וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב עצרה אזרח סינגפור שריגל לטובת סין

ג'ון ויי יאו הקים אתר מזויף ליעוץ פוליטי, ומשך אליו עובדי ממשל וצבא כדי להוציא מהם מידע רגיש. הוא הודה באשמה. מעצרו הוא חלק מהגברת המאבק האמריקני בריגול הסיני בשטחה, שהוביל גם לסגירת הקונסוליה ביוסטון

בווידאו: משאיות הובלה מגיעות לקונסוליה האמריקנית בצ'נגדו שבסין לקראת סגירתה/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

אזרח סינגפור שנעצר על ידי הרשויות בארצות הברית הודה שריגל אחרי סין. לפי משרד המשפטים, ג'ון ויי יאו, המוכר גם בשם דיקסון יאו, הקים אתר יעוץ פוליטי מזויף על מנת להוציא מידע רגיש מעובדי ממשל וצבא בארצות הברית. משפטו ייערך בחודש אוקטובר.

לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, הוא גויס על ידי הביון הסיני ב-2015 אחרי שנתן הרצאה בבייג'ינג בזמן שהיה סטודנט לתואר שני באוניברסיטה יוקרתית במולדתו. הוא השתמש באתר נטוורקינג, ככל הנראה לינקדין, כדי לפנות למטרות פוטנציאליות שלהן עשויה להיות גישה למידע רגיש.

ניידת משטרת יוסטון מחוץ לקונסולייה של סין בעיר, זאת לאחר דיווחים כי עובדים שרפו שם מסמכים ביום שלישי האחרון בלילה. 22 ביולי 2020. AP
משפטו של ג'ון ויי יאו יתקיים באוקטובר. ניידת מחוץ לקונסלייה הסינית ביוסטון/AP

העמדתו לדין של יאו, שנעצר עם בואו לארצות הברית ב-2019, מגיעה בזמן של מתיחות שיא בין שתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם. אתמול נסגרה הקונסוליה הסינית בעיר יוסטון, בטענה שהיא משמשת מרכז ריגול סיני, ובתגובה הורתה אתמול בייג'ינג על סגירת הקונסוליה האמריקנית בעיר צ'נגדו בתוך 72 שעות.

הרשויות האמריקניות הגבירו את הפעילות נגד הריגול הסיני בשטחה של המדינה, וה-FBI מתחקר עשרות מחזיקי ויזה בחשד לקשריהם לשירותי הביון הסיניים. אתמול נמסר כי מדענית סינית שהסתתרה בקונסוליה בסן פרנסיסקו נעצרה ותועמד לדין אחרי ששיקרה על קשריה לצבא סין. זאת בזמן שראש הסוכנות לסיכול רגול הזהיר שסין ומדינות אחרות עלולות להתערב בבחירות בנובמבר.

שוטרי משטרת צ'נגדו מחוץ לקונסולייה של ארצות הברית בעיר, זאת לקראת סגירת הקונסולייה בשל המתיחות בין המדינות. 22 ביולי 2020. AP
שוטרים מחוץ לקונסולייה האמריקנית בצ'נגדו/AP

שתי המדינות מצויות בעימות סביב שורה ארוכה של מחלוקות, החל ממדיניות סחר ועד למגיפת הקורונה, וכן בשל יישום חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג, דיכוי המיעוט האויגורי המוסלמי במערב סין ופעילותה של בייג'ינג בים סין הדרומי.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי הקונסוליה הסינית ביוסטון נסגרה בשל "גניבת" קניין רוחני, ולפי גורמים אמריקניים, היה זה קשור למאציה של סין לגנוב מידע הקשור לחיסונים לנגיף הקורונה.

בבייג'ינג דחו את הטענות של הממשל האמריקני, ואמרו כי סגירת הקונסוליה מבוססת על "תערבות של שקרים אנטי-סיניים".

במהלך השבוע, הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה אזרחים סינים באשמת הונאת ויזה, כשהם נאשמים ששיקרו בקשריהם לצבא סין. אחד מהם הייתה הביולוגית שהסתתרה בקונסוליה בסן פרנסיסקו, ג'ואן טאנג, בת 37. לא ברור כיצד היא נעצרה, אך זהותה נחשפה אחרי שנמצאו תמונות שלה במדי צבא ומאמרים בסין שזיהו את תפקידה הצבאי. היא עזבה את אוניברסיטת דייוויס שבקליפורניה ביוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully