וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל חוקרים: לאן נעלמו הסמים מהמוצב המסוכן בגבול לבנון?

22.7.2020 / 18:09

מצ"ח פתחה בחקירה לאחר שהתברר כי תרופות המוגדרות כסמים מסוכנים, המשמשות לטיפול בפצועים קשה, נעלמו ממוצב גלדיולה שבהר דב, החשוף לתקיפות מצד חיזבאללה ומכונה "המוצב המסוכן בצה"ל". קצינים בפיקוד צפון התריעו: האירוע מתחבר לשורה של תקריות המצביעות על שגרה לקויה

צילום: אבלין סנקר

גורמי רפואה בצה"ל דיווחו בשבועות האחרונים על היעלמות של תיק ציוד רפואי במוצב גלדיולה שבגבול לבנון. לאחר בדיקות שערכו המפקדים אותר התיק האבוד, אולם, תרופות המוגדרות כסמים מסוכנים מסוגים שונים, המשמשות רופאים ופרמדיקים לטיפול בפצועים במצב קשה בזירות שונות, נעלמו ממנו.

המקרה דווח למפקדת חטיבה 769 באוגדה 91 האחראית על המוצב, והפרטים עוררו סערה וביקורת קשה על ההתנהלות בו. בהוראת מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, המקרה דווח למשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) שפתחה בחקירת האירוע ושרשרת ההתרחשויות שקדמה לו.

בבדיקה שבוצעה, במהלכה תושאלו חיילים ומפקדים, גילו גורמי הרפואה כי נגנבה כמות גדולה מאוד של סמים מהתיק, שמסיבה לא ברורה לא היו תחת שמירה מחמירה ביותר לפי הנהלים של חיל הרפואה. גורמי מקצוע התריעו בפני המפקדים ואמרו כי "מדובר באירוע חמור מאוד ומסוכן עד לרמת מוות". לדבריהם, "שימוש במינון גבוה של הסמים עלול להביא לסיבוך רפואי ולאובדן חיי אדם".

תצפית על גלדיולה. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה
מחויב בכוננות תמידית. מוצג גלדיולה בהר דב/מערכת וואלה, אמיר בוחבוט

במשך 20 שנה מוצג גלדיולה מחזיק בתואר "המוצב המסוכן בצה"ל", זאת משום שהוא חשוף לאיומי חיזבאללה בשל מיקומו הגיאוגרפי המורכב. הכוח שמוצב בו חייב לשמור על רמת כוננות גבוהה ושגרת יום מקצועית, לאור החשש ממתקפת פתע של חיזבאללה בכל רגע נתון - בשל כך נדרשת גם המוכנות הרפואית לאירועים מורכבים. מפאת מיקומו הרגיש, העלייה למוצב מתבצעת בשיירה מאובטחת עם כלים כבדים וממוגנים.

מוצב גלדיולה, גבול לבנון

מלבד הדיווח למצ"ח, הוחלט בפיקוד הצפון לבחון את שגרת המוצב ואת הנהלים ביחידה. גורמים המצויים בתהליך אמרו השבוע כי "לא ברור אם מי שגנב עשה את זה מתוך שעמום, או שבכוונתו לעשות שימוש עצמי בסמים או אפילו לסחור בהם". לדבריו, החומרים שנגנבו "שווים כסף רב באזרחות".

מיגון בסמוך להר דב יולי 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה
"שורת אירועים באזור רגיש". מיגון באזור הר דב/מערכת וואלה, ראובן קסטרו

לדברי גורמים בפיקוד הצפון, היעלמות הסמים במוצב מתווספת לשורה של אירועים בחודשים האחרונים שמצביעים על שגרה לקויה באוגדה 91, הכוללים הברחות סמים מגבול לבנון לישראל, חדירות פועלים זרים שכמה מהם שהו בשטח ישראל שעות ארוכות מבלי שיזוהו ויעצרו, פגיעה של פעילי חיזבאללה בגדר המערכת במספר נקודות והתקרבות רועי צאן ותצפיתנים לגדר למטרות איסוף מודיעין.

לפי אותם גורמים, לאלו מצטרפות פעולות עוינות לאיסוף מודיעין ממוקד על פעילות צבאית באמצעות רחפנים - מבלי שישובשו ויסוכלו. "רצף האירועים הללו מדאיג מאוד את מפקד פיקוד הצפון האלוף אמיר ברעם שמנסה לשפר את המערכים השונים לאורך הגבול כדי למנוע חדירות ואירועים ביטחוניים מסוגים שונים", אמר גורם ביטחוני בשבוע האחרון, והוסיף כי נשקלת האפשרות לצרף קצין למידה לאוגדה 91.

מדובר צה"ל נמסר כי "בנושא נפתחה חקירת מצ"ח ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully