וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשבדיה, יש יותר כומריות מכמרים לראשונה בהיסטוריה. הן עדיין מרוויחות פחות

לראשונה במדינה ו-60 שנה לאחר שהורשו לעטות את הצווארון הלבן, יותר ממחצית מהכמרים - הן נשים. למרות השוויון המספרי, ישנם פערי שכר משמעותיים, משום שהגברים בכמורה נמצאים בעמדות גבוהות יותר מהנשים. בכנסייה ברכו: "מנקודת מבט היסטורית, השוויון התרחש מהר משדמיינו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: בדיקות חום ומסיכות: מוזיאוני הוותיקן נפתחים אחרי הסגר)

לראשונה בהיסטוריה, יש יותר כומריות שבדיות ממקביליהן הגברים - כך הודיעה כנסייה הלאומית במדינה. זאת, 60 שנה לאחר שהורשו לראשונה נשים לעטות את צווארון הכמורה.

לפי מזכירת הכנסייה בשבדיה, כריסטינה גרנהולם, מבין 3,060 הכמרים המכהנים כיום בשבדיה - 1,533, או 50.1% - הן נשים. "מנקודת מבט היסטורית, השוויון התרחש מהר יותר ממה שדמיינו", אמרה. "דוח משנת 1990 העריך כי נשים יהיו מחצית מהכמורה הכוללת רק בשנת 2090 - וזה לקח רק 30 שנה".

בניגוד לכנסייה הקתולית, הכנסייה הלותרנית בשבדיה אפשרה לנשים במדינה לעבור הסמכה לכמורה כבר בשנת 1958, ושנתיים לאחר מכן, ב-1960, הוסמכו לראשונה שלוש נשים לתפקיד. עם זאת, בשנת 1982 הציג הפרלמנט השבדי "סעיף מצפון", שאפשר לכמרים סרב לשתף פעולה עם כומריות.

הכומרית אליזבת אוברג הנסן, מהכנסייה של שבדיה, בטקס בשטוקהולם עם אחד מתלמידיה, 23 ביולי 2020. AP
כומרית מקבלת לטקס תלמיד בשטוקהולם, חמישי/AP

בקורסים תיאולוגיים בשבדיה נרשם ייצוג יתר של נשים, במיוחד מאז הפרדת הכנסייה מהמדינה בשנת 2000. במחקר מ-2013 עלה כי הן היוו כ-70% מאלו שניגשים למבחני הסמכה לכמורה.

"בקהילות רבות, במהלך הטקס של יום ראשון מנסים שיהיה ייצוג של שני המינים במזבח", אמרה גרנהולם. "אנו מאמינים שאלוהים ברא בני אדם, גברים ונשים כאחד, בצלמו של אלוהים, חיוני שלא רק נדבר על זה, אלא שגם נראה את זה".

למרות השוויון המספרי, לפי עיתון הכנסייה, עדיין קיים פער בשכר בין הגברים והנשים בכמורה. ההבדל בין המשכורות עומד ממוצע חודשי של כ-2,200 קרונות.

גרנהולם אמרה כי פערי השכר נובעים מכך שכמרים ממין זכר נמצאים בעמדות גבוהות יותר מנשים. בשבדיה, כוהני דת בכנסיות מחזיקים בתואר כומר, ואילו המשרתים בקהילות מחוץ לכנסייה, מכונים כמרים-רועים, מה שנחשב למעמד נמוך יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully