וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה עתירה לשוויון ברישום הורים להט"בים: "הנחת המוצא - אין קשר ביולוגי"

בג"ץ פסק נגד זוג נשים שעתרו בבקשה לשנות את אופן הרישום של הורים חד-מיניים, וקבע כי "קיים שוני רלוונטי" ביניהם לבין הורים הטרוסקסואליים. העותרות ביקשו להירשם על בסיס הודעה, מבלי להידרש לצו הורות - בדומה לזוגות שנעזרים בתרומת זרע. "מייאש לסיים ככה את המסע"

צילום: רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

בג"ץ דחה היום (ראשון) עתירה להשוואת אופן הרישום של הורים מהקהילה הגאה וילדיהם לאופן הרישום של הורים הטרוסקסואליים. עם זאת, פסק בית המשפט כי על המדינה לשלם לעותרות, אורלי ורוית צור וייסלברג, הוצאות משפט בסך 20 אלף שקלים, משום שהעתירה הביאה לשינוי טופס ההכרה באבהות, כך שזוגות שאינם רשומים כנשואים לא ייפגעו.

בעתירה נטען כי מדיניות רישום הילדים פוגעת בשוויון, משום שזוגות הטרוסקסואליים יכולים לרשום את ילדיהם על בסיס הודעה בלבד, ואילו זוגות בני אותו מין יכולים להירשם כהורים רק בדרך של הצגת צו הורות פסיקתי, או צו אימוץ. לטענת בנות הזוג שהגישו את העתירה, יש לבצע את הרישום של בת הזוג באופן אוטומטי, שכן המצב המשפטי גם פוגע בטובת הילד. מנגד, המדינה טענה כי רישום פרטי הילדים במרשם האוכלוסין נוגע להורות המתבססת על קשר ביולוגי בין ההורים לבין הילד, וכי אין מקום להתערבות בג"ץ בנושא.

בית המשפט דחה את העתירה, והשופט חנן מלצר כתב בפסק הדין כי "קיים שוני רלוונטי בין זוג הטרוסקסואלי הרשום כנשוי, לבין זוג נשים מאותו מין הרשומות כנשואות, שכן בקרב הקבוצה הראשונה תקום חזקה (הניתנת לסתירה) בדבר זיקה ביולוגית, וביחס לקבוצה השנייה חזקה זו (הניתנת גם היא לסתירה) איננה חלה". הוא הסביר כי "הנחת המוצא היא הפוכה - ולפיה לא קיימת זיקה ביולוגית בין בת הזוג של האם היולדת לבין הילד".

דיון בבית המשפט העליון. יוסי זמיר גלובס, פול צלמים
"קיים שוני רלוונטי בחוק". דיון בבג"ץ/פול צלמים, יוסי זמיר גלובס

השופט הנדל הצטרף גם הוא לעמדה זאת, אך הוסיף כי "ההתייחסות לרישום ההורות במרשם האוכלוסין כאל ייצוג של הקשר הביולוגי בין היילוד להוריו, אינה נותנת ביטוי הולם להתפתחות המשמעותית שחלה בדין הישראלי בעשור האחרון. עם ההכרה בהורות מכוח זיקה לזיקה".

העותרות אורלי ורוית צור וייסלברג אמרו בעקבות ההחלטה, "כמה שזה עצוב ומייאש לסיים ככה את המסע הזה". הן הבהירו כי "הפלפולים המשפטיים חסרי חשיבות. העניין האמיתי הוא שהורות להט"בית היא כדור שמוסדות מדינת ישראל וחברי הכנסת שלה מכדררים מאחד לשני, כי לאף אחד מהם אין מספיק אומץ או אחריות ציבורית כדי להסדיר אותו סוף-סוף. אבל ההורות שלנו לשני ילדינו - מורי ואסיה - היא דבר אמיתי לגמרי".

עצרת המחאה של הקהילה הגאה בכיכר רבין 28 ביוני 2020 
(ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"עצוב ומייאש לסיים ככה את המסע הזה". עצרת המחאה של הקהילה הגאה בתל אביב, ביוני/ראובן קסטרו

"נראה את בג"ץ מצליח להסביר להם למה רק אחת מהאימהות שלהם רשומה ככזו במדינה שמספרת על עצמה שהיא שוויונית", הוסיפו.

עו"ד חגי קלעי, שייצג את העותרות, אמר כי "מדובר בפסק דין מצער. בית המשפט העליון הכיר בכך שעד למועד הגשת העתירה, לא נדרשו הורים הטרוסקסואליים לצו הורות, לרבות במקרה של העזרות בתרומת זרע. זאת, לעומת בנות זוג מאותו המין הנדרשות לצו הורות בין אם נעזרו בתרומת זרע, ובין אם האם שלא נשאה את ההיריון נתנה ביצית לבת זוגתה. זוהי אפליה".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, אמרה בתגובה להחלטה כי "אחרי שנים של המתנה, מדינת ישראל בחרה להמשיך את האפליה הפסולה כלפי אלפי זוגות, שבסך הכל מבקשות להירשם כאמהות לילדיהן".

לדבריה, "מדובר בזוגות להט"ב שצלחו את כל הקשיים שהערימה עליהם המדינה, והצליחו להביא ילדים לעולם. אין שום סיבה שהמדינה תערים עליהן קשיים נוספים. המאבק שלנו לא ייפסק עד לביטול ההתעללות הביורוקרטית, המתישה והיקרה שזוגות להט"ב נאצלים לעבור מיד אחרי הלידה ועד למימוש הזכות הבסיסית של כולנו למשפחה ולהורות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully