וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאגת פרויקטור הקורונה: פרופ' גבי ברבש הסיר את מועמדותו לתפקיד

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר החליט לוותר על המשרה, לאחר שההליך התעכב בשל ויכוח על סמכויות. כתוצאה מכך, נתניהו ואדלשטיין החליטו כי פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, ימונה לתפקיד. "מרגע שנראה שאיננו מתכנסים לכדי החלטה - אני סבור שיש לפנות את הדרך"

בווידאו: דיון בוועדת החוקה על "חוק הקורונה הגדול"/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

מנכ"ל משרד בריאות לשעבר פרופ' גבי ברבש הסיר אמש באופן רשמי את מועמדותו לתפקיד פרויקטור הקורונה. זאת, על רקע ויכוח על סמכויות בינו לבין משרד הבריאות. כתוצאה מכך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין החליטו הלילה (חמישי) כי פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, ימונה לתפקיד.

ברבש ציין במכתב ששיגר בנושא כי העיכוב שגרמה הסוגיה הביא להחלטתו. "כל מי שעוסק בתחום הרפואה הציבורית יודע שזמן הינו מרכיב קריטי בניהול מערכה מסוג זה. בימים האחרונים דנתי עם ראש הממשלה, שר הבריאות ואחרים, בדרכים בהם נכון לנהל את המאמץ הלאומי הזה ומרגע שנראה שאיננו מתכנסים לכדי החלטה - אני סבור שיש לפנות את הדרך למקבלי ההחלטות להמשיך ולדון בנושאים הדחופים שעומדים על הפרק, ולא בנושאים פרסונליים. אני מבקש להודות לראש הממשלה ולשר הבריאות על עצם פנייתם אליי".

פרופ' גבי ברבש. מכון ויצמן למדע., אתר רשמי
"אמשיך לסייע". פרופ' ברבש/אתר רשמי, מכון ויצמן למדע.

"נגיף הקורונה מציב את מדינת ישראל בפני אחד האתגרים המורכבים בתולדותיה. עוד מראשית האירועים סברתי שבאירוע עם כל כך הרבה משתנים, שבו עדיין רב הנסתר על הגלוי, ישנה חשיבות עליונה בריכוז כלל הכוחות תחת מעטפת ניהולית אחת שתמקד את המאמץ הלאומי הנדרש להתמודדות בסדר גודל שכזה", כתב ברבש במכתבו. "עבורי, התגייסות אישית לנושא היתה עניין מובן מאליו, ומשהגיעה לפתחי הצעה לבחון את הדרך הנכונה להשתלב באופן רשמי במאמץ הזה, האמנתי שיש לדון בה בכובד ראש". הוא הבטיח להמשיך לסייע ככל שיתבקש במסגרת המשבר. "אני אמשיך לתת כתף ולסייע במאמץ הלאומי החשוב הזה בדרכים שונות, כשם שעשיתי מאז שהתפרץ הנגיף", כתב.

כפי שהתרחש גם בשיחות עם תא"ל אמיר אבולעפיה והאלוף רוני נומה, גם במקרה זה ניסה משרד הבריאות לשמור בקרבו את מירב האחריות במאבק בקורונה, ומנגד פרופ' ברבש ביקש אחריות על מנת לממש את סמכותו לפתור את הסוגיות השונות, דוגמת כישלון המערך האפידמיולוגי והגדלת מספר הבדיקות. גורמים במערכת הבריאות שמקורבים לברבש הבהירו אמש כי אם עוד לא יקבל את הסמכויות הנדרשות לו - לא יסכים לקבל על עצמו את האחריות לטיפול במגיפה.

פרופ' גמזו, העתיד לשמש כפרויקטור במקומו, שימש בתפקידים ניהוליים שונים במערכת הבריאות, בהם מנכ"ל משרד הבריאות. כמו כן, הקים בתחילת המשבר את פרויקט "מגן אבות ואמהות" להגנה על קשישים מפני הנגיף.

פרופ' גמזו רוני. מנכ"ל המרכז הרפואי ת"א 
צילום: ראובן קסטרו
Photo by: Reuven Kastro. ראובן קסטרו
פרופ' רוני גמזו/ראובן קסטרו

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם), לשעבר יו"ר ועדת הקורונה, תמך בהחלטתו של ברבש. "‫טוב עשה גבי ברבש שוויתר על מה שהוצע לו - עלה התאנה לכשלונו של נתניהו. ‬‫כל עוד אין מנהלת אין מה למנות פרויקטור, וכל עוד ביבי בשלטון יהיו פה רק כאוס ופגיעה באזרחים‬".

ברבש הוא מבכירי הרופאים בישראל. את לימודי הרפואה עשה באוניברסיטה העברית במסגרת העתודה הצבאית. בצבא שירת כרופא מוטס, היה אחראי על שירותי רפואת החירום בנתב"ג, ושימש כרופא היחידה לשיתוף פעולה אזורי. לאחר השחרור התמחה ברפואה פנימית, ובהמשך התמחה באוניברסיטת הרווארד ברפואה ציבורית.

כששב מארצות הברית בשנת 1986, מונה לסגן מנהל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר. ב-1993 מונה למנכ"ל בית החולים איכילוב בתל אביב, ובמסגרת זו לקח חלק בטיפול בראש הממשלה יצחק רבין לאחר ההתנקשות בו ב-1995. ב-1996 מונה למנכ"ל משרד הבריאות והתפטר מתפקיד זה כעבור שלוש שנים. לאחר התפטרותו, שב לתפקיד מנכ"ל איכילוב. בנובמבר 2013 היה ברבש זה שבישר על מותו של אריק איינשטיין בפתח בית החולים. ב-2015 סיים את תפקידו, ומאז הוא עובד בחברות פרטיות ובייעוץ.

בשבועות שקדמו להחלטה על מינויו, התלבטו בדרג הפוליטי, שכלל בעיקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, בין כמה בכירים לשעבר למילוי התפקיד. בין השמות שעלו היה גם תא"ל במיל' אמיר אבולעפיה ואלוף במיל' רוני נומה - שסירבו לקבל את התפקיד כיוון שלא קיבלו לידיהם את הסמכויות שביקשו. גם שמותיהם של תא"ל במיל' גל הירש וראש המוסד יוסי כהן הוזכרו בהקשר זה.

(עדכון ראשון: 23:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully