וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ר"מ עיראק החדש ביקר לראשונה באיראן: "לא נרשה לתקוף אותה מאדמתנו"

חודשיים אחרי כניסתו לתפקיד, אל-כאזימי הגיע לטהראן ונפגש עם מנהיגי המשטר. הוא הדגיש כי הוא מעוניין באי-התערבות הדדית בין המדינות, בעוד שחמינאי הזהיר אותו כי הנקמה על חיסול סולימאני לא נגמרה. התחנה הבאה של ראש ממשלת עיראק: וושינגטון

-

(בווידאו: ירי מטווח אפס בעיראק: מומחה לטרור חוסל במכוניתו בבגדאד)

ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי הגיע אתמול (שלישי) לביקור ראשון באיראן, במסגרת יציאתו הראשונה מארצו מאז נכנס לתפקידו לפני כחודשיים. הוא היה אמור לבקר קודם לכן בערב הסעודית, אך זה נדחה בשל אשפוזו של המלך סלמאן, ומטהראן הוא ימשיך לוושינגטון.

במהלך הביקור, הוא נפגש עם מנהיגי הרפובליקה האסלאמית, בהם המנהיג העליון עלי חמינאי והנשיא חסן רוחאני. רוחאני אמר כי "אנחנו בטוחים שהביקור הזה יהווה נקודת מפנה ביחסים בין שתי המדינות". לדבריו, "אנחנו עדיין מוכנים לעמוד לצד האומה העיראקית ולעשות מאמצים למען היציבות והביטחון של עיראק ושל האזור". איראן רואה בנוכחות האמריקנית בעיראק איום עליה, אך אל-כאזימי הדגיש: "עיראק לא תאפשר שום איום על איראן מאדמתה".

ראש הממשלה העיראקי אמר כי מדיניות החוץ של בגדאד מבוססת על "איזון והימנעות מלהיות חלק ממחנה כלשהו". לדבריו, הוא רוצה לשפר את היחסים עם איראן על בסיס מדיניות של "חוסר התערבות בעניינים הפנימיים של שתי המדינות".

ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי ומנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי בטהראן, 21 ביולי 2020. רויטרס
יחסי שכנות מורכבים. חמינאי ואל-כאזימי, אתמול/רויטרס

בהמשך, התקבל ראש ממשלת עיראק על ידי חמינאי, שאמר לו כי איראן עדיין נחושה לנקום על חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. "הם הרגו את האורחים שלכם בביתכם והודו בפשע בגלוי", אמר המנהיג העליון. סולימאני נהרג בתקיפת מל"ט אמריקני בבגדאד בינואר, ואיראן כבר הגיבה בשיגור של טילים בליסטיים על כוחות אמריקניים בעיראק. חמינאי הבטיח שארצות הברית תספוג "מכה דומה".

עם זאת, חמינאי טען כי איראן לא תתערב בענייניה הפנימיים של עיראק. הוא דחק בה ליישם חוק שעבר בפרלמנט בינואר, אחרי חיסול סולימאני ובכירים במיליציות השיעיות בעיראק, ולפיו על הכוחות האמריקניים לצאת מעיראק.

לדברי המנהיג העליון, "הנוכחות שלהם גורמת לחוסר יציבות". חמינאי אמר כי ארצות הברית לא רוצה ממשלה יציבה בעיראק, שממשלתה "נתמכת בהצבעת הרוב. במלוא מובן המילה, ארצות הברית היא אויב והיא לא תומכת בעיראק חזקה ועצמאית".

ביקורו של אל-כאזימי התרחש אחרי שבתחילת השבוע הגיע שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף לבגדאד, ונפגש עמו שם. היה זה ביקורו הראשון של זריף בעיראק מאז החיסול של סולימאני. הוא סייר במקום שבו הותקפה השיירה של סולימאני, מחוץ לנמל התעופה בבגדאד, ואמר כי היחסים בין טהראן לבין בגדאד לא יתערערו למרות החיסול של מפקד כוח קודס, שהיה אדריכל הפעילות הצבאית באזור של איראן.

נשיא איראן חסן רוחאני וראש ממשלת עיראק מוטספא אל-כאזימי בטהראן, 21 ביולי 2020. רויטרס
"נקודת מפנה ביחסים". רוחאני ואל-כאזימי, אתמול/רויטרס

אל-כאזימי, שהיה בעבר ראש שירותי המודיעין של עיראק, זכה לתמיכת וושינגטון כשנכנס לתפקיד במאי, אחרי חודשים של הפגנות סוערות. היה לו תפקיד משמעותי במלחמה בדאעש, שהובס באופן רשמי בעיראק ב-2017 אך הוא ממשיך להוציא לפועל פיגועים ומתקפות מאז.

אל-כאזימי ניצב בפני משימה קשה - איזון האינטרסים של טהראן ושל וושינגטון, שהיו קרובות למלחמה כוללת אחרי החיסול של סולימאני. מבית, הוא נתון ללחץ גובר של המיליציות והמפלגות השיעיות המזוהות עם איראן, שרואות בו כמי שניצב לצדה של ארצות הברית בשל הצהרותיו על רצונו לצמצם את כוחן.

בחודשיים הראשונים לתפקידו, כוחות הביטחון של עיראק פשטו פעמיים על אותן מיליציות - אך רוב העצורים שוחררו מידית. ארצות הברית שיבחה את המהלכים הללו, אך גם ירי הרקטות לעבר מתקניה במדינה נמשך.

איראן רואה בעיראק נתיב אפשרי לעקוף את הסנקציות האמריקניות שהנשיא דונלד טראמפ הטיל מחדש על טהראן בשנת 2018, לאחר שפרש מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

בשנה שעברה היצוא של איראן לעיראק הסתכם בכמעט תשעה מיליארד דולר, לפי סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית. עוד דווח כי המנהיגים ידונו בהגדלת הסכום ל-20 מיליארד דולר. מאז פרוץ הקורונה, התיירות הדתית בין עיראק לאיראן הופסקה. לפני המגיפה, ביקרו כחמישה מיליון תיירים - שהכניסו כמעט חמישה מיליארד דולר בשנה - באתרים קדושים לשיעים בשתי המדינות השכנות. תחת הדיקטטור לשעבר סדאם חוסין, עיראק נלחמה שמונה שנים נגד איראן לאורך שנות ה-80. הסכסוך הותיר כמעט מיליון הרוגים משני הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully