיוק לפני חמש שנים מתפקיד סגנו, אחרי שהביע ביקורת על הסקנדל. הוא עומד בראש ממשלה שברירית, הנשענת על רוב זעום בפרלמנט, מה שמותיר את מלזיה במצב של אי-ודאות פוליטית.

מחוץ לבית המשפט, עשרות מתומכיו של נג'יב קראו לשחרורו והתפללו למענו. מאז הדחתו לפני שנתיים, הוא זכה לשיקום תדמיתו הציבורית, בין היתר כשאימץ טון עממי יותר במקום תדמיתו כפוליטיקאי עשיר. ברויטרס דווח כי גורמים שונים אמרו לפני גזר הדין כי אם נג'יב יורשע, יש אפשרות שהמחנה שלו יסיר את התמיכה בממשלה.

תומכי ראש ממשלת מלזיה לשעבר בבית המשפט בקואלה לומפור, 28 ביולי 2020. רויטרס
תומכי ראש ממשלת מלזיה לשעבר בבית המשפט, היום/רויטרס

1MDB הייתה קרן שהוקמה לקידום פרויקטים כלכליים במלזיה, אולם בפועל שימשה את רזאק ואנשיו לרכישת נכסים בארצות הברית. חלק מהכסף אף הועבר לתקצוב הסרט "הזאב מוול סטריט", שהופק על ידי ריזה עזיז המלזי.

אחת השחקניות המרכזיות בפרשה הייתה חברת ההשקעות גולדמן זקס, שגייסה כספים לקרן אף על פי שידעה על המעילות. לאחרונה הציעה גולדמן זקס לממשלת מלזיה פיצוי בסך שלושה מיליארד דולר, הצעה שנדחתה על ידי הממשלה. הפרשה שתוארה גם בסדרת התחקירים של נטפליקס Dirty Money.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully